AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.597

Provkörning 530 -05 "check coolant level"

Provkörde en 530 -05:a på bilfirma och kort efter start började lampan för kylarvattnet att lysa och varningstexten "check coolant level" på iDriven. Efter någon mils provkörning så var flottören precis under minimumstrecket. Säljaren visste inget om detta (naturligtvis) och sa att de så klart skulle kolla upp det. Bilen i övrigt var i väldigt fint skick med helt rätt utrustning (efter mina önskemål) och inga andra fel överhuvudtaget.

Veckan efter ringer säljaren upp och berättar att de haft bilen inne på verkstad och trycktestat systemet utan att ha hittat något. Fyllt på kylarvatten och sedan kört en bra sträcka utan att den tappat något. 1-års garanti ingår på bilen men givetvis inte så skoj att tampas med ett försäkringsbolag om något sen uppstår. Frågar om de har papper på trycktestet för det kan ju vara bra att ha framöver inför eventuella problem. Säljaren hade inget papper men skulle givetvis fixa detta men nu 1 vecka senare fortfarande inte ringt tillbaka. Tror inte de blir nedsprungna i bilhallen så ointresset får mig att ana ugglor i mossen och det är inte någon stor firma.

Vad säger ni? Hade ni vänt direkt och aldrig funderat mer på den bilen? En kompis är säker på att toppen är kass (generaliserat rejält) men då borde den väl ryka lite och/eller inte ha helt ren olja? Läcker det istället ut från toppen borde det synas/luktas i motorrummet? I motorrummet gick det varken att se något eller lukta något. Om det är fel på bilen borde de väl åtminstone fyllt på med kylarvatten för att luras? :)

Hittade på amerikanskt forum om några som råkat ut för samma sak, fyllt på hos BMW och aldrig haft problem igen. Sen å andra sidan läser man om alla problem i Sverige med denna motorn (258hk). Man vet knappt vad man ska tro. Är ute efter en E60 men motorval är inte hugget i sten. Diesel har sina problem och ex 545 har också sina problem så det känns som oavsett vilken motor man väljer så kan det bli strul kort framöver.

Synpunkter?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det är inte onormalt att man får fylla på vatten någon gång i bland.
Vatten dunstar och även den som är utblandad med glykol.
Tror inte det är någon fara på taket för den sakens skull..
Och varför ska alltid toppen vara kass när det saknas vatten ? kan lika gärna droppa 5 droppar / dygn vid en slangkoppling som sedan dunstar av värmen.
Du kanske kan åka och testa om det finns avgaser i kylvattnet hos någon bilverkstad (har för mig att det finns mätare just för detta).
Någon berättade för mig att det ska vara ett slutet system och det i princip ska vara omöjligt att det läcker om allt är som det ska.

Jag håller absolut med om att det inte nödvändigtvis måste vara toppen bara för att det saknades lite vätska. Det är så klart inte alls osannolikt men inte säkert.

Tipset att åka och mäta avgaser i kylarvattnet tackar jag för! Det är väl en stark indikation på att det läcker vid toppen isåfall?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Helt rätt du har ett slutet system !
Men..det måste fortfarande fyllas på vatten och när du sätter dit ett lock på påfyllnadskärlet så blir det slutet och förhoppningsvis trycksatt.
Inget är läckfritt helt och hållet , när bilen blir varm och trycket för stort så släpper locket ut vatten (tryck) tills det blir återställt.
Efter ett något/par år är det då dags att fylla på med mer kylarvätska.
Japp hittar du avgaser i vattnet är det en indikation på läckande blockpackning.
Likadant om du hittar vatten i oljan..
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Har själv en samma bil , det brukar läcka lita från kylaren längs ner löv och annat skit samlas där , bytte min , det läcker minimalt svårt att upptäcka !
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har ägt min 530 sedan 900 mil. Den har varnat för låg nivå en gång och då fanns ett minimalt läckage vid en o-ring vid en tempgivare. Kostade ett par hundralappar att fixa. Läckaget var så litet att det inte syntes på golvet i garaget.
Jag har hört fler som har haft samma fel så checka den.

**BMW-ägare i 34 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Tack allihopa för era svar! Absolut värt att kolla vidare på bilen alltså.

Återkopplar hur det fortskrider vid tillfälle!
ps
39
psonb
530iA -07
Hade min 530 på reparation de bytte högtryckspump och en vecka efter det fick jag samma varning. Trodde bara att det hade dunstat så fyllde på men visade sig efter 2 veckor igen... Hade ett minimalt läckage från en slang som de inte hade kopplat på korrekt när de hade bytt pumpen. Vet inte om de plockade ner en del delar för att komma åt eller hur det funkar, tänkte i alla fall att det kanske kan ha hänt något liknande för bilfirman då högtryckspumpar verkar vara vanligt byte efter 3000 mil...
Intressant. Menar du att högtryckspump är en förbrukningsvara med livslängd på 3000 mil?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
N53 och N54 verkar ganska utsatta när det gäller högtryckspump, men i regel inte så ofta som 3000 mil. För en 530 -05 är det N52 som motortyp och den har väl klassisk multipoint-insprutning, dvs utan common rail och högtryckspump?
ps
39
psonb
530iA -07
Verkar som DLC har mer koll på N52 motor än mig då jag inte kan någonting om den! Men när man började leta efter vad som var fel och började läsa om N53 o dess hogtryckspump så fick jag se några trådar där vissa hade fått byta med 3000 mils intervall, detta är bara vad jag läst så kanske inte alls stämmer återstår att se antar jag men till och med BMW verkstaden sa att det tyvärr är så att dessa pumpar inte håller allt för länge. Men det drabbar ju inte denna bil tråden handlar om eftersom den har N52 motor då.
Istället för att ringa och berätta att papper på trycktesten nu är fixat så sänker de priset på bilen. Det är alltså tre veckor sedan de lovade att ordna papprena från "verkstaden" och ringa. Ingen har ringt! Säljaren vet om att jag hade köpt den om han bara fixade fram papprena på detta.

Magkänslan säger mig att något är väldigt lurt här så ifall någon av er tänker köpa bilen så kolla upp hela kylarsystemet noga. De verkar ju dessutom inte bli av med bilen så andra kan ju ha upptäckt samma sak.

Här är bilen:
Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En kompis har handlat därifrån. Efter köpet upphörde bakrutetorkaren att fungera. "Slitdel" var deras kommentar. Totalt ovilliga att stå för någon reparation av ett så uppenbart fel.

-------
//Lövet
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Kolla kylaren den läcker förmodligen i botten någonstans kanske du är så se om det är fuktigt på plasten någonstans det är inge ovanligt att den går sönder just där i botten då grus och vatten utifrån samlas där det är ett mellanrum på ca 2 cm mellan plastramen och kylaren och på vintern då det fryser då blir det sprängverkan och då kan kylaren få stryk så de börjar läcka lite grann jag har bytt många kylare på både e 39 och e 60 och det har alltid varit fullt utav sand och vatten under kylaren så den har sprängts sönder av kylan.
Så nu är bilen ute på annons igen. Denna gången är det nya ägaren sedan någon månad sedan som redan säljer. Tydligen kom han på att bilen var för stor? Det roliga är att kylaren nu tydligen är bytt så "arving" hade helt rätt i sitt antagande!

Länk

För övrigt var bilen riktigt fin men man får känslan att något inte riktigt stämmer.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Intressant att man "upptäcker" att bilen är för stor. Det är ju inte så att den var mindre när man köpte den. Nej, det finns risk att något inte är som det ska.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.