AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.787

Jobbig obalans i hjulen på e34

Fr
38
FredrikW
E46 330i

Har en sjukt jobbig obalans i hjulen mellan 20-40km/h, allra värst är det i 30km/h, känns som bilen gungar fram i princip. Innan 20 och efter 40 är det inga problem, sen vid precis 90km/h skakar det till rätt bra i bilen.

Har bytt fälgar till andra så har konstaterat att det är fälgarna det är fel på.

Dom är nybalanserade, är det däcken som inte är så runda längre? Borde de inte vara obalans hela tiden då?

Tacksam för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Har bytt fälgar till andra så har konstaterat att det är fälgarna det är fel på.
Jag antar du glömde ordet "inte" i ovanstående mening.

Obalansen finns där hela tiden precis som du säger. Fast ett system (dvs bilen i det här fallet) är olika känsliga för obalans vid olika frekvenser (dvs hastighet när det gäller bilar). Vid de frekvenser som ett system är mest lättexciterat kallas egenfrekvenser till systemet.

Behöver dock inte vara fel på däck eller fälg. Uppstod problemet plötsligt? Dubbelkolla att fälgarna har rätt navdiameter. Ganska vanligt att det monteras E39-fälgar på E34 och dessa har en aningens större navdiameter som gör att fälgen inte centreras helt rätt. Enklast är att läsa av BMW's reservdelsnummer på fälgen. På tex desa fälgar räcker det med att lossa kåpan så ser man reservdelsnummret (1 179 774)
Länk

Har du möjlighet, prova med en annan uppsättning hjul och se om felet försvinner. Om felet inte försvinner kan man börja misstänka komponenter. Kommer vibrationerna fram (känns mer genom ratten) eller bka (känns mer genom chassit/stolen)?
Fr
38
FredrikW
E46 330i

Kör med 20mm spacers, som är till e39 men kör med centreringsringar så ska inte vara några problem.
Körde samma spacers och fälgar på e34 innan jag ägde, det var inga problem då.

Den stod ganska länge på hjulen under vintern innan den hissades upp på pallbock, frågan är om hjulen inte är så runda längre.

Men som jag sa innan så borde ju obalansen vara hela tiden och inte bara mella 20-40km/h.
Mellan det är de ingen vibration genom rattan utan känns mer som man studsar fram med bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då borde det vara ok. Men dubbelkolla att någon centreringsring inte skadats eller på något sätt inte fungerar som den ska.

Jag förklarade även obalansen. Obalansen finns där hela tiden, men bilen är inte lika känslig för vibrationer/obalanser i alla hastigheter. Det är därför den du märker av den mycket tydligare vid vissa hastigheter men inte andra.

Men lite märkligt när du säger att den mer studsar fram. Menar du att den studsar i bilens längdriktning eller är det mer att bilen studsar i bilen höjdled? Eller studsar i sidled? :-)

Är det exakt samma fenomen vid 20-40 km/ och vid 90 km/h - eller är det olika symptom?
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Om det är inte däcken eller fälgen var ska man börja titta då om det gungar och vibrerar i ratten?
Fr
38
FredrikW
E46 330i

Centreringsringarna satte jag på i veckan så de ska vara fräscha :)
Den studsar i höjdled, som att det skulle vara en "bula" på något utav däcken.

Vid 20-40km/h är det så som jag förklara ovan nu, i 90km/h är de mer vibrationer i hela bilen, även ratten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag fick någon typ av separation (gissningsvis mellan stommen och gumilager ovanpå denna) på två av mina vinterdäck, ett var det inte så tydligt på men det andra var det otroligt tydligt.
Däcksgubben visade mig däcket och man kunde tydligt se att däckets yta inte var jämn utan det var en tydlig "bula" på ett eller två ställen.
Men detta fel kom smygande och det vibrerade mer och mer. Då det var höger bak som var värst så var det mer att själva bilen/chassit vibrerade mer än i själva ratten. Efter två nya däck så var alla problem borta

Fast om du nyss balanserat däcken så bör de ha märkt detta.

Studsar i höjdled - känner inte igen det helt - men inte helt olikt de vibrationer jag kände med de defekta vinterdäcken jag nämnde ovan.
Fr
38
FredrikW
E46 330i

Man ser liksom på huven att hela bilen studsar medan man kör, jag sitter en jävla kenoboll i princip när jag glider runt i 30km/h, hela jag studsar i bilen.

Ska iaf prova att lägga om alla däck så får vi se om det försvinner.

Återkommer med svar om det hjälpte :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Exempel på andra orsaker till vibrationer än däck/fälg kan vara

1) Styrarmen undertill på fjäderbenet
Länk
Om den inte sitter helst fast med hjälp av de tre skruvarna så kan det skaka/vibrera.
Vibrationerna känns såklart mer i ratten än i bilen.
Min blev lös för längesen och jefvlar vad det skakade i ratten!

