|
|
|
|---|---|
|
Mustigt ljud! :) Original avgas! | |
| Alltså, inget illa menat, men jag håller inte alls med! Tycker det låter som en liten V4? | |
| Jag får dessvärre hålla med Lasse | |
| Nä, inte mysigt alls! | |
|
Inget V8 gurgel alls ju ------- //Lövet |
|
|
Inte så konstigt med tanke på motorkonstruktionen. Effektivt men ack så trist.... mvh/ Anders |
|
|
Riktigt risigt ljud. M5 låter i alla fall lite bättre med nästan "likadan" motor. Jag älskar riktigt V8-ljud och detta är något helt annat. Off topic: ljudmässigt går det åt fel håll med nya M-motorerna. Satt och lyssnade på nya M3/4 under full attack och grät nästan över hur illa det låter. Min N55 låter som en typiskt sexa under belastning medan nya S55 låter som något digitalt eller jag vet inte vad.. |
|
|
Jag tror ljudet i klippet har knyckts från en japansk bil av något slag, gissar på en Subaru -88 med plastinredning eller Mitsubishi Tommi Mäkinen med plaststolar och klippts in, för så här låter den på riktigt: :) Det är ju egentligen helt vanligt V8-ljud, trots turbo. :) |
|
| Åfan, tyckte själv att det lät riktigt krispigt. | |
|
I filmklippen är micken placerad i olika positioner. Ljudet från BMW:s V8 med centralt placerad turbo skiljer sig från en traditionell V8 (också BMW:s). En traditionell V8 med 90 graders vevaxel (kryssvev) har, två efter varandra, följande tändningar i respektive cylinderbank. Detta ger det karakteristiska pulserande V8 ljudet. Nackdelen med detta arrangemang är varierande tryck i avgasgenrören cylinder-cylinder vilket innebär sämre verkningsgrad (i synnerhet med turbo). BMW har kommit runt problemet genom att reversera flödet i topparna. Avgaserna mynnar mot mitten vilket ger andra möjligheter att blanda avgaserna så att ett jämnt flöde uppnås. Bättre verkningsgrad men ljudet blir lidande (vilket hörs). mvh/ Anders |
|
| Alla gillar vi olika som tur är:-) Jag hade vart glad om min turbo lät så! | |
|
En bild Länk som förklarar varför det låter som det gör. mvh/ Anders |
|
| Jag tyvker bilen låter kanonfint! Inte AMG-fint, men gött nog :) | |
|
Vadå låter bilen som i första klippet, eller är det ett skämt? I mina öron är det ett bedrövligt ljud. Men jag har ingen koll. |
|
|
Jag försöker mig på en förklaring varför ljudet från BMW:s nya reverse flow V8 skiljer sig från en traditionell V8 (och tidigare BMW V8). BMW V8 tändföljd: Länk Det centralt placerade grenröret: Länk Avgaspulser i vänster/höger utlopp, två varv (samtliga cylindrar har tänt) BMW traditionell V8 V 1 4 3 2 H 5 86 7 BMW Reverse flow V8 V 1 4 6 7 H 5 8 3 2 Tio varv (tydliggjort med enbart pulser) Traditionell BMW V8 V * * * ** * * ** * * ** * * ** * * * H * ** * * ** * * ** * * ** * * ** * BMW Reverse flow V8 V * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * H * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * >>Edit: Teckenavstånden blir fel. Pulstågen skall vara lika långa, det blir inte så tydligt som önskat. Se: Länk Man kan se hur avgaspulserna "galloperar" på en traditionell V8 vilket ger det karaktäristiska pulserande V8 ljudet. BMW:s reverse flow toppar radar upp pulserna (effektivt) vilket ger ett annat ljud. mvh/ Anders |
|
|
Det var djävulen - du har tydligen verkligen koll på detta, AKN! Inifrån bilen tycker jag ljudet låter misstänkt likt en gammal SAAB V4 - det låter som en fyra, komplett med småpruttande smällar i avgassystemet och allt. Om den skulle låta så på riktigt så är det rena katastrofen tycker jag personligen. Men alla tycker olika (vilket även syns i tråden). |
|
|
Lasse, jag bara försöker förstå...:-) Naturligtvis är det mer komplicerat än vad min enkla förklaring förtäljer. Även V8:or med sidomonterade grenrör kan som bekant låta mer eller mindre "V8". Det beror helt enkelt på hur väl man lyckas blanda "pulstågen" (som jag försökte illustrera). Men att BMW:s nya design i grunden bidrar till ett annat ljud torde vara klart. En perfekt (effektiv) blandning av avgaspulserna låter trist i mina öron, inga oscillationer/harmonier - ett slätt ljud. mvh/ Anders |
|
|
1/2 OT.. Lämplig övning vid fikabordet ;-) Länk Obs! Cheva V8 tändföljd men det framgår tydligt att två efterföljande "tändningar" sker på respektive sida om vart annat. mvh/ Anders |
|
|
Så här fantastiskt svulstigt, elakt ska en V8 låta tycker jag - rysningar! Länk |
|
|
Fords gamla sidventil V8. Jepp, mysigt men lite väl föråldrad teknik ;-) Mercedes (sorry) V8 låter gott... Länk Men smaken är som baken - delad. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.