AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.576

Kylarvingen sönder E39 520i - 2001

Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Ikväll när jag körde (hade kört cirka 1h) så såg jag att motortemperaturmätaren gick upp på det röda, jag stannade bilen direkt och stängde av, och går och öppnar huven, möts av lite rök från vatten, och kollar ner, och ser då att min kylarvinge är i tusen bitar och som sagt vatten, inte jättemycket men rättså, och det konstiga är att jag inte har hört någonting, borde ju ha låtit rättså rejält men jag hade iof rättså hög musik, iallfall så när jag kom hem och skruvat av kylaren så ser jag att det är den som läcker, så får väl köpa en ny kylare. När bilen stannade var jag cirka 2 km hemifrån, lät bilen bli svalna och starta och körde halvvägs hem, sen började tempen gå upp så stannade en gång till och lät den svallna och sen kom jag hem.
Vad tror ni kan vara anledningen till att fläkten gick sönder? Hade gasat rätt kraftigt cirka 5 min innan och läste någonstans att motorn kunde orsaka det när den rörde sig om det var dåliga fästen? Så känns lite tråkigt om man köper allt nytt och samma händer igen när man gasar på.
Kan inte hitta något som kommit in och slagit sönder heller så jag förstår inte vad det annars kan vara. någon idé?
Något mer jag bör byta än kylaren och kylarvingen? Termostaten ska den bytas? Ska passa på att byta remmarna när jag ändå har plockat ur kylaren.
(Gäller en bmw e39, 520 -01)
Mvh Gustav
Kan vara vattempumpen som skurit byter du fläkt byt pump samtidigt.
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Men då borde det väl glappa? Fläkten sitter ordentligt och inga glapp eller dylikt..
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hur mår visko kopplingen? Den kan skära ihop och tvinga fläkten snurra med lite för fort, då kan den paja av övervarv. Speciellt om du varit ute och busat lite. Kolla så det går att snurra fläktnavet med bara lite motstånd, går det tungt eller inte alls så är det dax att byta.

// Magnus

Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Hitta en bult som låg där inne, kanske varit den som studsat runder och fått fläkten paj..
Tänkte höra ang. termostat, många säger att man ska byta den när bilen kokat för att fjädern kan bli kass medans andra säger att det inte behövs, vad tycker ni? Är ju rätt simpelt när man ändå har kylaren av och ändå ska lufta, och vilken öppningstemperatur ska man ha? Fanns både 92 och 97 grader där jag kolla, hittar inte vad som är rekommenderat till bmw.
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Jag hade samma sak på min bil och det va visco koplingen som va glapp som gjorde att fläktvingarna "wobbla" och slog i kylaren. jag sätter mina pengar på den.
Fast man inte känner något glapp så kan det finnas där.
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Ja min viscokoppling glappar, ganska mycket också så köper en ny sådan!
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Låter bra.

Kolla kylaren medans du ändå håller på efter läckage efter som du sa att bilen koka så kan det va någonstans den har slagit hål i kylaren.
Visa användare
18
Gustaaav96
520i Touring -01
Ja när fläkten gick sönder slog den hål på kylaren så ny kylare är också beställt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.