|
|
|
|---|---|
|
På väg hem i går ville bilen (E93 330d '12) ha diesel, så jag körde in på OKQ8 modell första bästa. Börjar tanka, det kommer sju liter eller så och sedan ingenting, handgreppet är helt intryckt men räkneverket har slutat gå. Jag tänker att något kanske utlöst spärren (fast handtaget inte fjädrat ut av någon anledning) och pumpar några gånger med handtaget för att försöka få igång det igen. Då hör jag som om det "puffar" i röret ett par gånger och det kommer några deciliter till enligt räkneverket, sen ingenting förutom fler puffljud. Kör till en annan mack och fullbordar tankningen, bilen går som den ska utan konstigheter. Min tolkning är att den första macken helt enkelt hade slut på diesel. Klockan var tidigt på morgonen dag efter helgdag. Frågan är nu, finns det någon risk för förorening av bränslet pga "bottenslam" eller kondensvatten i mackens dieseltank? Bilen gick bra som sagt, har kört en 5-6 mil efter tankningen, men skulle det kunna leda till problem på sikt? Wilhelm Svenselius | |
|
Falsterbo: Att det ringer har inte att göra med hur mycket bränsle det är kvar i cisternerna utan att det försvinner bränsle, det måste kompenseras med luft som åker in i cisternerna via ett rör, oftast placerat där tankbilen fyller på bränsle. Det som "ringer" på vissa stationer är en typ av backventil som sitter i denna luftledning. /Martin |
|
|
Intressant att veta hur som helst. Tack till er båda för svaren! Wilhelm Svenselius |
|
|
Puffandet du hörde var pumpens försök att avlufta ledningen (så att räkneverket inte räknar luft), innebär även att om tankbilen kommit och fyllt på och du är första som ska tanka måste du hålla inne handtaget ett tag så att puffandet kan fortgå och luften komma ut (kan ta ett par sekunder). Det är ingen fara för att du får dålig diesel eller bensin om du är personen som "tömmer" mackens cistern, pumparna suger inte från botten i cisternen för att förhindra att du skulle få det som ligger i botten av cisternen (som kan vara av sämre kvalite då eventuellt vatten och skit lägger sig i botten). Det var säkerligen minst tusen liter kvar i cisternen när du var där. Ringandet har martin85 helt rätt i, när du pumpar upp luft från cisternen måste det kompenseras med luft utifrån. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.