|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Som rubriken lyder så skulle vilja be en vänlig själ att ta en bild på kablarna under ratten åt mig (google ger mig ingen som var tillräckligt tydlig). Jag har nämligen dragit ur ett larm som var kopplat väldigt konstigt och vill se hur det ska se ut egentligen. Jag har ingen el till fläktar, mätare (bensin, temp, varv) eller sidospeglar. Så jag har ju uppenbart någon sorts koppling som saknas. (Fungerade innan jag drog larmet.) Skulle uppskatta det väldigt mycket om jag kunde få en tydlig bild. För mig så är det en del sladdar som sitter helt löst. edit: Varvräknaren rör på sig när jag startar men dör efter 3 sekunder ca. Länk Länk Mvh | |
|
Mät upp annars , de du saknar är säkert 15 samt 30 spänning |
|
| Du menar att jag ska dra egna kablar? Eller vad exakt menar du med att mäta upp? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det kanske snarare är ett elschema du behöver! Länk Jag har hela bilens elkablage liggandes här på köksgolvet, kan ta många kort på det men tror inte det skulle hjälpa dig nämnvärt. Det finns en hel del kablar :-) Vad exakt för kablar är det du undrar över? |
|
Haha, det jag skulle behöva veta egentligen är vad denna ska vara kopplad till: Länk Den hänger löst. samma med två andra kablar som hänger löst. Tänkte kolla om man känner igen hur de ska kopplas. Skulle gissa på att dessa lösa kablar är de som leder till fläktar, mätare på instrumentbrädan osv. Tack för länk till kopplingschema. JAg kan tyvärr inte tolka dem så väl men jag kanju försöka lära mig :) |
|
Kan tyvärr inte hitta en likadan kontakt i min kabelhärva. Fast det kan bero på flera orsaker, dels så har jag knipsat av en del "skräp" jag inte behöver och dessutom är min en 323i -84 så det akn skilja en hel del i kablage och utrustning jämfört med din. Nej, den kontakten är inte för några signaler till dina instrument i instrumentklustret. Du har något annat problem. Inte omöjligt kondensatorer på instrumentklustret är trasiga (de är en del av spänningsmatningen). Ja, ska du göra minsta lilla med el så är grundläggande kunskap om att läsa elschema ett måste, ett inte bra-att-ha, ett måste. Men det är inte så svårt - är egentligen mest massa trådar som man knutit ihop :-) Försök inte förstå allt i början, börja och förstå det viktigaste och bygg på efterhand. Det viktigaste att veta (för de elscheman jag länkade till) är att vid varje kabel så står det en beteckning som tex ".5 BK". .5 anger kabelns tjocklek (.5 är 0.5 mm2) BK anger kabelns färg (BK är svart) Ibland står det ".5 GN/WH" och det betyder att kabeln är tvåfärgad. Första färgen (GN = grön) är kabelns basfärg och andra färgen "WH = vit) är färgen på den stripen som är ovanpå basfärgen. När det står "C201" eller annan siffra så betyder det att kabeln går genom någon kontakt av något slag (som tex den du visar i bilden). När det står "S201" eller annan siffra så betyder det splice dvs att kabeln är skarvad direkt och inte delbar. Ja, det är faktiskt allt du behöver veta för att komma igång och läsa elschema!!! För att identifiera kontakter/kablar så använder man sig av unika kännetecken som gör att man kan skilja den från andra kontakter. I detta fallet dyker följande frågor upp - hur många kontaktstift (både använda och oanvända) har kontakten? - vilka färger på kablarna är det? - är det någon kabel som är extra tjock än de andra? Kan man dessutom enkelt se om en eller flera kablar går till någon del så underlättar det också identifieringen. Såhär spontant ser kontakten ut (baserat på färgerna och utseendet) att vara till typ radio/ljud. |
|
Stort tack för svaret! Och jag ska lära mig läsa elschema och du gjorde det precis mycket lättare för mig. Jag fick höra att kontakten är en del av kablarna som det gamla larmet använde. Det ska tydligen styra centrallåset. Men jag har två andra kablar som hänge löst nu. Båda verkar vara jordade i chassit och ser ut att vara avkapade. Det finns kablar i samma färg som gick in i larmdosan och fortsätter upp i instrumentbrädan. Ska jag försöka koppla samman dem? Kan det vara så att det är ett jordningsfel? Att de helt enkelt inte är jordade? |
|
