|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
AlexanderK: 40 i inköp får väl betraktas som billigt som du säger. Med utställningsskick vad menar du då? För övrigt så provkörde jag en 850 med EDC omkopplare. Det skall väl vara sport/komfort omkopplare för stötdämpare. Jag märkte faktiskt ingen skillnad, kan möjligen bero på att EDC systemet var trasigt? Hur borde EDC påverka bilen? |
|
|
Sport gör bilen stummare i stötdämparna, medans komfort då logiskt nog gör den mukigare och lite gungigare. Vad man gillar är nog en smaksak. Vad jag menar med utställningsskick: tja helt enkelt utställningsskick. Sådana som brukar vara på förstasidan på classic motor. |
|
|
Ett väl fungerande EDC system gör att bilen käns påtagligt stabilare och styvare när man tar svepande kurvor med fart när det är i sportläge. Hål o gupp känns mer stötigt P.g.a. den hårdare dämpsättningen när EDC ventilen i dämparna stäng Klart värt att ha när det fungerar men en mardröm när det ger upp för det kostar att hålla vid liv. /F1 |
|
|
Skillnaden mellan EDC sport och komfort blir allt tydligare ju fortare du kör och ju mer du provocerar bilen. Det blir en helt annan bil skulle jag vilja säga. Johan |
|
|
Får väl skaffa mig ett ex av Classic motors! När hade de ett reportage om en BMW 8? När jag provade bilen i fråga så gick det inte så särskilt fort (90-110) eller var speciellt kurvigt. Jag vet att ställbara stötdämpare kostar en mycket. Har sökt information runt EDC men inte hittat mycket. Handlar det om stötdämpare med två olika dämpförmågor/hårdheter eller är det två olika beteenden? Om det är två olika hårdheter vilken är egentligen att föredra och vilken vanlig stötdämpare skulle i så fall passa som ersättare. När vi ändå pratar stötdämpare så skulle jag vilja fråga den samlade expertisen om hur ni ser på montering av stötdämpare. Jag undrar hur hårt ni drar åt toppmuttern (den som sitter på stötdämparens kolv) i gummipackningen som den sitter i? |
|
|
Länk Länk Länk Länk @Peake. Här får du lite att titta på. Utan att gå in i detalj så är EDC så förfinat att det inte bara är mjukt/hårt. Det regleras hela tiden varje sekund. Och karaktären på stötdämparna kan ignorera din inställning på knappen sport/komfort om körsituationen kräver det. Tex. Du kör i 110km/h läge komfort på en rak motorväg. Plötsligt måste du väja och bromsa. Då går läget över i sport av sig självt. Och oavsett att det finns två lägen för knappen så reglerar systemet i tre hårdheter. Sök på EDC III så hittar du mer utförlig information. De värden som styr systemet är acceleration/retardation/styrvinkelutslag/hastighet samt sidokraft. För att pröva systemet kör du på exakt samma väg i exakt samma hastighet och känner efter skillnader. Tex målade streck på vägen känns knappt i läge komfort medans de känns markant i läge sport. |
|
|
Kapar tråden, någon som känner till den röda 850 på blocket? Ser väldigt fin ut. 850/840 har alltid lockat men har aldrig vågat :( |
|
|
Ursäkta men det ligger 6st röda på blocket så du får nog ge mer info eller länka till den du undrar över /P |
|
|
Hittar bara en röd? Länk Men oavsett är det denna jag menar. |
|
|
Som du skriver så ser den bra ut, ca 180000km 5 ägare "aerodynamik front samt speglar vet ej om det sitter en difuser bak" finner du ett intresse så är det bara att åka till ägaren och se samt provköra den. personligen trivs jag inte med fälgarna föredrar 18 tum (blir lite gummi med 19) men det är ju upp till var och en. Miltalet anser jag inte är några som helst problem med om den är servad rätt, har sett bilar med betydligt mer mil som går som klockor. Utrustningen på bilen från leverans är inget speciellt men gardin bak, svankstöd i stolarna med minne samt ädelträutrustning byggd 1993 02 16. Som jag skrev tidigare titta personligen och bilda dig en uppfattning själv. /P |
|
|
@kspehe tack för infon, den blev tydligen såld igår! får leta vidare! |
|
|
Nu vill jag rikta ett stort tack för alla svar som ni har bidragit med i mitt sökande efter en 850 och härmed tillkännages att jag har förvärvat en i mitt tycke fantastisk bil. Bilen är en Calypso Röd Metallic -92, importerad 95 med mig som 4:e ägare. Svart buffelläderinredning. Bilen har sina brister i form av ett äldre avgassystem och lite trötta stötdämpare (mjuka och ingen EDC). Eftersom jag aldrig hört eller kört en 850 tidigare så är det svårt för mig att ha en åsikt om den. Men jämfört med mina andra bilar så uppfyller den mina förväntningar, den var dyr när den kom och den känns fortfarande dyrare än mina bästa bilar. Bilen behövde lite luft i däcken efter en lång avställningstid. En fyrhjulskontroll hjälpte till att få en stabil kurs på motorvägen. Efter den obligatoriska bilbesiktningen så var utlåtandet att miljöpåverkan (/viktigt idag men mindre -92) var bättre än många moderna bilar. Fram och bakvagn visade inga tecken på problem. Rostig sköld på avgassystemet med några sönderrostade upphängningsanordningar. Klimatanläggningen saknade köldmedium och en misstänkt felande expansionsventil gör att det inte blir riktigt så kallt som det borde bli. Nästa anhalt för bilen är München och BMW för en genomgång om det går samt inhandlandet av lite nya detaljer som en ny insats istället för askkoppen. (Vore bra med en kopp samt strömuttag för TomTom:en och en USB kontakt till radion) samt en uråldrig kassetthållare, vem har magnetbandskassetter idag |
|
| Kul, grattis! | |
|
Ja som Ivarsson säger grattis till gemenskapen /P |
|
| Ingen som känner till en röd (solid) 850/840 gärna med "Aeropaket" som jag tror det heter? Söker en sådan till salu. tack på förhand :) | |
|
Vad du nu menar med solid röd är jag inte säker på men på blocket finns följande Länk /P |
|
| @kspeche tack men som postat oven är denna såld enligt annonsören via mail. Märkligt att den inte är borttagen dock. Men det är denna färg jag är helst ute efter och antar att det är den enda solida röda som finns på 840/850? resten är väl metallic? | |
|
Har du ringt vedebörande tele nr står i annonsen? /P |
|
|
Vad jag vet så finns det 11 olika solida klassade röda färger /P |
|
|
Du kan ju allt ta denna som inte blivit såld ännu vad jag vet Länk och sedan köpa aerodynamikpaketet och montera på. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.