AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.554

Fördröjning vid gaspådrag 530i E39

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Okej jag får snart spel på 530:n. Om man åker iväg på ettan med uppsläppt koppling t.ex och ger allt från mellangas till fullgas så blir det en klar fördröjning från det att du trycker ner pedalen tills att motorn reagerar fullt ut och när den gör det blir det en redig gungeffekt. Det är nästan som att motorn stryps när man gör så, likadant med DSC avstängd. Blir ganska ofta samma fenomen om man varvar ur ettan och lägger i tvåan, när man möter upp med pedalerna efter växling så stannar allting upp i nån bråkdels sekund innan bilen sätter fart igen.

Bilen var helt okej direkt efter att jag hade nollat adaptionen för DME:n men nu när jag kört i nån vecka verkar det bete sig som tidigare i det stora hela. Inga felkoder på nånting.

Ska de bete sig så här med det elektriska gasspjället eller kan det va VANOS-o-ringar eller dylikt. Detta är i särklass den bil med sämst motorrespons jag kört, hade jag vetat att den var så här kass kunde jag lika gärna köpt en med automat.

DISA-ventil renoverad med aluspjäll. Stift nyligen bytta osv.

Tacksam för idéer.
Ro
64
Robin_beck
528 toruing -98
Är också intresserad av att veta vad detta kan vara för nåt.. Exakt samma fenomen på min 525.. Trycker man full gas på tex 2an så känns de som de tar evigheter innan bilen drar iväg, trodde de bara var 525an som kanske betedde sig så från grunden, då min 528a drar iväg direkt man trycker på gasen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej det är inte gasspjället (om det är helt!). Nej så ska det inte vara.
Problem med VANOS-tätningarna brukar mest visa sig om man snabbt ger full gas på lågt varv (typ 1200), vad som händer om de är riktigt kass vet jag dock inte. Det går att mäta ställtid och läckage med BMWs diagnos. Det går också att ställa gasspjället 0-17 grader, det ska ske ögonblickligen.

Jag skulle titta på hur lambdasensorerna reagerar, om det är nåt som, stör blandningen t.ex. bränsletryck.

Lustigt att den tvekar även ettan-tvåan. Funkar kopplingspedalsignalen?

Går det att höra något knack just när man går på gas? Detta "dödar" motorn tillfälligt men då bör man känna att den började ta i först.

Någon tycker nog att man ska kolla/byta kamaxelgivarna. Kamaxelpositionerna går att se med diagnosprog. Var det BMWs diagnosprog som användes?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Är det inte från ca 3000 varv som vanosen känns och det blir en liten extra knuff i bilen ?
Och som du skriver Marin.. straxt över tomgång känns den också då bilen inte gör känguruhopp vid starten..
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Det kan säkert vara dags att byta VANOS-tätningarna, kanske blir ett semesterprojekt. Tycker bilen går väldigt linjärt utan nån speciellt märkbar knuff vid mellanvarv som många säger att de här motorerna ska ha. Men den går ju inte speciellt dåligt på låga varv heller, det går att stämpla på trean från riktigt låga varv utan att det protesterar.

Kan inte höra nåt knack annat än lite skrammel från avgaset vid riktigt låga varv (har lustigt nog haft exakt samma ljud på båda mina E34:or) men tror inte det är högt nog för att slå ut knacksensorer eller nåt. Och nej den sätter inte fart innan det utan den tvekar först. Det hela känns ungefär som att DSC:n får gå in och reglera och därefter först frigör all effekt när bilen får grepp igen, men som sagt samma fenomen med den avstängd.

Jag har använt Carsoft för att läsa ut koder och nolla adaptionen bara, som sagt upplevde jag att det hela blev bättre då. Vilket diagnosverktyg kan användas för att kolla upp detta bättre? Till BMW åker jag inte med denna bil och betalar deras hutlösa pengar bara för att koppla upp sig.

Det är ju inget jätteproblem detta och de flesta skulle säkert inte störa sig vid normalt bruk men jag är rätt petig av mig med hur bilen beter sig, dessvärre.
Dags att justera TPS:en kanske?
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Hur justerar man den, är det någon slags kalibrering man gör då?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
INPA helt klart för att läsa av värden med motorn igång och felkoder. Du kan kolla vilka värden styrenheten läser in från givare och hur spridarna öppnar mm. Att köra bilen på avskärmad väg och titta på olika signaler ger en väldigt bra uppfattning av vad som händer. Samt DIS för mer automatisk diagnos och funktionsprov av olika komponenter, t.ex. mäta VANOS-ställtid och läckage helt automatiskt.

Det finns ingen TPS på M54 som man kan pilla på på det sättet eftersom det är elektroniskt gasspjäll. Man kan radera adaptionen för gasspjället och det gör då en full rörelse när man slår på tändningen utan att starta, för att lära sig min och max lägen samt hur mycket ström det ska ta (det kan själv lista ut om det kärvar). Det är dubbla potentiometrar i gasspjället och stämmer inte dessa med driftspunkt eller luftmängd sätts felkod och motorn går omedelbart i limp. Känns långsökt. Aktuell vinkel går att läsa med INPA, du kan även ställa vinkeln upp till 17 grader medan du tittar in i spjället för att se och höra om det rör sig snabbt (ska vara momentant) och att det reglerar (håller emot när man trycker på det).

Gaspedalen funkar på samma sätt, dubbla potentiometrar. Om det är minsta fel (glapp, osynk) går bilen i limp direkt. Den kan också läsas av med INPA medan man trycker på pedalen lite olika.

Jag kom på att jag gjorde ju ett test av min VANOS och den steglösa VANOSen på M54 inverkar från tomgång och uppåt, mindre ju högre varvet är. Dvs om man sliter ur en av kamaxelgivarna (eller de slutar fungera, eller en av vanossolenoiderna är elektriskt paj) så slutar båda VANOSenheter att reglera och kamaxlarna står då i läget för högt varvtal.

Jag har provat att köra min bil med VANOS inaktiv. Den blir märkbart segare på låga varv, men toppvarv funkar fint. :) Ljudet blir också lite annorlunda iom fel kamtider på lågt varv.

Iom att du säger att tvekan uppstår vid växling till tvåan efter urvarvning på ettan tror jag inte på VANOSproblem och skulle definitivt inte byta packningar utan diagnos. Men ryck en kabel till en kamaxelgivare och prova.

LMM går att avläsa i kg/h i INPA, det går att räkna ut vilka värden den ska ha ungefär vid full gas på ett visst varvtal (effekt i kW*3 omräknad till liter per timme gånger 14).

Du kan också titta på spridaröppningstiden och LMM just när du gör ett steg, med INPA.

Konstigt om den var okej efter nollad adaption dock. Kanske är bränsleadaptionen som ställer till det, och i så fall beror det såklart på något.

Tjuvluft? Ryck LMM och prova skillnaden.

Skaffa INPA och "lär känna" motorn så ser du var du ska leta, jämför med din 740, funkar ju likadant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.