AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.832

Antispinn rycker på torr asfalt 540ia -98

Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Bilen rycker och antispinn blinkar, trots att jag krypkör på torr asfalt. Kopplar jag bort DSC upphör problemet.

Inga felkoder.
Har kollat med INPA under körning, bägge främre givarna visar 0,0 km/h hela tiden. Bakre verkar vara okej.

Jag kopplade ur vänster fram, och då får jag helt plötsligt en felkod, vilket jag tolkar som att styrenheten haft kontakt med givaren hela tiden.

Jag demonterade givarna, blåste rent, monterade tillbaka och kollade med INPA igen. Ingen skillnad.

Tänkte jag skulle testa min ABS på en grusväg, eller kopplas den också ur med DSC-knappen?

Jag börjar fundera på om det kan vara själva modulen som är paj, jag har en tidig -98 med DSC-modulen bakom handskfacket.

Är det något jag missat, borde jag testa något annat?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Rattvinkelgivaren?
Ger den fel värde pga fel på den eller att den är okalibrerad kan man få liknande problem. Jag fick det efter att bytt en massa delar i framvagnen innan jag justerat hjulvinklarna, bilen svängde lite vänster med rak ratt och så fort bilen gick över typ 50 km/h trodde systemet att bilen sladdade och DSC gick in, mer eller mindre okörbart tills jag fixa hjulvinklarna en stund senare.

// Magnus

Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Jag kollade upp ditt tips med rattvinkelgivaren, den ger ett värde kring 0 när hjulen pekar rakt fram, så den verkar i sin ordning.

Går det på något sätt att mäta upp en givare när jag snurrar på hjulet för att försäkra sig om att givare och abs-krans är ok?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
ja, sätt ett oscilloskop parallellt över signalen till givaren
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
ABS hugger när jag bromsar också. Men det gjorde mig egentligen inge klokare.

Tack för tipset, ska se om vi har ett på jobbet.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Fick samma problem med ASC i min E39 när jag hade en piratgivare monterad vänster fram. Fast då tändes ABS-lampan efter någon km, så det kanske inte är samma problem med din bil.
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Jag tog trådarna för ena bakre givaren och la på ingången för ena framhjulet, och mycket riktigt fick jag upp ett hastighetsvärde på främre hjulet när jag snurrade på det bakre.
Därmed utesluter jag fel på styrenheten.

Återstår att byta givare då, men i vilken prisklass vågar jag handla? De kostar ju allt från 80 till 1100kr/st
Hong-kong givare håller jag mig borta ifrån, men vad tror ni om de som t.ex schmiedmann, skruvat och tyska nätbutiker säljer för 500-hundringen?

Erik__W: Var hade du köpt din givare någonstans?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
En tysk givare från Ebay var det som utlöste problemen för mig.

Har ingen aning om kvalitén på Schmiedmanns givare, men jag tror att de flesta "no-name" givarna är samma skit. Många på forumet har fått bita i det sura äpplet när det gäller piratgivare.
En givare från Bosch avhjälpte problemet för min del, Siemens, BMW original och Bosch hade jag vågat köpa.
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Jaha, då var problemet löst. Det visade sig att givarna helt enkelt inte satt nog långt in.
Fast jag dragit åt skruvarna med handkraft kunde jag ändå knacka in givaren ytterligare ett par millimeter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.