AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.301

Problem med draget efter att motorn blivit varm,blir ryckig och antisladdlampan tänds

SI
7
SINI
330ci -01
Hej!

Har en BMW E46 cab (-00) och har fått lite problem med den.
Medans bilen är kall så går den normalt, men när den blir varm så rycker den till och antisladd lampan tänds, den har därefter inget drag heller, accelererar väldigt sakta och när jag stannar och stänger av motorn och ska starta den igen så är den svårstartad och den låter väldigt mullrigt och vibrerar när man trycker lite på gasen.
Någon som känner igen detta fenomen lr har själv haft problemet på sin?

Mvh..
Tack på förhand.

SINI
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
När antisladd går i så reduceras motoreffekten .
Tror du får kolla felkoder då antisladd inte ska gå i nu på sommar väglag.
SI
7
SINI
330ci -01
Har bytt tändstift. Har gjort felsökning o som påverkade var Implsgivare kamaxel eller styrvinkelsensor. Har bytt kamaxelgivaren men felet återstår. Förstår dock inte hur styrvinkelsensorn skulle påverka det med tanke på att det sker så fort motorn blir varm. Varför finns inte felet när motorn är kall lr däremellan?

SINI
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Kanske fel i den enheten , finns trådar här om att dom testar med kylspray på enheter för att felkolla.
På den tiden det tar för din enhet att få dålig kontakt , överhettat så hinner kanske din motor bli varm (alltså en tillfällighet) vet ej riktigt då jag inte är elektronik utbildad.
SI
7
SINI
330ci -01
Testade igår att låta motorn bli varm på tomgång. Var inga problem utan när jag körde 1-2km efter att den hade stått på tomgång så gick den gula lampan till kylaren igån, ryckte till så tidigare, abs-lampan gick igång och den förlorade draget. Är det någon som har haft problem med styrvinkelsensorn, går abs:n igång direkt när man vrider på bilen eller efter att man kört en kort sträcka?

Mvh..

SINI
Inga larm på ABS-Givaren edyl.?
Kan vara ABS-givaren som spökar eller ABS-kransen som är sprucken/defekt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Styrvinkelsensorn är väl en del i DSC-systemet som även involverar/använder sig av abs-bromsarna - så har du fått felkod på styrvinkelsensorn borde det kunna påverka så att antispin-/antisladdsystemet börjar jobba och därmed reducerar kraften i motorn...
Bilen kan helt enkelt tro att du åker på "tvärsan" och vill därmed räta upp bilen med bromsarna/reducera kraften.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vet inte riktigt om det kan vara till hjälp men en gång när jag bytte oljefilter på en 318 E46 -01 där var jag tvungen att dra ut en kontakt som satt precis snett ovanför oljefiltret. När oljebyte var klart så glömde jag sätta tillbaka den där kontakten. Jag åkte iväg för att testa bilen efter oljebytet och då tändes antispinn lampa och bilen blev hackig. Det tog en stund tills jag kom på att jag glömde sätta tillbaka den där kontakten. När jag satte den tillbaka så gick bilen hur bra som helst och antispinnlampa slocknade efter omstarten.

Det jag vill komma fram är att det kanske är någon givare som börjar ge upp när motorn blir varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.