AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.314

samma låda till 540i som m3?

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Hej
Har nu äntligen skaffat mig en 540i touring 6vxl manuell årsmodell 95 :-D
Dock med det lilla undantaget att motor och låda saknas.
Motor är ju inga problem att få tag på. Däremot v-låda. Getrag 450?

Så min undran är. Är det samma låda till 540i som i e36:ans m3:a 96-98?
För 540i ska ju vad jag vet ha samma låda som m5:an e34 95-96..
Tack på förhand :-D
Ta det här med en stor nypa salt...Lådan heter Getrag 420. Lådan som sitter i M3 E36 är en Getrag 420, precis om den i E34. Det som skiljer är spräng/kopplingskåpan, men det kan även skilja invändigt, tex kan de ha olika antal splines på ingåendeaxel osv. Du kan även använda lådan från M3 E46, det är en uppgraderad maffigare variant, men problemet med spräng/kopplingskåpan kvarstår...
Så saltet då, det går att få det att fungera så klart men det är inte bolt on... Att hitta en passande spräng/kopplingskåpa är lika lätt(?) som att hitta en bolt-on låda. Alternativet är en 5 växlad låda från 530i...
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Tack för svar :-)
Att använda en låda från en 530 är absolut inget alternativ.
Heter den från 530 getreg 420 också?
Tänkte på lådan från en 740 e38 94-96 måste ju vara samma eftersom det är samma motor m60b40.
Och vet inte om e32:an fick någon 6-vxl manuell?
Isåfall kan det inte varit många?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är inte samma, den passar inte alls och det är olika axlar både ingående och utgående. Det ligger ett projekt på blocket med kompressormatad M60 och 6växlad låda för 20000kr.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Det är alltså en låda från en 540 som gäller?
Vet någon vart man kan få tag på en sådan? :-)
Det är samma låda och samma artikelnummer på 540i E34, 740i E38 och 840 Ci E31 med M60B40 Länk

Vill du ha en låda får du scanna av ebay, bildelsbasen, blocket och diverse andra sidor. Dock är det enklast att köpa en färdig bil även om det bra att du räddar den du äger.

Mvh Stephan
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Jag ska absolut rädda den jag har!
Jag älskar 540i 6-vxl manuell och då touring i första hand :-)
Det är alltså samma lådor men olika svep?

Men om någon vet vart det finns någon så tar jag gärna emot tips :-)

Men många som tar dessa lådor till värstingbyggen.
Då måste dom ju fixa ett annat svep. Beroende på vad dom ska ha den till.
Då måste ju någon ha svep liggandes? :-)
Är inte helt osannolikt att en M5 E39 låda passar, men det blir säkert strul ändå eftersom det är säkerligen annan dimension på utgående axels "medbringare". O kanske får du strul med kopplingskompabiliteten oxå...Men allt går att lösa. Har du ingen motor som måste du skaffa svänghjul med, så vore jag dig skulle jag snegla på M5 E39 grejer, dvs koppling inkl svängjul (passar det på M60???) samt en vlåda från samma bil. Har du tur passar det ganska bra, det enda bekymret blir att få till det mellan växellåda och diff(?)....
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Så lite strul som möjligt :-)
Och bilen ska vara original :-)
Alltså är det en låda från en 540i e34 som gäller?
Om varelse e38:ans eller m3-m5 eller e31:an passar?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Mig veterligen är det exakt samma 6 växlade låda på alla V8-bilar från den tiden, även E39 M5. Men det är inte samma som sitter på M3, vilket jag skrev redan i första inlägget.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Det är inte så att den 6-vxl lådan från en 540i e39 kan passa?
Det är ju inte samma 8. Men är det samma låda?
Som sagt det är exakt samma låda i 540i E34, 740i E38 och 840 Ci E31 med M60motor. Sedan har många personer använt sig av lådan med annat artikelnummer som finns i M5 E39, 540i E39, 740i E38, 840 CI E31 med M62motor. Det BÖR inte vara några som helst problem att montera den.

Vilket exemplar handlar det om?

Med vänlig hälsning Stephan
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Det är alltså samma låda och får jag tag på en från e38 eller e31 så passar det till min 540 :-)
Såg att dom hade nya lådor på schmiedmann för 40 lax :-)

Jag har inte riktigt koll på vart man kollar vilket exemplar detta är.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Står bilen ändå utan motor o låda, så varför inte göra nåt lite häftigare, ex hitta motor o låda från M5 E39, med tillhörande elekektronik mm ;)

Ursäkta OT ;) Lycka till !
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Eftersom denna modell med 6 vxl låda är rätt sällsynt så ska ja hitta dom grejer som ska vara :-)
Allt ska vara original :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.