|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket förbrukar en M5 F10/M6 F13? Min X5M LCI ligger på ca 1.2-1.3l/10km blandat. Ganska bra förbrukning för 2.5 ton och 555 hk. | |
|
Ungefär lika skulle jag säga men beror förstås på var, när, hur... /Anders |
|
|
Ok, imponerade effektiv motor. Är det samma motor i M5/M6 som i X5M? |
|
|
De verkar vara rätt lika, de har samma cylindervolym och nästan lika mycket effekt (4395 cm3-555-560 hk). Drift på 4 hjul ger bättre skjuts i starten men också högre förbrukning generellt, även om BMW menar att det endast skiljer 1 cl/mil (jag jämför då min förra 740dX och en 2WD 740d (F01)). Bränsleförbrukning är mest en funktion av hur mycket bilen väger, dess vindmotstånd, hjulens friktion mot vägbanan och friktion i motor/drivlina. Volymiös motor med fler cylindrar ger oftast högre friktion. Om det är 1000 hk eller 100 hk betyder mindre om motorn i övrigt är lika. Om man tar ut 555 hk (svårt att åstadkomma om man inte kör i uppförslut hela tiden) så drar bilen klart mer (kanske 5 l/mil) än om man tar ut 50 hk t.ex vidvanlig slökörning i 70 kph. F1 bilarna drar strax under 4 liter milen (max100 kg per lopp) men väger lite och är väldigt aerodynamiska ävem med stängd bakvinge Kontentan är vid 90 kph drar de rubricerade bilarna ungefär detsamma men X5an drar lite mer, pga högre vikt och mer vindmotstånd. resten är upp till förarens körstil. Nu ska jag följa efter min avgasrenade Klippo med 5.5 hk en timme eller så, innan nästa regnskur. |
|
|
Vad ligger förbrukningen på vid landsväg/motorväg? |
|
|
15 blandat 12-13 vid tråkig körning 11 vid super försiktig körning... Iaf för mig, men Akrapovicet gör att man gillar trycka ner foten :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.