AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.160

Läckande styrservo

bo
171
bosson
730d -06
Sen i vintras har jag fått fylla min styrservo 3 gånger för den sagt till att nivån varit låg men nu vill jag försöka fixa det då den sagt till mer frekvent. Innan jag lämnar in den på bmw tänkte jag höra om det är något vanligt fel som man kanske kan åtgärda på egen hand.
Jag har även sportpaket om det nu har med saken att göra.
Hej,

I min bil hade jag en läcka i en skarv mellan en gummislang och ett metallrör, där gummit mjuknat så att olja trängde ut. Ganska osynlig läcka f ö, men det fanns oljesöl överallt i närheten. Jag antar att något liknande kan inträffa även på modernare modeller. Spontant uppstående mindre läckor borde ju komma till på ett sådant sätt eller genom sprickbildning.

För att bilda dig en riktig uppfattning får du nog vara beredd på att krypa under bilen och leta.

/Lennart
bo
171
bosson
730d -06
Okej tack för svar. Men menar du att man ska plocka bort skyddsplasten under och ligga och kika. för om styrservon hör ihop med aktiva krängningshämmare så finns det väl hur många slangar som helst att följa upp. då kanske en felsökning på bmw är bättre men ja skulle ju kunna ta en snabb kik iaf.
Tja, du frågade efter vanliga fel, som du eventuellt skulle kunna fixa själv. Vad hoppades du på annars?
BMW-verkstan kan nog inte heller hitta på något bättre än att titta efter oljesöl.

/Lennart
bo
171
bosson
730d -06
Jo precis förstår vad du menar. Jag tänkte bara om det var något fel som brukar nästan uteslutande vara när det läcker som på min.
bo
171
bosson
730d -06
Jo precis förstår vad du menar. Jag tänkte bara om det var något fel som brukar nästan uteslutande vara när det läcker som på min.
bo
171
bosson
730d -06
Hittade läckan i helgen när jag kika. Det läcker någonstans från ventilblocket bakom höger stänkskärm Länk

Nummer 1 på bilden. Såg inte exakt vart men det verkar ju inte billigt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Typfel på F01/02/07 tyvärr. Åtgärda, gråt en skvätt, gå vidare.
bo
171
bosson
730d -06
Ja det är väl så med alla finesser som finns. Jag har e65 inte f01.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Klart du har, jag bara förutsatte det var en F-bil när det handlade om läckande styrservo :)
bo
171
bosson
730d -06
Okej. Någon som vet vad det kan kosta på bmw? Blocket kostade ca 6-8 k på internet så är det väl lite arbete och fylla ny servoolja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.