|
|
|
|---|---|
|
Igår kväll när grabben skulle åka iväg med bilen vägrade bilen starta. Startmotorn rör sig inte alls. Ljus, fläkt och stereo osv. fungerar. Laddade batteriet över natten och provade igen i morse. Inte ett liv. Sen kom det fram att laddlampan tydligen hade tänt sig någon gång senaste två dagarna. Mätte spänningen på batteriet och det visade 12.5v efter laddning. Testade även igår innan laddning att starta med startkablar utan framgång. Inget liv. Lätt den däremot inte så med kablar nåt värst länge. Men det brukar ju inte behövas. Om det skulle vara nåt vajsing med laddningen (laddrelä?) borde väl bilen åtminstone starta? Nåt med laddningen borde det väl vara eftersom varningslampan tänt sig. Ska testa med ett annat batteri imorgon ifall det ändå skulle vara nåt sånt. Även testat med den andra nyckeln utan framgång. Men det kanske finns nåt mer tips jag kan prova om inte batteri byte fungerar. | |
| Kolla alla kabelanslutningar modell grövre. Jordkabel mellan batteri och kaross, anslutning på startmotorn, jordfläta mellan motorblock och kaross. Funkar det inte med ett annat batteri då, så är det nog startmotorn som lämnat in. | |
|
Men varför tändes då laddlampan? Startmotorn har väl egentligen ingenting med laddningen att göra. Bara en undran. :-) |
|
|
Nä. Nytt batteri gjorde ingen skillnad. Inte ett liv. Dynga. |
|
|
Tar tillbaka att laddlampan hade lyst. Tydligen var det inte så. Så då kanske det är startmotorn som är kass ändå? Har kollat om det ska finnas nåt start relä eller liknande till bilen, men det verkar inte finnas? Tänkte att jag skulle prova att bogsera igång bilen, men naturligtvis fanns det ingen bogserögla i bilen. Typiskt. (har inte haft bilen mer än ett par månader). Och öglan som var i den andra bilen passade ju givetvis inte. Lättvindigt det här. :( Men om det skulle vara starten som är kass, borde det väl gå att få igång bilen om man bogserar igång den? Startar den då borde det väl vara givet att det är startmotorn? |
|
|
Kommer du åt att knacka lite på startmotorn ? Det kan räcka i vissa fall för att få igång den igen. |
|
|
Har inte kommit åt den än. tog loss luftburken, då kände jag starten (såg den inte) Kanske bättre att ta bort plastskölden under bilen och komma åt den vägen? |
|
|
Var försiktig bara , du kommer ju inte upp på några ramper då motorn inte startar. Ligg inte under bara med en domkraft utan säkra med pallbockar. |
|
|
Att startmotorn ger upp är inte speciellt ovanligt. Lite tråkig att byta bara. Du behöver inte bogsera bilen, OM bilen är som den ska förövrigt, startar den lätt om ni är några som "springer" igång den. Mät om du har 12v vid grova kabeln på startmotorn samt om du får ström på den lilla tillslagskabeln när man vrider tändningslåset till startläge. Har du ström där är det säkerligen startmotorn som gjort sitt. |
|
|
Tack för tipsen och omtanken. :-) Ska försöka mig på att mäta imorgon (måste jobbas lite också) Kommer man åt om plastskölden under bilen tas bort? |
|
| När jag mätte på min 320 E46 så gjorde jag det uppifrån. Kommer inte ihåg riktigt vad, men jag plockade bort "lite plast" i bakkant på motorutrymmet så jag kom åt att mäta. Men det borde funka underifrån med. | |
| Kom ihåg bara att se till att växeln är ur och parkeringsbromsen åtdragen! Då man är och pillar på anslutningarna till starten är det lätt att brygga manöverplinten med motormatningen och då är det absolut ingen höjdare om man gör detta underifrån med växel i och bakhjulen på marken som alla förstår. Det gäller bara att komma ihåg att tänka på det ;) | |
|
12.5 volt på grova kabeln och ca.11.4 volt på den tunnare kabeln. Räcker det med 11.5 volt? Borde göra det va? Matning sker väl ändå på den grova. Verkar som att det blir till att byta. Men vete fasiken hur det ska gå till, när jag knappt fick in en hand för att mäta. Ta bort insuget? Men det är nog överkurs för mig. För nog bli att lämna in. |
|
|
Själva bytet gör man underifrån, vill minnas att det var en eller två skruvar/muttrar som jag lossade från ovansidan (förutom lite plastkåpor för att komma åt), resten av jobbet underifrån. Sök på google så finns det guider att kolla på. "replace E46 starter" eller liknande. Inte direkt svårt men lite pilligt är det helt klart. |
|
|
Go kväll Ja. Nu är startmotorn bytt och bilen startar igen. Krånglade till det lite i onödan. Kolen var väldigt slitna, så jag köpte ett paket med nya kol. 95:- 4st. Lödde dit dom och testade starten direkt på batteriet. Men det var fortfarande inget liv i den. Troligen solenoiden som var kass. Beställde i måndags en ny på tyska ebay. 64 euro inkl. frakt. snuskigt billigt. Fick den levererad hem till dörren idag Vet inte hurdan kvalité det är, men testar. Vet ju hur man byter nu iallafall. :) |
|
| Gött att det löste sig! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.