AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.708

Inget bromstryck e39 -99

Tjena!

Kort förklarat så bytte jag bromsskivor fram tidigare idag för förra ägaren monterat biltema-skivor, som slagit sig ordentligt. Allt gick fint, fick trycka in kolvarna i oken ca. 2mm på varje sida bara. Testkörde, och allting kändes bra. Men efter bara några minuters användande av bilen kände jag att bromspedalen sjönk när man höll tryck på den. Till slut fick man pumpa bromspedalen vid inbromsning för att den inte skulle gå i botten.

Luftade då bromsarna fram (efter konstens alla regler) med resultatet att det blev SÄMRE... Har nu legat i garaget hela kvällen och luftat alla ok runt om, tre gånger.

Bromspedalen går utan större kraft nästan ner i botten, men när den väl kommer ned dit har jag bromsverkan. Jag kan alltså köra bilen och pumpa lätt på bromsen utan att något händer, men trycker jag ned den ordentligt så bromsar det riktigt bra. Alltså "inget..inget..inget..ALLT!!"

Min fråga är då vad ni bmw-filosofer tror är felet. Är det huvudbromscylindern kanske?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det låter som huvudbromscylindern har pajat , du har kollat så du inte har läckage någonstans i något rör osv..
Inte hittat några läckage alls. Nivån i bromsvätskebehållaren har sjukt runt 2 cm endast, och det anser jag som rimligt med tanke på hur mycket jag luftat. Är ute och provkör just nu, och det är fortfarande samma sak. Inget händer förrän pedalen närmar sig botten, och trycker man till ordentligt sista biten bromsar det bra. Trycker man fullt så är det tillräckligt för att bilen vill låsa hjulen och ABS:en går i. Det lutar åt ett roligt byte av huvudbromscylindern imorgon.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det läcker inget vid någon kolv heller ?
Har man otur så kan det börja läcka där.
Fast det borde du se ganska omgående.
Har inte så stor erfarenhet just med huvudcylindern , 1st har pajat för mig under alla mina år och då gick det inte att bromsa alls.
Tycker det är konstigt att du har bromskraft kvar om nu cylindern är paj.
Kolla igen i morgon och dubbelkolla efter det , så du inte byter i onödan då det finns roligare saker att göra.
Nej ingen läckande kolv vad jag kunnat se. Tycker också det är lite lurt att jag faktiskt kan få ut bra bromskraft över huvud taget i så fall. Det får bli lite mer felsökande imorgon
Bytte huvudbromscylinder, utan resultat. Den KAN ha varit en del av problemet, men under arbetets gång hittades en läcka på ett längsgående bromsrör. Den var ej synlig först pga. plasten som täcker bromsrören. Så om någon stöter på samma problem, kolla där först innan man ger sig på byte av huvudbromscylindern.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Härligt att du hittade felet och sedan berättade om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.