|
|
|
|---|---|
|
När jag skulle åka hem ifrån jobbet idag så stod det en vit e61 med m-paket och snyggt passande fälgar av mörkare sort bredvid mig så var tvungen att kolla lite, och döm av min förvåning när jag gick över till andra sidan. Bakre hjulhuset och skarven mellan bakskärm och bakre kofångare var rejält rostiga. Bakluckan kollade jag aldrig då "hen" hade backat in. Först blev jag förvånad på en i övrigt fin bil, sen slog tanken över snabbt på hur tidigare modeller haft problem med rost på dessa ställen och att de verkar fortsätta?! Sen att ägaren kör runt sådär och inte verkar bry sig alls är för mig ofattbart. Omöjligt att missa om man säger så.. Har E6x problem med rost? Har inte märkt på någon innan. Men dom flesta fixar väl i så fall till det innan det går så långt som det gjort på detta exemplar. | |
|
Min 07:a, tillverkad sent 06 har ingen rost, 23000 mil BMW CS #5206 |
|
| Det är väl bekant att alla kända problem går i arv till nästa generation vad gäller BMW? ;) Fågelbad, bakluckekablage, div. rostfällor o.s.v. Det verkar vara problem som finns på klimatmässigt mer utsatta platser i världen som de inte gör något åt. För små marknader kanske. | |
|
Intressant iakttagelse! Jag har nog noterat det omvända - att -03:orna ute ser fräscha ut, så det skulle vara intressant att veta om detta beror ex på ett stenskott som inte åtgärdats. Ang fågelbad så har man löst det på F11:an, vilket är bra. Huruvida kabelbrottsdramatiken kommer uppstå får tiden utvisa, men det är rätt tyst om detta från de som kör F11:or av första årsmodellen, och de är ju ändå ca 4 år nu. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Var och tittade lite snabbt på en F11 2014 modellen hos BMW i Göteborg. De har bytt ut kanalerna till bagageluckan till rejält tilltagna saker :) Så de verkar ha fattat att det inte var värt att ha dessa trånga kabelkanaler som finns på bla E61. Vet inte om det är så på alla F11or dock men kollade lite extra på detta då man själv antagligen kommer få problem i framtiden med kablar som går av. |
|
|
Kan tillägga att detta också var en 07:a efter snabb koll i appen. Vore intressant att veta hur ägaren sköter bilen under tex vintern. Men hur som helst är de en ägare som inte verkar bry sig, då hade man gjort någonting åt det för länge sen. Att Bmw inte lär sig?! Visst är marknaden ganska liten på länder där klimatet är speciellt besvärligt, men antalet bilar är ändå ganska många. Alla bilar som tagits in under åren lär ju ha kostat en rejäl slant. När man tar fram en ny modell kanske man kan tänka till lite extra på dom områden som är mer drabbade än andra. |
|
|
Hade tidigare en sen e61 09'a där det kom en liten bubbla från insidan på bakluckan... riktigt illa /T |
|
|
Är ni säkra på att det är rost ni ser? Min 61a hade bubblor ovanför framspetsen på bakkofångaren men det var inte rost utan zinkskiktet som hade oxiderat pga. att lacken hade skavts bort. Lackas skulle det ju hur som helst, men jag tror ändå att "rosten" på e60 i själva verket väldigt sällan är ROST. |
|
| Oxidation eller rost är väl lika tråkigt? | |
|
Men hur vet man att den här bilen inte har varit krockad, skrapad eller på annat vis utsatt för något som resulterat i ett dåligt jobb och en rostfälla? Generationen E46/E39 är en historia för sig och tidigare generationer hade om inte en bra rostskydd så åtminstone var det mer i nivå med resten av marknaden. Men jag har aldrig sett en rostig E9x/E6x eller för den delen någon X-modell, etta eller sjua och så vidare. Med undantag för det som redan är känt, t.ex en bakruta som skaver mot bakluckan på E61. Modellerna är vid det här laget med god marginal tillräckligt gamla för att eventuella problem skall synas men än verkar det lugnt. En bil från 2007 har dessutom fem års rostskyddsgaranti kvar, nästan lika lång tid som E46/E39 hade som nya. En ägare med något sånär intresse för bilar (jag tänker på fälgarna Haas beskriver) borde ha sökt och fått en reparation beviljad av BMW, om bilens historik inte döljer något som ger avslag och förklarar rosten? //Bjersér |
|
| Lika tråkigt iom att det måste lackas om ja, men rost är det inte. | |
|
Lyfter denna tråd. Jag tog bort plasten som finns under bilen på passaserar sidan. Hittade mycket rost och på vissa ställen tom flagnade rosten. Kollade även ovanför bakaxeln. Man blir får ju stora deppen :-( Har nån annan stött på samma problem ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.