|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta motorolja m.m. i min gamla fina E36 325i coupe idag med drygt 20000mil på mätaren. Varför skulle man inte åka till Biltema och köpa alla grejjer man behöver? Skall man välja hel(5W-40),eller semisyntetisk(10W-40).. eller skall man undvika Biltemas produkter? | |
|
Kör själv med deras Helsyntetiska 5/50 olja och gjorts så över 36000 Mil nu. Viktigast är att du har Helsyntetisk olja. |
|
| Jag kör också på Biltemas helsyntet och byter med 1000 mils intervaller. Men jag kör med originalfilter, vilket man inte bör snåla med. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är absolut inget fel på Biltemas olja. Det är som alla säger (även utanför denna tråd), det är täta byten och bra oljefilter som nästan är viktigare. Dock alltid helsyntet och med minst 1 byte om året. Det brukar bli deras 5W-40 (API SN, ACEA A3, BMW LL-01). Deras 5W-50 (API SL, ACEA A3) hamnar numera i 535i som då och då går på banan. Och bra oljefilter som C.Douglas skriver är också viktigt. Original, Bosch, Mahle och Mann är de oljefilter jag numera håller mig till. Märket Fram kan det ibland bli också. Oljefilter har ju inget klassificeringssystem som olja har (inte tillgängligt för kunder iallafall) så jag har ju inget konkret att visa på - men det är inte så svårt att förstå att även här finns skillnader. Det enda jag har är ett gammalt test från 2003 publicerat i finska Teknikens Värld, men dessa tester visade på skillnader (har dock bara läst artikeln fragmentariskt mha Google Translate). |
|
Jag kör med Lukoil Genesis 5w-40. Länk Har BMW LL godkännande samt är billigare än biltema :) |
|
| Det står att den kostar 299 kr för 4L. Biltemas 5w-40 kostar 259 kr för 4L. | |
| Oj. Sorry. Då har biltema sänkt sen jag gjorde min jämförelse och handlade. | |
|
Köp Aral Super Tronic 0W40 från Tyskland i stället - 50kr/litern för ÄKTA helsyntetisk olja med mycket bra specifikationer, inklusive frakt om man köper 20 liter åt gången. Jag har köpt hos www.levoil.de och de levererade väldigt snabbt - beställde på en torsdag och på måndag förmiddag stod paketet på trappan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det behövs absolut ingen helsyntet till din bil. Vanligt 10w-40 för "199kr/4L" hade funkat lika bra! | |
|
Varför inte köra med den bästa oljan i bilen? För 200kr får du ju fyra liter Aral-olja som jag skrev om tidigare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Som en året-runt-olja skulle jag starkt rekommendera 0W eller 5W viskositet - ingenting annat. Det är en av anledningarna varför jag skulle avråda från den delsyntetiska 10W-40 oljan. Den andra anledningen är att den bättre helsyntetiska 5W-40 oljan kan fås för exakt samma kostnad eller för en kaffepeng mer (60 SEK mer för fyralitersdunken). Den delsyntetiska 10W-40 oljan har API SL klassning och är inte någon "dålig" olja på så sätt - men utvecklingen har gått framåt. Den helsyntetiska 5W-40 oljan som kostar i princip lika mycket har API SN klassning (API SL => API SM => API SN). Med API SM klassningen gjordes följande förbättringar "designed to provide improved oxidation resistance, improved deposit protection, better wear protection, and better low-temperature performance over the life of the oil." Med API SN klassningen gjordes följande förbättringar "designed to provide improved high temperature deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility." Källa : API (www.api.org) |
|
Merparten av alla "syntetiska" 5Wx-oljor på marknaden är inte äkta syntetisk olja, utan högraffinerad hydrocrackad mineralolja. Undantag finns dock men de är inte så många... Däremot brukar nästan alla 0Wx-oljor vara gjorda på äkta syntetisk PAO-bas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Johan B, när man har dig på tråden - vad skulle du säga om en 330i med 25.800 på mätaren? Samma rekommendation som ovan, Aral Super Tronic 0W40? Eller ngt annat? Skulle den även funka i min lilla 316 N42? Jag står i begrepp att låta mitt nästa oljeinköp bli just från Levoil nämligen... /Anders |
|
Anders, den oljan fungerar bra i båda motorerna. Använder själv den oljan i min E46:a med snart 40.000mil på mätaren och den drar ingen olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ja, det är lite blandat på marknaden som Johan B säger. Vad jag kan se så är tex både Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 och Shell Helix Ultra 5W-40 högraffinerade mineraloljor. Även Castrol Magnatec 5W-40 C3 verkar vara av samma typ. Men tar man tex Castrol SLX Professional Longtex 0W-30 så verkar det vara syntetiskt bas i denna. Castrol SLX LL04 0W-30 verkar ha PAO syntetisk bas. Kort och gott, verkar vara precis som Johan B säger - som vanligt :-) Är själv på gång att köpa in ett större lager av olja till min E87 120i (N46-motorn). Av kostnadsskäl så blir det beställning från Tyskland och det kommer med största sannolikhet bli Aral Super Tronic 0W-40. I första hand för att den uppfyller de högsta krav som finns idag från BMW dvs den är LL-04 och är vad min motor ska ha (och är med på BMW's egna lista över godkända oljor) och att det är ett bra pris på den. På så sätt kan jag göra lite tätare bytesintervall. Är inte alls speciellt förtjust i de här långa intervallen, tex upp till 2 år. Detta i kombination med något jag nyligen hakat upp mig på - vad är det för fjuttiga leksaksoljefilter som sitter i tex N40, N42 och N46 - motorer !?! Det kanske är ren okunskap, men den där lilla fingerborgen ser inte ut att klara speciellt långa bytesintervall. Och inte särskilt mycket volym kan väl strömma igenom de där små leksakerna heller? Eller är det bara jag som är gammalmodig och jämför med mina antika oljefilter från den gamla M30B35-motorn? |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack Johan! /a. