|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst på en hel del har jag förstått att endast motoroljor med en substantiell del av PAO (poly-alpha-olefin) i sitt innehåll (grupp 4 oljor) kan ses som äkta helsyntetiska oljor. Vilket kort och gått innebär bättre smörjegenskaper än grupp 3 (hydroknackade) oljor vilket de allra flesta "helsyntetiska" oljor på marknaden är idag. Vad jag har förstått kan man undersöka om de innehåller PAO genom att ögna igenom oljornas säkerhetsblad för att se sammansättningen. Tidigare oljor som nämnts ska vara oljor med substantiellt PAO innehåll är bland annat Q8 formula excel 5W40 och även Starta super synt 5W40 (som säljs på Jula) har nämts. Då ett oljebyte kommer ske inom en snar framtid för min del så var jag och köpte Starta super synt 5W40 idag. Nu kommer då min fråga. Ser man till Julas säkerhetsblad: Länk så kan man se att den innehåller <25% Polyolefin. Revisionsdatum 30.08.2010 Kollar man sedan på startas egna hemsida och deras säkerhetsblad med Revisionsdatum 25.11.2012 Länk Så saknas det som tidigare fanns i säkerhetsbladet om <25% Polyolefin. Men samtidigt saknas 20-30% av oljans sammansättning redovisad. Har oljan blivit sämre eller är det fortfarande en PAO olja? Varför saknas 20-30% redovisad? Någon som har någon bra insikt angående detta eller kan rekommendera någon annan grupp 4 olja utöver den från Q8? | |
|
Skulle tro att man helt gått över till hydrocrackade mineraloljebasoljor i stället för äkta PAO-olja, men även innan var det säkerligen i huvudsak sådana basoljor i den produkten. Enligt produktsäkerhetsdatabladet har lägsta flytbarhetstemperatur stigit från -42 till -35 grader C iom revideringen. Ligger oljan runt -35 grader C i lägsta flytbarhetstemperatur är det definitivt i huvudsak en hydrocrackad mineralolja i bästa fall... Kika även under avsnitt 13, om det står att spilloljan skall behandlas som en mineralisk olja är det också oftast det - är det en äkta syntetolja brukar det stå ungefär "syntetiska smörjmedel" eller liknande i avsnitt 13. Det finns inte så många 5Wx-oljor som enbart/i huvudsak består av äkta syntetisk olja, men det finns några... Vill du ha en äkta PAO-baserad olja, skulle jag rekommendera t ex. Aral SuperTronic 0W40, den har t ex lägsta flytbarhetstemperatur -60grader C och så lågt kommer man inte med mineraloljor även om de är högraffinerade och hydrocrackade! Köper min Aral-olja hos www.levoil.de - kostar bara ca 50 kr/litern för en ruggigt bra och ÄKTA syntetisk PAO-olja. För övrigt finns det en mängd ytterligare "äkta" syntetiska oljor och då främst olika former av estrar när det gäller motoroljor - de kan på sätt och vis ses som "mer syntetiska" än PAO-oljor då estrar tillverkas genom kemisk reaktion mellan en alkohol och en syra. Esteroljor brukar vara rätt dyra och mest kända inom motoroljor är nog Motuls "racing"-esteroljor (de har även vanliga mineraliska och PAO-oljor också i sitt sortiment). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för din insikt Johan! Det verkar då som att starta har bytt sin oljesammansättning och nedgraderat oljan men inte priset. Blir till att lämna tillbaka den. Jag har kikat runt lite mer och såg att Swedols egna 5W40 egentligen ser ut att vara en re-brandad Q8 Formula excel 5W40. Jämför man säkerhetsbladen är de identiska och de innehåller båda upp till 25% PAO. Står även att OKQ8 är tillverkaren i säkerhetsbladet för Swedololjan vilket verkar lovande. Då priset verkar vara i klass med Biltemas helsyntetiska 5W40 så måste det nog vara den prisvärdaste oljan man kan köpa i fysisk affär i Sverige (just i 4L förpackning)? Här är säkerhetsbladet: Länk Det känns väl som ett vettigt köp Johan? Swedol ligger på vägen till Jula också vilket gör det smidigt. Annars hade jag nog köpt Aral som du rekommenderade. Vet du förresten vad PAO innehållet är i den i procent? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.