|
|
|
|---|---|
beemah |
Skulle någon kunna hjälpa mig med en bild på huvudbromscylindern och dess anslutningar bara för att kunna utesluta att nått är fel kopplat. Beskriv gärna vilket rör som drar iväg vart. Vet att de är svårt att fotografera men borde gå med en mobilkamera. Felet jag har är att första sekunden bromspedalen trycks ner så drar bilen snett för att sedan bromsa rakt. Har testat i bromsprovare där det bekräftas att vänster sida är ca 1 sekund snabbare än höger sida. Har gått igenom hela framvagnen på bilen. Huvudbromcylinder är ny och det är nya kolvar och tätningar i bromsoken, börjar misstänka att det är nått fel på huvudbromcylindern men jag är inte så sugen att köpa en ny för att testa. Vill utesluta sa att jag inte kopplat rören fel. Tacksam för all hjälp jag kan få. //Magnus MVH Magnus Min E9 renovering: Länk |
|
Den här boken är rätt bra Länk Här har du beskrivningen av bromsrören från huvudbromscylindern Länk Har du nya bromsslangar? Det är inte ovanligt att dessa "sätts igen" (gummit i slangen sväller så att det blir stopp) så att bromsvätskans framfart minskas. Fast oftast blir nog resultatat att bromsarna ligger på ett tag efter att pedalen släppts upp. Per L |
|
|
Jag tror att felet ligger i det ena bromsoket, alltså att det kärvar. Hydraulsystemet är ju ett kommunicerande kärl även om du har 2 bromskretsar på bilen. Kolla att båda oken är synkade genom att backa tillbaka kolvarna och ngn medhjälpare sakta trycker ner pedlen. Utan belastning borde det synas tydligt. Som Per skriver, gamla bromsslangar fungerar oftast som backventiler med anliggning som följd Bosse J. BMW CS 185 H |
|
beemah |
Tack för svaren. Blir till att testa lite nya ideer. Lätt att köra fast i problemsökningen. Har också misstänkt bromsslangarna. Får testa att byta dom mot nya. MVH Magnus Min E9 renovering: Länk |
beemah |
Kan se att jag kastat höger och vänster sida på huvudbromscylindern. Kan detta vara problemet? MVH Magnus Min E9 renovering: Länk |
|
Om du skiftat plats mellan rör 1 och 2 (rör 1 på rör 2s plats och rör 2 på rör 1s plats) samt lika mellan rör 3 och 4 så spelar det ingen roll. Per L |
|
| Har du använt gamla slangar-byt dem. De är garanterat mer eller mindre täppta. | |
beemah |
Felet är nu avhjälpt, bytte slangarna som jag blev tipsad om sen hade ena stötdämparen gängat upp sig ur fjäderbenet så de va nog en kombination av dessa 2 saker. Bilen är nu som en dröm att köra. MVH Magnus Min E9 renovering: Länk |
|
Hoppsan! Det var nog första gången jag hört om att den fingängade muttern gängat upp sig. Den brukar sitta som berget när man skall lossa den. Se det som en bonus att du hittade detta udda fel samtidigt som bromshydrauliken krävde fräscha slangar. Nu är det bara för dig att njuta av åkandet! |
|
|
Beror säkert på ngn glämt att dra åt den. Det är ju Nylockmutter, dom släpper aldrig. Kul i alla fall att problemen löste sig. Hoppas att du bytte alla bromsslangarna så att du inte får ett allvarligt problem på vägen. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.