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bmw-slangen. BMW filtren är ändå dubbel så stora som en del MB filter som är som ciggarer. Jag får inte heller ihop det, längre bytesintervaller med pyttefilter. Att få ett mindre filter tre ggr så effektivt så det ska klara 3 ggr så lång intervall har jag svårt att tro på eller så var gårdagens filter kraftigt överdimensionerade ?? Olja är billigare än metall. täta oljebyten 1000-1200 mil speciellt på N motorerna med valvetronic är rekomendabelt, det har även Bentleys i USA som gör verkstadsmanualer noterat för det var det första jag blev itutad av chefsredigeraren när jag sa jag köpte en N42 motor. Jag använder Shell Helix ultra 48 kr litern BMW -LL-01 godkänd. Om det sedan är en mineraloljebas i den bryr jag mig inte om, mineralolja låter mera äkta än nått syntetiskt dvs inget hitte på :) eftersom oavsett det ändrar det inte min bytesintervall, Gummans lågmilade Polo kortkörs, byts 1 ggr år 500 mil och den oljan är svartare än en normal 1200 mils körs olja. På Gascompacten såg oljan lika ren och luktade som när den var ny efter 1000 mil pga gasdriften så användandet är nog viktigare att ta hänsyn till än vad några lampor i panelen säger. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Tack, då är det inte bara jag som är lite förbryllad över filterstorleken :-) Mindre!?! Trodde inte det var möjligt! Jisses... Snart tar de väl bort filtret helt :-) Har också använt Shell Helix Ultra tidigare men pris/tillgänglighet gjorde att jag bytte till annat. Väldigt få som säljer Shell här numera, störst chans att hitta den är på ICA Maxi :-) Och på Shell-mackarna såklart. Som sagt, absolut inget fel på den oljan - den är både API SN och BMW LL-01 klassad. Men att köpa denna olja på Shell-mackar skapar ett literpris som inte är försvarbart. Men för 48 SEK / liter så är det ju en annan historia. Det och tätare byten så ska allt vara frid och fröjd. Jepp, körcykler, sträckor, temperatur, luftfuktighet, varvtal, parkering inne/ute, kallstarter och allt möjligt påverkar. Visst, CBS ska ju väga in flera av dessa faktorer - men vad är det som säger att algoritmen för detta är korrekt? Den kommer nog närmare än när man bara gick på mil/tid - men hur nära? |
|
Hej Vad är skilnaden på Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 och 5W-40 C3. Funkar båda till min 523i-99 på dryga 27000 mil. Har Aral en motsvarande 5W-40 eller funkar 0W-40 till min motor. / Anders |
|
Förenklat så är C3 en olja med lägre nivåer av SAPS (sulphated ash phosphorus and sulphur) - något som främst dieselmotorer med partikelfilter skall ha (det verkar även vara fördelaktigt för moderna trevägskatalysatorer också). Till din motor fungerar A3 lika bra som C3 (B<x> klassificeringen gäller endast för dieselmotorer så det är inte intressant i ditt fall). Förenklat så är enda skillnaden mellan 0W-40 och 5W-40 att 0W-40 är mer lättflytande vid mycket låga temperaturer (vilket är en fördel då det ger mindre slitage vid kallstarter). Så är det kallt där du bor så är det en fördel med 0W-40 om du gör många kallstarter när det är många minusgrader. |
|
Som BMW-slangen skriver, men lite tillägg: De flesta (inte alla) 5W40-oljorna är inga "äkta syntetoljor" oavsett vad det står på dunkarna - det är nästan alltid en högraffinerad hydrocrackad mineralolja av typ III-basolja. De flesta (inte alla) 0W40-oljorna är av (åtminstone mestadels) äkta syntetisk basolja (typ IV) oftast i form av Polyalfaolefin-basolja (sk. PAO-olja) och den görs kemiskt genom att man bygger ihop kolvätekedjorna till önskad längd av de allra lättaste kolvätena (som nästan alltid kommer från raffinering av råolja). En PAO-olja kan enkelt uttryckt sägas vara en superren homogent sammansatt mineralolja som är mycket mer stabil både när det gäller kallstartegenskaper, varmegenskaper, oxideringsmotstånd och "slitage-synpunkt". Med andra ord är en PAO-olja bättre när den "stressas" på endera sättet. Därför är en PAO-olja att föredra framför en mineralisk typ-III-olja. Ja, 0W40 fungerar utmärkt till din bil och LL-04 uppfyller alla krav som LL-01 har, så systemet är bakåtkompatibelt. För övrigt har Aral även 5W40-olja, men prisskillnaden är liten mot 0W40-oljan, om du köper dem hos t ex. Levoil.de, så jag ser ingen egentlig anledning att köpa 5W40 om du inte har problem med hög oljeförbrukning etc. (0W40 brukar ligga närmare XW30 än en 5W40-olja, dvs. den senare är oftast lite tjockare när de är varma även om de ligger i samma varmviskositetsklass). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.