AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.517

Högtalare till e46?

fr
10
fref88
BMW 330i Touring e46 - 02
BMW 316i Compact e36 - 95
BMW 318Ti Compact e36- 95
Finns det någon som vet vad det är för dimension på högtalarna i bmw e46 touring från 2002?

Jag har en rätt så stor högtalare längst ner i dörren vid facket
en Mindre i mitten av dörren
och sen en liten skrikare vid dörrstolpen

Sen i bakluckan verkar jag ha 2 högtalare med fyrkantiga galler för?

någon som vet måtten på dessa då jag vill uppgradera ljudet lite grann då jag känner att det är lite för tunnt? :)

MVH Fredrik
fr
10
fref88
Jag har 3 högtalare i dörrarna!
Men att det kan va 5,25" längst ner köper jag! Och i skuffen också!

Planen är att bygga ett framsystem i 2 vägs kit och en separat 6.5" midbas!
6.5" midbas i bakdörr
6.5" koaxialer i skuffen
och plastad låda i reservbaljan för dubbla 10" basar..
och allt ska va cleant.. borde det gå utan "större" ingrepp..
Självklart är det väl kanske lite jobb med att bygga egna adapters och så men hopps på att det går att få det i cleant orginalskick trots att man är och sågar och plastar?! :)

Fråga 2: hur får man ner dörrsidorna lättast på e46? :)
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag ska själv byta högtalare och har en touring. Vad jag har sett finns det i bagageutrymmet både 5,25 och 6x9, hur vet jag vad som sitter i min bil? Måste jag montera ner den för att se det?

Jag har lilla paketet med fyra fram och två bak, inga i bakdörrarna. Betyder det att jag inte har någon midbas då?

För visst är den stora fram en 5,25 och sen en diskant och sen samma 5,25 i bagaget eller 6x9? Thats it?

Sen är ju den stora frågan jämt, vad är det för högtalare som originalstereon orkar med att driva som ger bättre ljud för pengarna? Är det någon som kan konkret ge ett exampel på högtalarpaket som jag kan köpa som inte är custom e46 för överpriser?

Min tanke är att först köpa högtalare för att testa om jag blir nöjd med ljudet och blir jag inte det så köper jag en android eftermarknads satnav me dgps och hela skiten i förhoppning att den också har ett bättre steg än originalenheten.

Är det någon som redan gjort detta byte själv som kan ge konkreta tips på vad man ska ha för högtalare? Även diskanter. Man har ju hört om de som får sämre ljud än original av någon anledning.

Jag kan beställa online, importera eller handla i någon lokal butik, det skiter jag i vad det blir. Jag vill ha bra ljud för pengarna och är inte beredd att lägga tusentals kronor för högtalare. Men mellan 500-1000kr för ett par 5,25 är rimligt enligt mig. Vad en bra diskant kostar vet jag inte. Men jag vill inte snåla där heller. Kostar nya högtalare med diskanter runt om under 2000kr så vore det toppen.

Så resonerar jag. Har jag för höga krav då med för liten budget? Och mina krav är att jag åtminstone har lika bra ljud som farsan har i sin Passat från -03 som enligt mig har betydligt bättre ljud än i klockradiostereon i bmwn. Någon som jag helt saknar i bmwn är mellanregister. Sen är basen oljämn och trött. Diskanten är också förfärlig. Ja inget är bra.

Sen undrar jag också om det kan vara ide att köpa koaxhögtalare och om man då måste ha delningsfilter eller om det redan sitter delningsfilter i bilen.

Alla tips är välkomna.

fr
10
fref88
Alltså den modellen du har så finns det sjuukt fina modell anpassade focal högtalar kit. Och nej det finns då ingen midbas, utan du har mellanreg och diskant! :)
Det är tydligen 5" och 1" vad jag förstått!

Bakhögtalarna är också specialmått det är inte 6x9 utan typ 5x3 eller nåt sånt där random..
Kontrollera måtten och köp monteringsramar eller bygg ut med ett fint focal frontkit och bygg ramar till bakre högtalarna! Jag TROR db akuten sålde focalkitet! :)
Hoppas du har mer tur med högtalar lösningen än mig :)
Lycka till!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är INTE 5,25" i framdörrarna - den stora högtalaren i dörren är inte någon "standardstorlek" utan helt modellanpassad - har för mig att den är typ 6" eller något åt det hållet.

Det finns/fanns några få högtalartillverkare av bättre klass (bland annat något italienskt märke som jag inte kommer ihåg namnet på) som har/hade en modellanpassad modell som passar rakt i hålet efter originalhögtalaren.

Om du skall använda 5,25"-högtalare måste du ha en mellan/distansring som fyller ut mellanrummet. Jag har sådana ringar till mina framhögtalare...

Jag slängde in en aktiv 8" baslåda från DLS i skuffen och kopplade in mig på högnivåingången - tog signalen från bakre högtalarnas kablar - det gjorde stor skillnad!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Nu har jag tagit ut en av högtalarna bak på min touring. Alltså en av de två i skuffen, jag har inga i bakdörrarna.

Det som sitter där är 16cm så frågan är om det går att få dit 6,5" dit. Någon som vet? Eller blir det enklast att köra med 5,25 med adapterplattan? Sånna kan man ju göra själv också av lite plywood eller mdf. Det är alltså sånna som sitter fram också då?

Då är ju frågan vad man ska köpa för att få ut bra ljud med originalstereon.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Nu har jag köpt 6,5" och det funkar fint att montera där bak. Ska täta ordentligt med en hemmagjord adapter bara. Det får plats utan problem.
Sen är det väl bara att hoppas på att högtalarna passar fint med originalstereon också så dom inte är väldigt tungdriven.
al
1
alvin63
BMW 330I CAB -01 E46
hej undrar om någon vet om de finns förstärkare monterad från fabriken i e46 cab 01 och var den kan liga i bilen efter som jag får ingen ljud från högtalarna och radion sak vara ok
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.