AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.546

Ecotune stage III t N57...aka 535d

mi
49
mioh02
535d -06
Hej,
Min bil: 535d-06. Haft lite mailkorrespondens med Ecotune, Skotland kring deras tuning kit. Anledningen var i första hand för att tuna med downpipe (skippa pdf) och få lite mer kraft+bränsleekonomi och kanske viktigast...spara på turboaggregaten iom mindre mottryck.
Men varit bekymrad över lådan med max 600Nm enl ZF. Vill ju inte stressa sönder den....
Fick svar fr Ecotune att dom har ett Stage III kit med Intercooler mod turbos, downpipe +mjukvara där max vridmoment ligger på runt 600Nm samt ca 400hkr....:-o
Dvs är inte uppe o på 700+Nm som vissa maxade softwares m downpipe är.
Deras stag III kurvor ser väldigt trevliga ut mht vxllådans kapacitet....
Vad tycker ni?... bu eller bääää. Kommer motor/vxllåda att hålla? Synpunkter?? Goda råd??
Har fått en jpg med hkr/Nm graf fr Ecotune med torque runt 600NM och ca 400hkr.
Hmmmm....hur infogar man en bild här?? Tänkte visa kurvorna jag fått...
Mikael
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lägg bilderna nån annanstans o klistra in länk.

Körbarheten blir ju mycket bättre med en rak momentkurva istället för en med en puckel mitt på bara för att sätta ett högt maxvärde som inte gör växellådan glad och som ger bilen en konstig karaktär.
Mer effekt genom att platta ut, höja upp och sträcka ut momentkurvan till högre varvtal = ja tack!
Frestar ju mindre på lådan oxkså. Detta är samma sak som att göra motorn mer sugmotorlik, fast starkare. :)
mi
49
mioh02
535d -06
Här är bild på kurvorna.
OBS det skall vara vridmoment på vä x-axel o hkr på höger. Skalan är omkastad....
Länk
mi
49
mioh02
535d -06
ähhh...glöm det jag skrev i inlägget ovan...morgontrött...Naturligtvis är det den streckade som är momentkurva och heldragen linje som är hkr...skalorna är som dom skall...
Enl.diagrammet är vridet 602,5 ft-lbs = 817nm.

mi
49
mioh02
535d -06
...tack hp28z! Det har du ju helt rätt i. Hmmm tyckte det lät för bra för att vara sant. Då pratar vi ju helt andra belastningar på lådan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
650Nm (480lbft) som ett rakt streck mellan 1800-4300 rpm (skala av puckeln) med 400hk vid 4300 rpm hade varit en härlig mapp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.