2) Styrled/Spindelled
Sitter ju en yttre styrled och två spindelleder på varje fjäderben. Är någon sliten av dessa så kan de ge upphov till vibrationer. Märks dock främst som vibrationer i framvagnen.
För länge sedan havererade min styrled mycket snabbt och ett stort glapp bildades på nolltid - se film nedan.
Länk

Ratten och framvagnen vibrerade ibland såpass mycket att fyllningar i tänderna nästan lossnade! :-)

Obduktion av yttre styrleden visade att det var torrt som fnöske därinne och att slitaget hade varit enormt.
Länk

3) Bussningar Stag
Tänker främst på den stora bussningen i tryckstaget (övre länkarm), men även bussningen i dragstaget (undre länkarm) kan behöva bytas ibland. Märks dock främst som vibrationer när man bromsar vid runt 70-90 km/h.

Det är alltså bussningarna som sitter vid infästningen i chassit jag syftar på, se bild nedan.
Länk

4) Stötdämpare
Är dessa dåliga kan viss typ av vibration uppstå. Främst märkbart om man kör över en kant, som tex ett nedsänkt gatubrunnslock.
När mina stötdämpare var dåliga och jag körde över ett sådan nedsänkt gatubrunnslock (framförallt om däcket var lite extra belastat som i en kurva) så kändes det som att hjulet studsade som en ping-pong boll i hjulhuset. Det kändes i ratten kan jag säga.

Detta var fram, men har du dåliga bak så är det inte omöjligt att det kan ge upphov till diverse obehagligheter också.

5) Kardan
Obalans i kardanaxeln eller dåligt stödlager kan ge maffiga vibrationer. Oftast är det vid en viss hastighet som det utmärker sig som tydligast.

6) Silentbussningar
De stora bussningarna (en på varje sida) som håller fast subframen bak i chassit. Är dessa utslitna så kan man få framförallt väldigt slingrande bakvagn men man kan även få viss typ av vibrationsliknande problem.

7) Fjäderbenslager
Är dessa helt slut så kan även dessa skapa en viss typ av vibrationer, främst då i framvagnen.

8) Styrleder
Jag nämnde tidigare bara den yttre styrleden. Men det finns mer ställen det kan gå fel i.
Du har två inre styrleder, du har två kulleder på parallelstaget, du har styrarmen och du har idler arm. Är någon av dessa dåliga/glappa så får du såklart vibrationer/skakningar främst i ratten.
Länk

9) Bussning/Skruv Idler Arm
Det är #15 och #16 bilden nedan.
Länk

Om bussningen är riktigt dålig eller om skruven är lös (glömde att dra åt den en gång och då fick jag en del vibrationer i ratten) så kan det som sagt vibrera i ratten.

10) Hardyskiva
Dålig/sliten hardyskiva ger såklart drivlinevibrationer som känns genom bilen/chassit.

Hmmmm, det var vad jag kunde komma på just nu såhär rakt upp och ner.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur har det gått, står du fortfarande ut med skakandet vid 90 km/h eller undviker du bara den hastigheten? Eller hittade du ett botemedel mot problemet?
Fr
38
FredrikW
E46 330i

Ska lägga om däck på torsdag så återkommer med svar då :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Spacerhyllan ska man gå förbi om man inte vill ha problem,som bäddat för problem.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, man ska vara lite extra uppmärksam för det kan skilja mellan spacer och spacer så att säga.

Fast i ärlighetens namn blandar folk ofta ihop olika typer av navstorlekar eller inga centreringsringar eller ibland sitter det två och så vidare (i just det här fallet verkar trådskaparen ha full koll på detta så där är nog inte problemet - jag misstänker faktiskt däcken så det ska bli intressant vad resultatet blir efter däckomläggningen).

Jag skulle gissa på att 80% av normalbilisten tror att vilket hjul från en modell passar vilken annan modell som helst så länge det är samma märke. Riktigt intressant är dessa Blocket-annonser där det bara står "Säljes : BMW vinterdäck" och inget mer. Tjoflöjt! Dessutom verkar det inte vara så intressant att skilja mellan däck, fälg och hjul (de används omväxlande lite godtyckligt). Jaja, tillbaka till trådämnet..

Har själv monterat 25 mm spacers runt om på min banbil och det fungerar klockrent. Köpte från spacer.se och de var riktigt bra passform på dessa och verkade vara tillverkade med hög kvalitet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@FredrikW : Hur blev det med de nya däcken!?! Försvann gungningarna!?!
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Är också nyfiken på om det löste sig.

Fr
38
FredrikW
E46 330i

Ursäkta för sent svar, semester nu så blir inte mycket tid vid datorn.

Det blev klar skillnad, som dag och natt skulle jag vilja påstå. Gungningarna är borta.
Antagligen blev hjulen platta under vinterförvaringen, hade inte pallat upp den.

Tack för alla svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.