AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.964

Bygga turbo 328i e46 Behöver hjälp snälla!

qu
5
quaddare
328i e46 -99
Hallå ska bygga turbo inom snar framtid har turbo,grenrör,downpipe osv. det jag har tänkt att jag behöver är btr/chip samt IC.

Men det är lite funderingar, kommer min 328 klara 0.5-0.6 med orginal spridare? isåfall inte vad för spridare ska jag köpa?

Och ifall jag nu köper spridare, kommer alu blocket hålla 0.8-1.0 isåfall?

Sen hur ska jag göra oljereturen lättast och bäst i tråget? svetsa dit en nipple? valsa?

Tacksam för all hjälp! då detta kommer bli mitt första turbo bygge jag tackar så hemskt mycket för alla tips och hjälp då jag kommer verkligen behöva det.

Bygga turbo så släden går som ett spett.
Tror att du får lite bättre respons här. Länk

Så här såg min setup på tjejens 328 e36.som jag gjorde ordning för ca3år sen.

Grenrör, Pulssplitt i 42mm.
T70 turbo 0.95 bar laddtryck, öppen intern wg
malpassi btr.1:2 ställbart tryck.
Gröna 465cc spridare
e85
Alu ic
Org styrsystem, trycker genom org lmm.
6-puckad sinter,M3 svänghjul.
Den bromsades till 385hp och 475nm på 0.85bar.
qu
5
quaddare
328i e46 -99
Ah okej tack så mycket, men jag vill köra med så mycket orginal som möjligt men ändå få upp den till 350hp minst. Jag hoppas bara på att de räcker att byta spridarna till en början och man inte skjuter ut motorn.

jag har en t3/t4 turbo. Vet inte gränserna på motorerna de är de.

Jag vill behålla alublocket iallafall orkar inte lägga ner för mycket timmar på detta. Vill bara få de solid till 350hp.

annars får jag väl köra allt orginal och bara ladda 0.4 men de är ju lite trist kanske. får väl inte mer än 250-280hp på 0.4ladd direkt.

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

har du en tu motor? isåfall har du stålfoder i blocket så då håller det. Du kommer inte kunna åka med originalspridare.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
På bensin kan man räkna att 100cc klarar 100hk ungefär (6cyl). E85 vill ha ca30% större spridare för samma effekt. Bränsletrycket påverkar givetvis detta.
Oljereturen kan du leda in i bröstkåpan. Svetsa eller skruva anslutning
Kopplingen kommer ej att hålla.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
qu
5
quaddare
328i e46 -99
vet inte vad jag har för motor 100%, men jag får köpa större spridare då, men kommer ladda 0.6-0.8 bar, men kan jag inte köra med orginal koppling och se ifall de håller? sen byta.. eller?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Om din bil är tillverkad -99 är det en TU motor. Dvs dubbelVANOS och stålfoder bla. Ladda på! =)
Klart du kan slira runt med original koppling. Om det är pengar det handlar om kan en snik-lösning vara att bara byta lamellen till en sinterlamell. Viktigt att den är samma tjocklek som en originallamell ska vara, annars funkar det ej.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.