|
|
|
|---|---|
|
Förra sommaren då jag inhandlade nya fälgar så ingick centreringsringar i aluminium. Funkade hur bra som helst, inga vibrationer, dock så satt dom som limmade. Vilket resulterade i att alla ringar blev förstörda när jag tog loss dom. I år när jag skulle skifta till sommarhjulen så inhandlades plast ringar, samma mått som alu. Nu känner jag att det finns vibrationer i både fram och bakvagnen. Vad är eran erfarenhet av plastringar ?? | |
|
Min erfarenhet är att det funkar hur bra som helst med centreringsringar i plast. Du har inte tappat nån balanseringsvikt på nån fälg? |
|
|
Är det exakt rätt mått på ringarna? Det finns en uppsjö storlekar att välja mellan... Är det rätt mått så skall ringarna bara styra fälgen rätt tills du dragit åt skruvarna och då spelar materialet säkerligen inte så stor roll, dock är det viktigt att korsdra skruvarna så inte fälgen "trycks" åt endera hållet, då kan nog plastringar flexa lite för mycket! När väl skruvarna är dragna till rätt moment är det skruvförbandet som skapar så hög friktion mellan nav och fälg att den sitter "stenhårt". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade om det fattades någon vikt i går, men alla tycks sitta på plats. Skumt som fan |
|
|
Monterade nya fälgar med plastcentreringsringar på min bil för en månad sedan. Hade samma problem med obalans i bakfälgarna, skruvade lös dem och provade ringarna i fälgarna när de var lös. Det visade sig att ringen stack ut ca 2mm på baksidan när den var max intryckt i fälgen, så ringen klämde mellan navet och fälgen. Syntes även märken från fälgen där ringen blivit klämd. Nu har jag nedslipade ringar och ingen obalans. Dålig kvalité på ringarna antar jag !? //Roffa |
|
|
Jag överarbetar sånt där och svarvar stålringar. Men man kan alltid göra rätt längd och faser m.m. Och lite lagom press så att man kan knacka fast dom i fälgarna. Som Johan nämner så tar ringarna inte upp någon last, utan centrerar bara fälgen tills bultförbandet är draget. |
|
| Som sagt är det ett friktionsförband och man ska inte, som Bosse bildoktorn gjorde någon gång, kladda ner hela anliggningsytan med kopparfett. | |
|
Anders-72 Fan jag som la lite mororolja på en torr duk och torkade mellan navet innan fälgen monterades på. Kan det verkligen vara boven ? |
|
| Nej, det tror jag inte vid normal körning. Vi satt och räknade på det där någon gång och det skulle gå åt 3-4 ton någonting vid friktionskoefficient för torrt förband för att rubba en fälg ur läge utan navcentrering. Visst sänker olja friktionskoefficienten rejält, men det krävs nog våldsam tvärnit eller rejält genomslag eller likn. för att rubba fälgen ur centrum ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.