AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.713

E39 - Att tänka på vid byte av standard pre-facelift front till M5 front?

La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Hejsan!

Hade svårt att formulera rubriken men ska försöka förklara det bättre här.
Jag har alltså köpt en e39 M5 front till min 523i -00'. Lister och nät medföljde i paketet och jag är medveten om att jag behöver köpa mig ett par M5 dimljus också.
Som hastigast idag bestämde jag mig för att testa montera den nya fronten (olackerad, utan dimljus osv). Efter några om och men så fick jag slutligen "på" den. Däremot satt den inte helt som den skulle. Man fick nästan "tvinga" dit den.

Nu undrar jag om det är ännu fler saker jag behöver komplettera med för att den ska sitta riktigt? Behöver man flytta över saker från den "gamla" fronten?
Har ju sett att det bland annat sitter några "rör" monterade på den gamla fronten för luftintag, vilket inte sitter på den nya.

Ursäktar om det blir rörigt men behöver alla tips jag kan få som "nybörjare"!

MVH Andreas
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Gå in på Länk sök reda på din bil så ser du vad fronten innehåller sedan kan du nog jämföra med fronten du har köpt om delarna passar
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Mja, är det en kopia kan du behöva modifiera den lite för att få passformen rätt. Annars brukar de vara någon cm för kort i bakkant mot framhjulen.

Rent utseendemässigt behöver du komplettera med M-sport nedre innerskärmar: Länk
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Micro68, jag var inne där tidigare och letade men hittade inte fronten i någon kategori. Kan vara jag som hade för dåligt tålamod, så får la ta en titt där senare!

Erik, ja det märkte jag när jag testade. Tack för svar!

Såg att det sitter någon typ av "aluminium ram" på innersida av den gamla standard fronten. Antar att det är den som skruvarna drar fast i och håller upp fronten? Skiljer sig denna från m5 eller går det möjligtvis att byta över?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Lars testa här..tog på en 523 -00 kanske kan vara det du söker.
Länk
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Tack för länk!
Här ju hela Länk

Frågan är ju vad som passar från den "gamla" fronten till den nya i så fall.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Om du menar krockbalken( Länk ) så är det bara att flytta över till den nya fronten.

edit: Själv återanvände jag allt från den gamla fronten, däremot kan bromsluftskanalerna vara bra att byta ut. Är påväg att införskaffa innerskärmarna. Annars "funkar" det att bara smälla på den nya fronten - den ska passa fint som det är.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Ja precis! Det är krockbalken jag menar!

Det låter ju helt klockrent. Får ta och titta på detta en dag.

En fråga till angående strålkastarspolare-hål. Det måste ju gå att bara dra över slangar osv från den gamla och borra nya hål i den nya för att passa? (Då den nya saknar "washer holes/strålkastarspolare")
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Ja, det stämmer fint angående strålkastarspolningen.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Någon aning om vart man kan få tag i nya bromsluftskanaler?
Då jag antar att du menar att dom gamla inte passar på M5 fronten
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Hej igen!

Jag fick beställt "dimljusramar/dimljussargar" hos en BMW återförsäljare som anlände i deras butik idag.
När jag tittade på dom så var dom olika. En utav dom var exakt som jag tänkt mig (en ram och så sträcker sig kåpan åt ett håll för att täcka resten av hålet där dom ska sitta). Men den andra var bara en rund ram på och ingenting mer.
Frågade då om detta verkligen var rätt och han kollade på en liknande "real OEM" sida och visade att det var dessa två delarna man skulle ha. Han visste däremot inte vad mer som skulle sitta där för att täcka för allting.

Det slutade med att jag köpte båda två eftersom att den ena var för vänster och den andra höger och att det skulle vara "rätt".

Den som ser fel ut (VÄNSTER SIDA) är av nummer:51117891421 (dvs Länk

Den som är rätt (HÖGER SIDA): 51112496284 (Länk

Jag vill ju att båda ska se ut såhär: Länk
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Jag ser nu att M5 inte är listad på den "felaktiga". Kan det vara så att det just en speciell för M5?

Tycker dock det var väldigt konstigt då jag var väldigt specifik med att det var just en M5 front jag hade köpt.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Jag som är för snabb. Verkar som att jag hittade det själv. Är tydligen 51112496283 jag ska ha. Tycker dock det är väldigt mysko att killen på BMW inte visste det själv eller kunde kolla upp det.
Bra att du hittade själv. Tror killen på BMW förlitade sig på ditt regnummer / chassinummer - då får han upp på sin dator vad du har ORIGINAL - inte M-fronten.

Balken måste du flytta över. Ta en tång eller liknande och tryck ut de svarta plastpinnarna ur de (tiotalet) svarta plupparna som låser krockbalken mot den gamla fronten, och flytta över den till den nya. Sedan borde det lira.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Ja jo precis, jag antar att det är som du säger. Men tyckte jag var väldigt klar med att det var just M5 fronten jag hade eftermonterat. Däremot fick jag titta på det han hade uppe och det var en skiss på M-fronten.

Fronten sitter redan på och det enda som saknas är dimljusramarna så att jag kan montera dit mina dimljus. Tack ändå Lasse!
La
101
Lasse540
540iA -01
Luftkanalerna till bromsarna, Dom främre innerskärmarna och skyddsplasten under motorn behöver bytas för att få rätt passform på grejerna. Har själv missat motorskyddsplasten under bilen så när man åker över någon ojämnhet i vägen så skallrar det i plasten. Väldigt irriterande. Jag letar på skrotar o bildelsbasen men det verkar vara svårt att hitta denna plastkåpan till M-bilarna. För att ytterligare krångla till det så passar inte denna plastkåpa på V8-bilar (som har ett eget utförande) utan bara på "vanliga" M-bilar. Men du har ju en 523:a så då behöver du inte tänka på det. Men nämner det bara om det skulle vara någon men en 540 som läser detta.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Går fint med orginal motorskyddplasten på 540,men måtte ha adapter til dimljuskabel for enklare montering,går også fint utan bromskanaler på en 540,kjøper du innerskjermer så er det best å montere dem på m5 fronten før fronten monteres på bilen.på min måtte jeg også kutte vekk litt plast rundt hålet foran radiator så grillen på m5 fronten skulle få plats.
Du har inte köpt en M5 framstötfångare då dessa alltid har strålkastarspolning. Det du köpt är det en M-framstötfångare från BMW eller någon piratdel? Är det pirat så kanske inte BMWs delar passar så bra och du måste anpassa passformen.

Mvh Stephan
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Stephan,
Det är en ABS-plast kopia jag har köpt vilken jag antog att folket förstod om dom läste hela tråden då jag lackerade det själv osv. Däremot så ska den antagligen likna M5-fronten då den saknar "korset" nere i nätet.

Angående strålkastarspolningen hade jag ingen aning om faktiskt. Tack för upplysningen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.