|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
5W40 är det enda som behövs. 10W ska du inte ha då det blir sirap vid kallare väderlek än -15, 0W är för blaskigt. |
|
|
Johan B: Det är tvärtom, det är 0W-oljorna som sällan är "riktiga" syntetoljor. 5W är nästan alltid "riktiga" syntetoljor. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@TP_ : Kan du utveckla ditt resonemang kring varför 0W är för blaskigt och ska undvikas? |
|
TP_ tyvärr måste jag säga att du fel! Räkna upp fem 0W40-oljor som inte är av PAO-basolja, så skall jag räkna upp tio 5W40-oljor som är mineraliska EHVI typ III-oljor! 0W40 blir aldrig blaskigare än t ex. 5W30 eller 10W30! När oljorna är kalla är de extremt mycket mer tjockflytande än de är när de är varma. En 0W20-olja är garanterat mycket mer tjockflytande när den är kall än en 5W50-olja är när den är driftsvarm! Klarar motorn en varm 5W50-olja utan att den är för "blaskig", så klarar den en 0W20-olja när den är kall! Att en 0W20-olja däremot är för tunn för de flesta motorerna när den är varm, är en annan femma. Så resonemanget att 0W-oljor är "för blaskiga", faller på sin egen orimlighet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@TP_ : Kan du utveckla ditt resonemang kring varför 0W är för blaskigt och ska undvikas? |
|
Hej, Köpte för en tid sedan Aral SuperTronic LL III 5W-30 till min 330d -11, då det har varit 5W-30 olja innan i den. Men blev lite osäker om detta är en BMW Longlife-04 olja, står lite olika var man läser. På levoil.de nämns det ingen om det men kollar man i specifikationen så står det BMW Longlife-04, samt på andra sidor? Sen antar jag att den olja jag köpte inte är helsyntetisk, utan del syntetisk men så länge det är BMW Longlife-04 klassa (om den nu verkligen är det) så borde det väl fungera bra i min bil? Snart dags för oljebyte, var skulle ni rekommendera att jag körvidare på Aral SuperTronic LL III 5W-30, eller går över till Aral SuperTronic 0W-40? Mvh Henke |
|
| Delsyntet skulle jag aldrig köra i min bmw iaf :) | |
@hilltan : Vad stod det för specar på flarran? Vi kan väl titta på PDS direkt från Aral - är ju det enklaste och säkraste Länk Den ska således vara klassad som ACEA C3 BMW Longlife-04 Ser inga problem med att köra vida på denna olja, den uppfyller alla specifikationer för din motor. Bara se till att byt olja och filter dubbelt så ofta som knasbollen i CBS säger så bör allt vara under kontroll. |
|
Du måste läsa på flaskan då produktspecifikationerna kan uppgraderas om/när man gör modifieringar i receptet/blenden på något sätt. Levoil har inte uppdaterat specarna på Supertronic 0W40 t ex., när jag köpte den oljan senast var den "uppdaterad" när jag läste texten på dunkarna (vilket var samma specar som återfanns på Arals hemsida). Jag bedömer att SuperTronic 5W30 LL III, är en högraffinerad hydrocrackad mineralolja (de benämner de typerna som "Aral-Synthese-Technologie". Hade det varit en äkta syntetolja, hade de skrivit "Vollsyntetisch" eller liknande. Även lägsta flytbarhetstemperatur på -42 grader C, tyder på en mineralolja - jämför det med 0W40-oljan som ligger UNDER -60 grader C! Är oljan du har (läs på flaskorna/dunkarna!) BMW LL04-klassad, går den bra att använda, men 0W40-oljan är bättre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man svär väll i kyrkan när man dyker in med en mercedes?..:) Men jag väljer åxå mellan dessa 2 oljor dvs Aral 5w30 och 0w40 Min bil är en mercedes E200 cdi, dvs diesel, specen säger mb 229.51 och det har ju båda oljorna men sen skall det vara antingen 0w-30 eller 5w-30, spelar det då någon roll om jag slår i Aral 0w-40?, jag vill nämligen hällst ha den oljan för jag har läst så mycke positivt om den. Sen känns det som om en tjockare olja skyddar bättre, bilen har gått 22, 000 mil för övrigt. |
|
| Dogge: Kör på 0W40, den oljan förordar Johan B och hans ord väger tungt. | |
| Kör endast visikositet som din tillverkare rekomenderar. | |
|
Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den olja som Aral rekommenderade var faktiskt supertronic 0w-40 Tack för länken..:) |
|
| Tack för snabba svar! Ska kolla helt klart på dunken, har för mig att det stod LL-04 på den, men nästa byte blir det Arals 0-40W olja.. Tack för länken Johan B | |
|
Johan B -> Hade du valt supertronic 0w-40 (LL-04) eller mobil 1 newlife 0w-40 (LL-01) till N52 motorn? Mvh |
|
|
Klabbe, två bra oljor men då priset är mycket lägre på Aral-oljan, skulle jag välja den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Biltemas eller vilken som helst halvsyntetiska 10w-40 fungerar fint på äldre motorer, körde i alla fall 15 000 mil med 10w-40 på min gamla 530-V8; sommar som vinter. Nemas Problemas. |
|
Med tanke på att det är småpengar i prisskillnad mellan en hyfsad 10W40-olja (utan korrekt klassning) och en riktigt bra 0W40-dito (som har RÄTT klassningar till motorn i fråga), skulle jag kalla det dumsnålt att använda en 10W40-olja (som med största sannolikhet är en mineralolja även om de skrivit "delsyntetisk")... Visst det kanske fungerar, men det blir så mycket bättre med en riktigt bra olja! Om man nöjde sig med "det funkar", skulle väl alla köra Dacia! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jodå oljan Aral supertronic LL III 5W-30 var BMW LL-04 klassad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.