|
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte dela med mig av lite ny kunskap. En skön tur i solskenet i söndags slutade efter 10 minuter med en trött, 3L milen slukande, brölande V12a. Fick vända hem o inleda felsökning. Utöver symptomen ovan så tändes motorlampan på tomgång och den hacka på varv upp till 1500 rpm. Väl hemma så började jag med att koppla upp älsklingen mot datorn. Felkod reglering max gräns på cyl7-12 (vänster sida) men inget mer. Provade att lossa kontakten på LMMen vilket gav en marginell förbättring. Gjorde samma sak på den andra LMMen vilket nästan dödade motorn. Nästa steg blev att byta plats på de båda vilket medförde att felet bytte sida, fördelen med två av allt ;P O där kunde ju historien slutat med mig 10000kr fattigare och med förstörda semester planer, men skam den som säljer sig billigt! Så av med skiten o syna tråden och tempsensorplattan, men inga synliga skador. Så det blev att förflytta sig i på köksbordet och där pilla av locket till kontakthuset. Väl där inne så kände man ännu en gång hur det nafsade i plånboken. Innuti så finns där ett litet kretskort med ytmonterade komponenter några små nog för att andas in utan att det skulle märkas. Allt är inbakat i en transparant gelé och endast små fina silvertrådar som ansluter mot kontakt och givarellementen som är åtkombara. Några trådar var tunna som en blondins ja ni vet nog. Lite uppgivet tänkte jag att trots mina mångåriga elektronik kunskaper så reder man fan inte detta utan mikroskop och mickroverktyg. Bestämde mig för att mäta lite på anslutningarna för att se om det fann krets genom givartråden, och det var då jag märkte att en lite anslutning inte satt fast. Yes!!! Ut till bilen på med LMM och starta. Sen med en liten fin skruvmejsel (minsta som finns typ) tryckte jag till tråden, och vips så gick motorn klockrent igen. Åter vid köksbordet så åkte den fina lödkolven fram för fixering av tråden. Sen återförslutning, montering och ut o glida en sväng. Kan bara konstatera att glappet har nog varit på G ett tag för motorn går mycket jämnare på tomgång. Samt så har även förbrukningen skunkit en aning. Så till er andra som får LMM haveri så säger jag ge inte upp utan strid, det går kanske att laga :) Med vänlig hälsning, /F1 Power Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! | |
| Grattis, trevligt att kunna göra något själv. Har du dokumenterat arbetet så lägg gärna upp det någonstans. | |
|
Ja det kändes jävligt gött att få den att funka med endast 69 kr för en tub silikonlim. Jag passade på att ta lite förklarande bilder under tiden. Har ju läst om många som fått byta men aldrig någon som lagat en LMM. Nu är ju LMM till CSI inte samma som till M70 motorn så det finns inga begagnade att tillgå därför så var det värt ett försök. Men principen är den samma så jag tror även en och annan M70 ägare kan bli hjälpta i framtiden av denna tråd. Ska se om jag kan få till ett mekartips här på AP. /F1 |
|
|
Ett stort grattis, ja! Det finns få saker som är "göttare" än att laga sånt som egentligen inte kan lagas. Men 10000? Är motorn/LMM så speciell? /Lennart |
|
|
Av S70 motorn finns det bara 1510 tillverkade. LMMn är unik för den bilen, men den används av andra bilmärken (VAG) med men då med ett annat kontakthus. Kontakthuset går inte att ta av utan att förstöra gelé massan inne i LMMn. BMW vill ha 9940kr Ad bildelar, 8800kr På nätet kan man hitta för 6500kr men de står listade som slut. En LMM till den vanliga M70 motorn kostar på BMW 5800kr, men man hittar på skroten från 400kr och uppåt. Men den funkar inte till S70. /F1 |
|
|
Härligt! Till min 850 med M70 dock så köpte jag en lmm på skroten från en 320i, då det var samma. Kostade 600 spänn tror jag. Det var det värt! mvh Gustaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.