|
|
|
|---|---|
|
Hej, Detta gäller inte min egna bil utan min fars. Han har en 520d f10, han köpte ett helt nytt släp i helgen och verkar ha problem med elektroniken på bilen då bara lyset på en sida av släpet fungerar andra sidan är stendött. Givetvis åkte han tillbaka med släpet för han trodde att det var fel på det först men de provade och testade så fungera det vilket betyder att det är bilen som har något fel? Han har hyrt släp innan och det har aldrig krånglat vi kom på i efterhand att han skulle provat med något annat släp när han va där men lätt att vara efterklok... Vi har testat spraya,smörja o diverse men hjälpte inte. Bilen har elektrisk utfällbar krok(ej eftermonterad). Har lusläst att e60 som jag själv har kan det vara krångel med vissa släp/husvagnar, är det något som lever kvar och kommit med i f10? Någon som har en aning vad det kan vara/haft samma problem? | |
| Mät upp alla polerna i uttaget först. Det är det bästa att göra när man ska felsöka. | |
|
Jag har samma problem med min 520D F10 -11 där endast vänster sidas bak och position på släpet lyser. Provat med båda mina släp med och utan adapter med samma resultat - inget fel på släpet. Felaktiga stiftet på bilens dragkontakt uppmätt till 8,5V utan belastning och 0V när släpkontakten kopplas in. Alla tre säkringar i bilen för draget är hela. Haft bilen i tre år utan problem med samma släp. Senast kört utan problem hösten 2015. Vad kan vara fel ? |
|
|
När ni mäter i kopplingen utan släp kommer det max 8 volt pga canbus. Måste vara belastning först. Har ni testat att lägga ljusomkopplaren i läge "till" ist för auto. har själv eftermonterat en avtagbar westfalia då jag bara hört problem med den elektriska originalmonterade. Med vänlig hälsning Jonas B. |
|
| På dragets stift för den sida som belysningen fungerar på släpet har jag mätt normal spänning 12,5V med motor av och 13,5 V med motor igång utan att släpkontakt varit ansluten. Ljusomkopplaren har jag satt till position parkeringsljus. Det är original elinfällbar dragkrok monterad av BMW när bilen var ny. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.