AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.408

villken motorolja skall jag välja?

Sida 3 av 4
Har kört 8000 mil nu på Kendall olja 5w-40. Byter ofta, var 1000:e mil och det har funkat fint. Bäst priser har jag hittat på www.oljedroppen.se
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
133 kr/litern för en hydrocrackad mineralolja....låter väldigt dyrt!

En bättre klassad och ÄKTA syntetisk PAO-olja kan du få för lite drygt 50kr/litern om du beställer 20 liter från Tyskland, inklusive fraktkostnad...(dvs. Aral SuperTronic 0W40)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hydrocrackad - hur menar du? Det är en helsyntetolja...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det har en basolja av typ III = hydrocrackad högraffinerad mineralolja ...men de flesta oljebolagen försöker få konsumenterna att tro att det är en syntetolja genom att skriva så på flaskan.

Typ III-oljorna är kanske den vanligaste typen av basolja i Europeisk personbilsmotorolja samt den typ av basolja som alltmer ersätter äkta syntetisk olja då det är global brist på äkta syntetiska basoljor (som även är mycket dyrare att tillverka) och en bra typ III-basolja ligger rätt nära en äkta syntetisk olja i prestanda men når inte upp till syntetiska oljor i t ex. egenskaper som livslängd och flytbarhet vid riktigt kalla temperaturer. De ligger snäppet lägre prestandamässigt men är mer "kostnadseffektiva".

Typ III-basoljorna är helt enkelt mycket billigare (kanske upp mot halva priset i produktionskostnad) och lite sämre än en äkta syntetisk olja av typ IV (Polyalfaolefin eller vanligt förkortat PAO) alternativ en esterbasolja från typ V-gruppen.

Över 130 kronor litern är dyrt även om det hade varit en äkta syntetisk olja...
Även de dyrare äkta syntetiska oljorna kostar drygt hälften om du köper dem från Tyskland - t ex. Motul.

Jag misstänker att det är du som driver "oljedroppen"!

Mvh
Johan B

ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Här har du en helsyntetisk olja för små pengar.
Länk
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Går Aral Supertronic 0W-40 bra att använda för en Opel Insignia 2,0 CDTI årsm 2012?
Det står inte GM-LL-B-025 på Aral, men jag tycker Aralen borde vara bättre än GM 5W-30 dexos2 som är originalolja till opeln.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla vad Aral anser:
Länk

Mvh
Johan B

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Oljeväljaren säger "Aral Hightronic G 5W-30"
Men är inte den sämre än Supertronic?
Tänkte nämligen byta olja på brorsans E46 320i och tänkte om jag då kunde köpa stordunk o använda Supertronic i Opeln också.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte exakt vad det är som gör att SuperTronic 0W40 inte är Dexos2-klassad.
GM:s Dexosklassning har lite speciella krav som skall klara etanoldrift och specifika krav på motstånd mot "inpiskning" av luftbubblor etc.

Kan vara så enkelt att Aral redan har en olja som klarar kraven för Dexos2 och därför inte bemödar sig att klassa ytterligare oljor i den klassningen - det är rätt kostsamma tester som skall göras och licenspengar till GM som skall betalas för att få märka oljan med "Dexos"!

De flesta Dexos2-oljorna jag har sett, har varit 5W30-oljor av högraffinerad mineralolja av typ III-basolja. Faktum är att väldigt många Dexos2-klassade oljor är relativt billiga.

Mvh
Johan B

ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Johan verkar vara en kille med koll! 20L aral olja kostar 99€ respektive 77€ ( supertronic 0w40 och hightronic 5w40).kör bara på sommaren och varmgarage på vintern, förlorar jag nåt på att köra den billigare 5w40? Gäller en BMW z4 e85 3.0.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förlorar och förlorar...0W40-oljan är en äkta PAO-baserad syntetisk olja med ruggigt bra egenskaper.

5W40-oljan är en hydrocrackad högraffinerad mineralolja (som de flesta 5W40-oljorna är), en olja som är bra men inte lika bra som 0W40-oljan.

Med tanke på att det inte skiljer mer i pris skulle jag välja 0W40-alternativet alla dagar i veckan! ;)

Mvh
Johan B

ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Då blir det så!:) trodde aral körde samma bas på dom. Tack för hjälpen!😊
Ja
26
Janneman
530da xdrive
Som jag förstår det så ska denna oljan även funka utmärkt till min bmw 325d (-10), enligt arals oljeguide.

Förmodligen en dum fråga men hur länge håller en olja utanför bilen? Alltså en som bara får stå och damma i åravis. Finns det något bäst före?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så länge oljan står under någorlunda stabila förhållanden i försluten behållare, håller den läääänge!

Ser oljan bra ut, utan utfällningar eller att den blivit grumlig etc., är den funkis.

Mvh
Johan B

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Har en husbil byggd på Fiat Ducato 2.8 JTD (2002)
till den rekommenderas Aral 5w40 ,10w40 och 15w40, dvs inte 0w40
jag har ändå hällt i 0w40 i motorn och har kört c.a 300 mil än så länge
utan att jag fått något oljeläckage eller andra otrevligheter
vad tror du Johan skall man byta olja till en högre viskositet eller hade du fortsatt köra på supertronic 0w-40 oljan.
knepigt varför en del motorer har rekommendationen högre viskositet, vad är man rädd för?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det blir ju bara spekulationer - kan finnas många olika orsaker, men jag skulle nog hålla mig till rekommendationerna som Aral ger om inte Fiats rekommendationer anger de klassningarna som 0W40-oljan har.

Mvh
Johan B

Ja
26
Janneman
530da xdrive
Ah, tack Johan! :-) Beställer Aral Supertronic från leveloil då

Utmärkt information och bra rekommendationer från dig på denna sida måste jag säga.
ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Underhållande läsning Johan! Skriv en bo om olja!;)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Googlade runt och läste att om man satt i lägre viskositet än 10w-40 så börjar vevaxeltätningen läka på dessa motorer, stressade ut och skruvade lös underplasten på husbilen, å mycke riktigt det är ett läckage i vevaxeltätningen, så nu beställer jag
Aral bluetronic 10w-40 å hoppas på att läckaget slutar/minskar..aj aj aj..:/
ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Då finns det en tanke med rekommendationerna då :P hoppas på det bästa!👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.