|
|
|
|---|---|
|
Hej, min beemer drar alltså lite väl mycket olja för mitt tycke... ca 1 liter på 100-110 mil. Är det någon här som varit med om detta eller har någon aning om vad det kan vara för knas? tacksam för alla (seriösa) svar Mvh Walle | |
|
Hur långt har bilen gått? Hur har den servats? Vilken olja har den fått? Vilken olja är det i motorn nu? Kom problemen plötsligt? Hur ser din "körprofil" ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| bilen har ju klart gått en bit ca 25500 och den har blivit servad enl boken. oljan som används är bmw rekomenderad 0w-30 olja och nej problemet har varit även med förra ägaren. min körprofil är väl ganska vanlig snabbt små hårt ibland men oftast typ 10 över. | |
|
Kolla om du kan köra med 10-60 oljan ? borde dra mindre då |
|
|
tjena en gammal tråd. men provar iaf, har samma på min e61 523i, fick du någon ordning på det ? tacksam för svar om du läser detta :D |
|
| Jag skulle då inte köra 10w 60 om jag inte verkligen behövit testa ern 5w 50w olja mobil 1 som är helsyntet | |
|
Brukar bli rätt stor minskning av oljeförbrukningen om man går upp till t ex. 5W40. 0W30 är en ganska tunn olja! 10W60 är en väldigt tjockflytande olja (för att vara motorolja)... I en modern motor med små toleranser är det risk att det kan bli mer slitage med en sådan tjock olja, särskilt om man inte kör motorn väldigt hårt hela tiden (så oljetemperaturen är hög och per automatik lägre oljeviskositet). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vanligt att N52 har väl hög oljeförbrukning. Googa t.ex: n52 drar olja site:www.autopower.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.