|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Johan B, jag vet att du finns ute där nånstans... Jag blev lite nojig när jag läste om Fiat Ducatin. Jag köpte också Aral 0W-40 och pytsade i mina två Bayrare. Dessutom fick den även åka i grabbens Celica -00. Kollar jag rekommendationerna till den skall det vara 5W-30. Jag kollade runt på de flesta oljeleverantörer och det var bara TOTAL som hade med en variant på sin lista som var 0W-30 resten hade 5W-30. Jag har kollat stickan en vecka och inget har hänt. Till saken hör att denna motor VVT-i har en tendens att börja dricka mycket olja, men denna har dragit väldigt lite. (1 liter, 500 mil) Min stilla undran, vad hade du gjort i min sits, tippat ur eller fortsatt och fyllt på med annan olja eftersom. Lite offtopic blev detta men jag tror alla har stort förtroende för dina oljekunskaper på detta forum. Hälsningar / Peter |
|
|
Jag hade kört vidare på 0W40. Börjar oljeförbrukningen öka markant (typ 1 liter per 250 mil) så kan man (nog) byta till en "tjock" olja, säg 10W60, eller 5W50, eller byta tillbaka till 5W30/5W40. Toyotan borde dra ännu mindre olja med 5W50 kontra den tidigare 5W30. Skillnaden i visko 5W30 kontra 5W40, eller 5W50 för den delen, är att ju högre tal efter W, desto "tjockare" varm-visko, kall-visko borde mer eller mindre vara identiska men är säkerligen inte det då oljorna lär ha olika additivpaket, o kanske till o med olika "grundoljor". |
|
|
Det är ju dessutom kallt som attan här i norrland och bilen står utan motorvärmare en hel del så 0W- oljan borde ju vara bäst i detta hänseende, tack för bra svar. /Peter |
|
|
Peter, kolla vad Aral rekommenderar till Celican! Spontant tycker jag att en bra 0W40-olja bör täcka allt som en 5W30-olja klarar... Länk BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tror också att 0w-40 är bäst men jag får hålla lite koll. Tack Johan och Dawwe. /Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.