AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.505

Förebyggande byte av bensinpump på E38 750i som gått 18000 mil?

Hej,
Bensinpumpen i tanken verkar ju, efter vad jag läser här på AP, ha en förväntad livslängd på 16-20k mil. Bilen har nu gått ca 18k. På min tidigare 750 dog pumpen vid 33-34k mil, men jag antar att den ha varit nr två.

Den gången hade jag en stor tur, var inte särskilt långt hemifrån och kunde låta bilen rulla in till vägkanten där den blev bärgad efter någon timme. Självrisken betalade Preem, så allt som allt kom jag lindrigt undan den gången. Men så blir det kanske inte nästa.

En originalpump (Pierburg) kostar på Ebay.de två tusen med frakt. Bör jag byta innan något oplanerat händer? Jag tycker själv att det verkar vara värt besväret och pengarna att kunna slippa tänka på den mer.

Hur gör ni?

/Lennart
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Hej skall du behålla bilen är de lika bra att byta ut den.
Självrisken för att bli bogserad är ju hälften av vad pumpen kostar antar jag och då är det smartast att byta den.
Själv tänker jag byta när min bil slår 16k mil (nu 15500mil) eftersom jag pendlar mycket på nattetid.

Tack för svar,

Och för att du stöder mitt resonemang.... :-)

/Lennart
gO
1.407
gOry
335i Touring
Min pump la av vid mellan 16-17k mil!
Men jag kände inte för att betala för bogsering och var enbart nån km hemifrån! Så jag lyfte upp dynan till soffan bak, skruva av inspektionsluckan till tanken (fick användning av verktygen i skuffen) knackade sen på locket till pumpen medans jag försökte starta.. Då hoppa den igång så jag kunde köra hem! ;)
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Varför byta innan den är trasig? Min 728 har nu rullat 28k med orginalpump utan bekymmer , och morsans 523 har rullat 35k också med orginalpump. Byter ni även tändspolar,vev och kamgivare osv innan dom blir dåliga?

MVH David Öfverdahl
David: Ja, det är ju också några tröstens ord... :-)

Men jag har här på forumet fått en uppfattning om att livslängden kan/brukar vara kortare än de båda du anger.

Det finns förvisso andra detaljer som kan gå sönder på bilen, men just bensinpumpen dör helt utan förvarning och stoppar bilen omgående. "Dussinbilen" har i övrigt rätt mycket dubblerat, så om något fallerar, har man ändå rätt god chans att hanka sig fram till en bättre position än bara vägkanten.

Jag åker omkring med reservdunk, startkablar och bogserlina också... ;-)

/Lennart
Kanske kan "badkarskurvan" Länk ge dig stöd i att byta pumpen.

mvh/ Anders
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Pumpen på min 750 la av utan minsta förvarning i Tyskland vid 17900 mil, så ett förebyggande byte är säkerligen klokt.

/Stefan
Hej,
Som försiktig general, stärks jag i min uppfattning av både "badkarskurvan" och meddelade erfarenheter (liksom av den egna).

Ny pump är på väg. :-)

/Lennart
Idag blev den bytt. Lite brådstörtat, kan man säga, för jag hade nyss full tank och kände inte för att bada. Men så grep Ödet in

Länk

Jag avrundade operationen med att installera pumpen. Hoppas nu bara att den inte hör till dem som representerar de första få procenten i AKN:s "badkarskurva"... :-)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.