|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag satt i trafik i cirka 40 minuter i onsdags, helt plötsligt började lampan lysa gult, efter 5 minuter började den lysa rött, jag satt i trafik som jag nämnde förut och min avfart var bara några meter ifrån, dum som jag var krypkörde jag dom sista biten. Till slut när trafiken lossnade började jag köra normalt och då började lampan slockna. När jag läser i manualboken, så står det att stanna omedelbart, vilket jag inte gjorde det! Nu upplever jag att det låter i motorn Är det motorbyte som kommer gälla eller? Sen undrar jag om det var dumt att köra vidare? | |
|
Har du kolla kylvätskenivån efter det inträffade så det inte saknas för mycket vatten.? Vet inte exakt vid vilken temperatur bilen varnar men antar att det finns lite marginal och eftersom lampan slocknade igen så tror jag inte det är någon fara för dig. Om det var dumt Ja / Nej ...det beror ju alltid på omständigheterna , det finns alltid ställen där man inte kan stanna i trafiken utan att riskera liv och lem. Och nej du behöver inte byta motor för detta... |
|
|
Hej,tack för ditt svar. Jag skall kontrollera vätskenivån, behöver jag lämna in bilen på verkstad? Eller är det bara köra vidare om vätskenivån är OK. |
|
|
Vätskenivån tror jag nog du kan kolla själv. Om den är bra så kan du åka med bilen , men kanske du ska fundera på varför den blev varm , det kan vara så enkelt att fläkten inte fungerar som den ska. Falsterbo..du har rätt på sätt och vis..klart är att det vore bra o hitta orsaken och jag tror inte den blev jättevarm då varningen slocknade när det börjades att åka. |
|
| Vätska kan dunsta , men samtidigt om det vore under min så borde bilen ha varnat för låg vätskenivå ..annars väldigt bra beskrivet av dig Falsterbo hur man tänker genom troliga fel. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tror det sitter samma motor (N46) i trådskaparens bil som i min E87 120i. Och vad jag kan se i ETK (har ju ingen mekbok till denna ännu) så är kylfläkten helt och hållet elektrisk - men det är ju likväl kvar på listan över misstänkta som falsterbo listat upp. Eftersom temperaturen gick ner när det började komma fartvind genom kylaren så är det troligt att fläkten inte lyckades skapa det luftflöde som behövdes. Den kanske inte ens gick igång? Eller så kanske har termostaten fastnat i något delvis öppet läge, som inte tillåter fullt flöde genom kylaren vilket behövs när man står still en längre stund. Har man tur kan det finnas felkoder lagrade, så det är ju ett enkelt första steg. |
|
Sitter det spjäll (persienner) i njurarna på dessa modeller också ? Hittade sådana i fronten på min E60 och funderar på om dessa ska öppnas elektriskt eller om dom öppnas av fartvinden. Om dessa inte öppnas under stillastående så kanske det blir svårare för fläkten att kyla vid tex. köbildning |
|
@hejnej : Har du hunnit lämna in bilen på verkstad för felsökning ännu? Isåfall, vad kom de fram till? |
|
@bmw-slangen: Hej, jag lämnade in bilen på en pålitlig verkstad, dock ej auktoriserad. Han kollade genom och prov körde bilen såg inga fel. Kylvätskan var under minimum så fyllde på till max. Har fortfarande inte fått något larm, så vi får hoppas på att det var kylvätskan som bråkade. Tack föresten för alla svar, nu är underbara :) |
|
|
Kylsystemet är ett slutet system och om du har förlorat vätska i det, tyder det på något underliggande problem som gör att vätskan försvinner - det skall normalt sett aldrig behövas fyllas på! Så kolla nivån ofta den närmaste tiden och håll ögonen öppna efter ev. spår från läckage av kylarvätskan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@hejnej : Har problemet återkommit? Precis som Johan B säger så är det lite oroväckande att stora mängder kylarvätska försvinner då det är ett slutet system. |
|
Ser inga problem i att det försvinner kylarvätska..Det kommer alltid att ske en avdunstning av vätskan. Frågan är ju istället hur lång tid tog det innan vätskan försvann..har det tagit 1 vecka är det inte ok..men har det tagit 5år så är det naturligt och ok. |
|
Ja, du har rätt Micro68 - tiden är det viktigaste. Jag tolkade att stora mängder försvann på kort tid - fast hittar egentligen inget i inläggen som säger något om detta (det var bara min egen tolkning). Men om det nu sakta försvinner kylarvätska, borde inte den varna om låg kylarvätskenivå långt innan motorn börjar överhetta? Å andra sidan så kan ju låg nivå bara ha blivit ett följdfel av överhettningen, trycket blev för högt och locket på epxansionskärlet öppnade sig och släppte en del vätska. Iallafall så får vi se vad trådskaparen säger - förhoppningsvis är problemet borta och att trådskaparen håller koll på nivån lite då och då och försvinner det inte något märkbart på ett år eller så - då är det inga helt ok. |
|
Hej på er! Kollade på kylvätskan för några dagar sen, dock efter bilen hade varit i gång i ett bra tag.Då var den på max. Skall dock kontrollera vätskan när bilen har varit död i några timmar, jag återkommer! /Ravve |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.