|
|
|
|---|---|
|
Hej, Mina dörrar stängs inte igen smidigt, dvs jag måste ta i ganska hårt för att de ska stänga. Jag även märkt att när förardörren är stängd så är fönsterrutan lite böjd utåt så att det inte är riktigt täppt. Det verkar som att den tar emot i gummilisten. För att slippa detta måste jag veva ner rutan någon cm då stänger den som den ska. Vad göra? Länk | |
| Därför att du behöver små "gummipluttar". Sitter inte inne på artikelnumret just nu, men jag ska försöka återkomma ikväll. | |
|
Hej Floppa, dessa är redan bytta. Dörren hoppar inte tillbaka nu men fortfarande måste man ta i hårt för att dörren ska stängas, om man inte drar ner fönstret en cm. Länk |
|
|
Låter som att dörrarna inte är helt hundra inpassade. Karossen renoverad? Dörrarna varit demonterade? Är glipan mellan dörr och bakskärm jämn hela vägen? Har dörren kanske blåst upp lite hårt nån gång så dörrstoppet/gångjärnen har fått sig en smäll? Isåfall kan man justera låskistan i dörren eller låskroken i dörrkarmen. /Martin |
|
|
Hej Martin, Ska kolla efter det du skriver om även om jag tvivlar på det. Jag har läst mig fram att detta är ganska vanligt dock. På nyare BMW har de löst detta med att dörr rutan automatiskt åker ner en cm när man öppnar dörren och åker upp när man stänger. |
|
|
Jag har samma "problem" med min och vet en till som har det. Har dock ingen lösning på det men har hört att det är en justeringsgrej som man med rätt kunskap ska kunna fixa/förbättra. |
|
|
Ja kolla skadar ju inte iallafall. Jag har haft karmlösa E36 och E46 med klabbande/fastfrusna rutor men det mesta har löst sig genom smörja och justera rutor/dörrar/lister. Ser du med blotta ögat var det tar emot? Du skriver att rutan tar emot gummilisten, går dörren/dörrarna lättare att stänga när rutorna är nere en bit? Längesen jag kollade på en E24 nu så kommer inte ihåg hur det ser ut. En annan sak, min lastbil har superdåligt luftutsläpp i kupén så man får smälla igen dörrarna rätt bra annars stängs dom bara halvt. Lösningen på det är om jag har en ruta nere en bit så kan övertrycket som bildas i kupén när man skickar igen dörren smita ut där. Kanske samma på din bil, att ventilationen är igensatt/dålig. /Martin |
|
| Golump, hur har det gått med dörrarna? Kommit fram till nån lösning? | |
|
Hej, fick tillbaka bilen idag efter byte av båda framskärmar och omlackering. Det enda sättet för mig att komma runt problemet med dörrarna just nu är att sänka rutan en aning innan stängning. Länk |
|
|
Dörrarna ska stänga lätt med taklucka öppen eller med en bakruta nedhissad. Kupén är dock så liten och tät att dörrarna blir svårstängda om allt annat är stängt. Tro mig, den tid jag har lagt på att justera dörrar kan mer översättas i dagar än timmar. Eftersom allt är justerbart, kan det bli hur fel som helst. Rutan går dessutom att justera åt precis alla håll. Höjdled, längsled och i vinklar åt alla håll, samt även backspegelns läge. Bäst tycker jag det funkar om rutan har lite "förspänning" så dess övre kant träffar listen ca. 5mm innan dörren träffar sina gummilister. Svårt att förklara.... / Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.