AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.872

Hur märker man kamkedjeproblem på 320d 06-08?

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Skall hjälpa min son att köpa en 3-serie diesel/automat/Touring/lädersportstolar och helst drag. Pris max ca 80 000:-. 20000 mil är inget som avskräcker även om mindre naturligtvis är önskvärt.

Har försökt läsa dom trådar som handlar om köpråd och kommit fram till att det är få problem speciellt med automatarna. Kommer naturligtvis att kolla rost, både han och hans bror har E46, men rosten verkar inte vara ngt större problem.

Har dock läst mig till att det kan förekomma problem med kamkedjor på dieselfyran och jag såg en annons på blocket på en 08 där motorn var bytt till fruktansvärda summor (vet iofs inte orsaken). Därför till mina frågor:

1: Eftersom det troligen blir en långmilare > 20 000 mil. Skall man vänta sig att de flesta 320d förr eller senare drabbas av kamkedjehaveri? Eller drabbar detta bara enstaka "måndagsexemplar"?

2: Hur avgör vi om en bil har begynnande problem med kamkedjan? Vi är vana vid ljudet på dieselsexor och bensinsexor samt en dieselPassat.

3: Dom som drabbats har det varit lågmilare eller långmilare?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
I det spann av årsmodeller ni letar efter förekommer två olika motorer, den äldre M47 som verkar vara mer eller mindre skottsäker och den nyare N47 på vilken problem med kedjan har förekommit. N47 dök upp 2007 till årsmodell 2008 av 3-serie, på en 320d gav den gamla motorn 163Hk medan den nyare ger 177Hk så det är ett sätt att skilja dem åt.

Du kan alltid ta en titt på Youtube genom att söka på något i stil med 'N47 timing chain' eller liknande, men om jag har förstått rätt är det inte ett ljud man blandar ihop med dieselknattret om man lyssnar noga utan ett släpande ljud som från en dåligt spänd cykelkedja. Ett exempel:

Frågan är om det är realistiskt att alla N47 kommer att drabbas förr eller senare utan sannolikt finns det en faktor som varken BMW eller deras kunder har upptäckt än. Men BMW tillverkar ett sjusiffrigt antal bilar per år och de senaste sju åren har en stor andel av dem haft en N47 under huven. Hur många bilar har råkat ut för problem jämfört med antalet som fungerar?
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack Bjerser , nu vet vi genast mkt mer!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.