Kan mycket väl vara till centrallåset, förklarar isåfall varför mitt kablage inte hade det (inget centrallås på den bilen och fördragna kablar till detta har jag redan knipsat av). Om du är riktigt sugen på att tvingas göra felsökningar uppemot hundratals timmar och behöva byta dyra komponenter - då är det absolut bästa sättet att koppla ihop två okända kablar! :-) Nej, du ska inte koppla samman dem förräns du är 100% säker vad de gör och hur de är dragna. Eftersom någon varit där tidigare så kan du inte förlita dig hela vägen på elscheman längre, utan du måste själv verifiera hur det är kopplat. Det är faktiskt inte omöjligt att de två jordkablarna används av instrumentklustret. Kolla elschemat själv. Länk Titta på sidan 65, längst ned till höger så ser du att kontakten C2, pinne 16 har en brun kabel och går till jordpunkt G200. Du har dessutom kontakt C1, pinne 20 som också går till jordpunkt G200. Nu tar du reda på var G200 sitter. Kolla på sidan 118, figure 5 - den säger att G200 sitter vid Behind LH Side of Dash och av att bedöma av bilden är det ungefär bredvid styrboxen. Då kollar du på din bil, är det här ungefär som dina två kablar sitter jordade? Är det samma färg? Är de brunfärgade? Nu tar du och följer varje kabel och kollar att de går till C1 pinne 20 och C2 pinne 16, både visuellt och genom att kontrollmäta. Kolla på sidan 68 så ser du vilka kontakter som betyder vad till instrumentklustret. C1 är alltså den blåa kontakten och C2 är den vita kontakten. |
|
Jag bytte lite lampor och annat idag och kollade av en slump på säkringsboxen. 3 olika säkringar hade gått! Dessa var intakt innan jag började leka McGyver med larmet. Så nu fungerar samtliga mätare igen. Allt elektroniskt fungerar förutom kupéfläkten. Så jag ska kolla kopplingsschemat efter kupéfläkten. Jag känner mig rätt dum som inte kollade säkringarna innan, jag bara antog att inget hade gått snett sedan jag kollat dem innan. Ber om ursäkt för detta. Så nu ska jag försöka lösa detta med kupéfläkten. Och ja du har rätt. Eftersom det redan har pillats med sladdarna innan jag började så är det mycket svårt att avgöra hur allt ska gå. Jag ska iaf. inte koppla saker på måfå. Kopplingsscheman är inte alls lika skrämmande nu som de var innan. Tack för all hjälp hittills, varit guld värt! |
|
Jo, säkringar och reläer hade jag däremot påpekat för dig efter en liten stund in i felsökningen. Fokus var ju just nu den där mysko kontakten och de två avklippta kablarna - och den problemställningen ändras inte av hela eller trasiga säkringar. Men intressant att instrumentklustret fungerar som det ska igen. Dock lite oroande att du lyckats bränna tre säkringar vid en larmurkoppling. Då är det bara kupefläkten kvar! Enklast logiskt sett är ju att börja med att följa och se att man har spänning fram till fläkten. Men ibland är det inte enkelt att komma åt de kablar och kontakter man vill åt - då får man kanske börja i en annan ände. Alla situationer är lite olika. Glöm inte bort att manöverdonen (knappar,reglage,switchar) ibland inte fungerar och då får man samma felsymptom dvs att fläkten inte fungerar. En mycket grundläggande och viktigt koncept är att kunna särskilja om en styrkrets är på spänningssidan eller jordsidan. Fancy ord, men vad man menar är om strömbrytaren sitter mellan batteriet pluspol och komponenten, eller om den sitter mellan komponenten och jorden. Dvs man skiljer på fallet där man bryter spänningsanslutningen eller där man bryter jordanslutningen. |
|
Absolut, de lösa kablarna är ju fortfarande där. Det måste lösas på något vis. Jag tror jag vet hur jag ska komma åt kupéfläkten via motorrummet. Kollade på nötet och fann en guide. Mäta spänningen blir nog inte så svår. Sen om den skulle vara kass så kostar en ny runt 600kr på skroten. Jag har tagit lite nya bilder för att tydligare visa kablar. Jag håller i alla förutom den grå och vita som redan finns på bild nr2 i trådstarten. Jag kollade upp larmet som jag ryckte. det är ett "touchgard tg-400" som har frjärrstyrt centrallås. Så den där myskokontakten är med största sannolikhet till den. Hittade kopplingsscheman till larmet och det ser ut som att det är fallet. Kopplingsschema: Länk Länk Länk |
|
De där röda och gula kablarna är med allra största sannolikhet inte original utan något som dragits i efterhand, gissningsvis för att spänningssätta (eller styra) något. Kan vara precis vadsomhelst. Finns inte i några elscheman. Bara att följa. Den andra svarta kontakten borde jag nog kunna få kläm på. Men helt och hållet avgörande är att veta hur kontakten ser ut, hur många stift den har, hur många kablar och dess färger. Bilden är för dålig, kan inte setta detta på bilden. |
|
Ok då ska jag följa de sladdarna i morgon och försöka rycka dem med om det inte ser allt för invecklat ut. Antagligen så var dessa för att spänningssätta larmet eller fjärrenheten med "strömtjuvar". Den svarta kabeln hart 3 stift och är samma som syns på bild nummer 1 med en klisterlapp på som det står "25" på. Två bruna kablar och en rödvit som går in i den. Den leder uppåt mot instrumentbräda om jag inte missminner mig. Ska ta några bättre bilder i morgon. Hittade även den här snyggingen: Länk Antar att den är original? |
|
Den svarta med tre stift får mig att tänka på chime-modulen (gong-gong) men färgerna verkar inte stämma. Den runda svarta är nog snabbast att bara läsa av Boch-nummer så kommer man snabbare på rätt spår - jag tror det är temperatursensorn för kupen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.