|
|
|
|---|---|
|
Skulle lufta systemet på min 530 -01. Skruvade av locket till expansionskärlet och tog bort båda nipplarna. Fyllde på en 0.5liter så nivågivaren i exp.kärlet låg i rätt nivå. Satte mig i sätet och vred på tändningen, fläkten på full värme och lägsta hastighet. Då ser jag hur det börjar spruta ur vatten ur nippeln vid termostaten! Stänger av tändningen och det slutar spruta. Kollar tempen och ser att den ligger lite över mitten på det blå. Var motorn för varm för att genomföra en luftning och termostaten öppnades pga värme och övertryck gjorde att vatten sprutade ut? Eller är det nått annat galet? På min gamla 523 med mekanisk termostat så gjorde jag alltid på detta vis och hände aldrig något liknande. | |
| om jag inte minns helt galet så har den där en elektrisk pump som du kan aktivera genom att ha tändningen på, och hålla full gas i 20 sekunder. ha locket öppet på expensionskärlet så borde luften söka sig ut=) du släpper gasen efter 20 sek. | |
| Gäller det alla e39? Med den elektriska pumpen alltså!:) | |
| Den här beskrivningen funkar. Länk | |
|
Det där med 20sek gäller bilar med elektrisk huvudvattenpump. E39 har tillsatsvattenpump. Tändning på, full värme, (fläkthastighet ointressant) så går elpumpen och det är bara att fylla på allt eftersom det sjunker undan. Motorn ska vara i blå området. När man inte får i mer, på med locket, starta och snärta till ett par gånger, stäng av och använd elpumpen igen för att fylla på. Efterfyll efter körning. Tog väl max 10 minuter senast hos BMW och det behövdes inte fyllas på efteråt. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.