AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.412

Vibrationer i tomgång *Löst*

Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Hej
Jag hade irriterande vibrationer på tomgången när motorn blev varm, och löste problemet idag:)
1 år sedan bytte jag termostat o vatten pump på min 523a, och dessa köptes från schmiedmann ( ej original)
Fick tips om att det kunde vara termostaten som ställde till vibrationerna och rätt var de, köpte original termostat och pump och dessa byttes idag:) Nu har jag inte minsta vibration kvar i bilen :-)
f.om nu köper jag bara original delar till motorn.

Med vänlig hälsning,

Helt otroligt, tack för att du tar dig tid att berätta!

Hade jag aldrig trott - hur f-n kan en termostat orsaka vibrationer???
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Jag trodde inte heller först, men det var faktiskt termostaten som ställde till problemet. jag hade inte kraftiga vibrationer utan små irreterande.

Det är alltid bra att dela med sig så andra kan ha nytta av de:)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Termostaten!!
Där ser man. Hur skulle du beskriva vibrationen? Känns i bilen? Bara exakt på tomgång eller även om du höjer lite?
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Just bara på tomgången, så fort jag ger lite gas försvinner vibeationerna.
Som jag skrev innan var det små vibrationer i kupen.
Svårt o beskriva men det var inte så starkt att man skulle tro det var någon misständning utan såna små irriterande vibrationer.

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Hur kan termostaten ställa till med vibrationer ?
Den öppnar och stänger bara för vattenflödet i bilen så att temperaturen ska hållas någorlunda jämn.?
Motsätter mig inte dina fel och iaktagelser men det låter ganska osannolikt att detta är felet.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Edit: Det känns snarare som att vattenpump kan ha varit felet då den roterar och kanske kan skapa vibrationer..
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Bytte båda, kan vara pumpen oxå. men enligt en kompis så vare de termostaten.

Inte troligt att det är termostaten.
Inte en chans skulle jag säga den har inte sådan funktion att det påverkar gången eller skapar vibrationer.

Troligtvis hade du en dålig vattenpump med oblanas i axeln och den hade troligtvis havererat när som helst.

Ni kan nog handla termostat från shcmeidman och fortsätta sova gott om nätterna.
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Jag berättar vad som har hänt, har tidigare startat en diskussion om vibrerande tomgång.
Löste det igår, genom att byta ut pump och termostat till original.
Det jag kommer att göra framöver och rekomenderar är att köpa original delar till motorn och inga china skit.

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Räcker gott och väl att köpa delar som håller oem kvalitet , synd att betala extra för dom när man köper över disk hos bmw..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var vattenpumpen som orsakade vibrationerna (inte termostaten).
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om du skriver vilken bil det är så är det lättare ;-)

Kan mycket väl ha varit termostaten, då den på nyare bilar ofta innehåller sensorer som kan lura motorstyrenheten.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, jag utgick ifrån att det var den mekaniska typen med långsamt öppnande/stängande mha vax som expanderar/krymper med värmen.

Om det är en elektronisk så kan ju den som ErikW säger skicka knasiga signaler som gör att motorstyrningen vidtar några udda åtgärder som orsakar att motorn går lite illa och uppfattas som vibrationer.
Varför styrsystemet skulle göra detta, eller vad den exakt gör som skulle orsaka detta har jag inte en susning om och låter inte sådär sannolikt - men vill inte utesluta (då jag inte har kunskap om hur styrsystemet använder sig av signalerna från en elektrisk termostat).

@Erik530 : Kan din kompis vidareutveckla resonemanget och hur man kunde komma till slutsatsen att det var termostaten?
Om det är en elektronisk så säger jag inte emot direkt - vill bara veta mer för att lära mig.
Om det är en mekanisk så säger jag emot direkt - fast vill ändåså höra teorin bakom.
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Haha det kan vara pumpen också.
Min kompis som är kunnig inom bilar tipsade att de kunde vara termostaten efterssom den inte är original (billig).
Efterssom man skall lufta systetmet när man byter termostaten tänkte jag att det är lika bra att byta pumpen också (billig schmiedmann pump)
och resultatet blev som ovan nämnd, inga vibrationer kvar. Efterssom vibrationernerna är borta drog jag resultatet att det var termostaten, men dock nämnde jag även att pumpen också byttes samtidigt.
Bilen är en 98- e39 dvs ingen elektronisk.

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Har mycket svårt att ta till mig att vattenpumpen orsakar vibrationer , men kan tänka mig att remskivan kan vibrera vobbla om den inte är ditsatt helt ok.
Pumpen måste ha kastat något otroligt om man ska märka detta och det är ju omöjligt då impellern (skoveln) skulle slå i pumphuset på insidan.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Hade vibrationer på tomgång med i min bmw 530 n52 258hk det drev mig till vansinne !! höjde tomgången med 70 rpm , så försvann vibrationerna.
Vad är det som är omöjligt, minsta obalans märks på något som snurrar i över 1k varv.

Den sitter på en axel och den brukar glappa när pumpen blir dålig.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Axeln har lager samt en impeller , när pumpen blir dålig går oftast impellern sönder och den kan glappa.
Om det vore ett stort spel i pumphuset skulle inte impellern skyffla med sig vattnet ut , med värmeproblem som följd.
Men en axel med en liten diameter märker du inte av , tror ingen annan med vattenpumps ras har märkt av en vibrerande motor.
Remskivan utanpå har en större massa , väger mer och kan alltså märkas av.
Sitter remskivan utanpå lite snett kommer den att vibrera och det kan du känna av.
Nu när det blev byte av vattenpump (igen) lossades alltså remskivan , vid montering kom remskivan (troligtvis) tillbaka rätt och vibrationerna upphörde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.