AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.100

Stark lukt i kupén

Har fått någon stark lukt i bilen som vägrar försvinna. Det luktar typ nagellack eller liknande och det kom bara från en dag till en annan. Man vädrar ur varje gång men gången efter är det tillbaka. Nån som kan ha en aning om va det kan vara för nåt eller nån som känner igen? Det är inget spillt i bilen och inget som ligger där som skulle kunna lukta.

bmw 330 05-a
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
A/C rengörning
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Rutten AC luktar inte nagellack utan mer äckel/unket/fränt. Kommer doften fram om du haft ACn på och sen stänger av den (med motorn på)?

Finns inte så mycket i en bil med den doften förutom ny lack som ej torkat. Märkligt. Och det är inte så att högra sidan är nersprayad med klotter? :)
Ja det är mycket märkligt. Att det bara kom fram helt plötsligt och vägrar försvinna. Har provat att köra både med och utan AC, det blir ingen skillnad, lukten sitter kvar. Just när man stänger av acn med motorn på så blir det ju en liten unken lukt för tillfället men det är inte alls samma.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Har ju hört om lim som fabrikerna limmar mattor med kan börja lukta efter en tid. Men som jag förstått så var det bara E46 som drabbades.

//m

Freude ist BMW
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min E39 stod ute en längre tid i vintras och tyvärr läckte det in vatten genom det berömda membranet i en bakdörr. Bakre mattans stoppning var genomdränkt med flera liter vatten. Det är rejäl tjocklek på uppemot en dm på vissa ställen. Rev ur mattan som luktar "blött skumgummi" lite kemiskt på nåt sätt. Det luktar lika i bilen och vädrar man försvinner det, men står den stängd en stund kommer det tillbaka. Skall skura golvplåten med Brisk och tvätta all textil och slutligen ozonbehandla kupén. Lukt kan vara trixigt att bli av med.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Intressant men skittråkigt. Jag började googla direkt på problemet och de är klart att folk haft illaluktande coupér :) En kille hittade faktiskt en bättringsfärg långt in i handsfacket, och galet nog var locket ej åtskruvat. Sen finns de gånger där kylarvätskan "kan" ha påverkat tätningar och dylikt. Kan knappt tänka mig att leta efter odör i bilen.
Problemet löst. Trodde jag hade sökt igenom bilen ordentligt men icke. Öppnade bagaget och försökte lixom nosa mig fram och hittade till sist en liten ask och mycket riktigt som föregående skrev så låg där tre flaskor med bättringslack varav den ena hade läckt ut helt och hållet.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Otroligt! Jag är verkligen häppen att de faktiskt var bättringsfärg/annat. Varför skulle en sån här typ av (glasburk?) lämnas dåligt åtskruvad? All form av vätska brukar ju ändå dras åt propert, men visst saker händer. Skitskönt att de löste sig!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Coolt!!
Visa användare
97
RizztO
BMW 540IA M-Sport -03 Svart som döden
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
Opel Kadett super -69 Ferarri röd
Andres-72. Vart sitter de där membranet? Har samma problem med att de kommer in vatten på golvet... :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.