|
|
|
|---|---|
| hej min nivåreglerings givare har gått sönder så bilen sjunker ihop vänster bak, undrar om det bara är och byta eller måste det kodas in? // Henrik | |
|
Bara att byta. Bälg hel? Min bil: Länk |
|
| bälgen är hel, är armen som lossnat misstänkte också en bälg först men så var det inte när jag kollade idag! | |
|
Efter bytet behöver sensorn kalibreras för att bilen ska få rätt nivå. Jag har en fungerande sensor över om du är intresserad, skicka PM i så fall. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW, kalibreras? Förklara. Ska byta också snart. Min bil: Länk |
|
|
Toleranserna i sensorn gör att man med diagnosverktyg behöver spara "rätt läge" på sensorn. Byter man utan att kalibrera är det risk att den inte hamnar på samma höjd som innan. Rent praktiskt går det till så att man mäter avståndet från skärmkant till fälgkant, sedan justerar man höjden med hjälp av diagnosprogrammet tills rätt nivå uppnås. Beroende på vilken fälgstorlek och vilket chassi man har finns det olika riktvärden. Jag har gjort det på flera bilar med INPA. Jag förklarade tidigare för dig hur man gör: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW, tack, jag trodde det var något jag missat. Den delen har jag koll på efter ett antal sådana operationer. Får dock ej riktigt ordning på det då bilen plötsligt ändrar höjd, framförallt på ena sidan. Tänkte byta den givaren eller kanske båda. Vet du vad "normala" värden från sensorerna är? Mina ger någon volts skillnad sinsemellan trots att bilen står plant. Min bil: Länk |
|
|
Värden skiljer såklart lite, det är därför man ska kalibrera! Lägg ett PM om du är intresserad av en givare. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tackar Erik, men har beställt på eBay i förra veckan. Min bil: Länk |
|
|
Min nivågivare glappar , ska kika på den i morgon , lampan för nivåregleringen tänds ibland , har bytt bälgarna efter att dom pajat så dom är nya och ok. Det behövs väl ingen kalibrering om den bara glappar ? |
|
| hej har inte varit inne och läst här på ett tag det var synd för då hade jag köpt givaren av dig... köpte en ny på bmw och det va inte billigt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.