|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla i forumet, Jag är ny här och vill skaffa mig en 850 eller 840. Jag såg den här Länk och föll väl för den vackra bilden. Är det någon som känner till något om just den? | |
|
Här på AP kan du ju läsa på om modellerna. Provkör många, gärna någon erkänt superfin. Jämför alla och köp en, eller två! Fantastiska bilar när allt fungerar som det ska. //Ulf |
|
|
Fälgarna föll inte mig i smaken, men de är ju lätta att byta :) Annars såg den fin ut. Gått ett par mil dock. Behöver väl inte betyda något iofs. |
|
| Vad är det som faller dig så mycket i smaken med den? | |
|
Bilen på bilderna ser mycket elegant och ny ut. Fälgarna är inte de som jag skulle ha på bilen, det blir mer som originalfälgar med vanliga 205/60 R16 däck. Jag kör mest i 90 -120 km/h och behöver inte lågprofildäck. |
|
|
Man har väl försökt att trissa upp priset med hjälp av hjulen, finns säkert en hel del prutmån utan dem? //Ulf |
|
|
Jo, Ulf priset kan säkert diskuteras. Den har gått 24516 mil vid senaste besiktningen och bilen är importerad. Vet inte om jag resonerar rätt men jag tänker att ett förhållandevis lågt pris och en bra budget att renovera fram och bakaxlar känns säkrare än en dyrare och kanske felfri bil. Har tittat på en i Helsingborg och en i Malmö. Helsingborg var dyr, mycket sliten och gick inte att provköra. Malmö, den var perfekt i alla avseenden med en veteranbilsförsäkring. Inget jag kan tänka mig att köra långt i Europa. Men en helt fantastisk bil, vacker och välskött. |
|
|
De svarta är snygga men då ska det helst vara ljus klädsel enligt min smak... Fälgarna åker bort på en gång. Men....med dessa bilar ska man inte låta sig luras om bilderna ser ok ut. Jag kollade på flera stycken som såg ok ut på bilderna men på riktigt var det inte mycket att ha tyvärr. mvh Gustaf |
|
| Håller helt o hållet med gustaf76 åk och titta i verkligheten, kolla så du inte har något oljeläckage från oljetråg, ventilkåpor eller packboxar. Den har ju gått en bit över 20000 mil och av egen erfarenhet så har nog oljetrågspackningen torkat om den inte är bytt. | |
|
Jag personligen resonerar så att milen inte har så stor betydelse jämfört med ägarhistorik, service och reparationer. En bil som sköts med regelbunden service och oljebyten bör nog hålla skapligt många mil. Många mil på denna men ändå inte? 9 år i Tyskland á 2000 mil om året och resten i Sverige med ca 400-500 mil om året blir ca 24000 mil? Många stora och motorstarka bilar köps av folk i Tyskland som kör långt och fort? Min Alpina D10 gick på 4 år lite drygt 20000 mil i Tyskland, kördes av en läkare. Och därefter en kvinnlig kollega som på sitt år körde 4000 mil. Det var en skön läsning att se en servicebok som var stämplad typ en gång i halvåret. PÅ dessa motorer är det väl just slarv med oljebyten som sliter ut motorerna och ger onormala avgasvärden så dokumentation på service och underhåll är enligt mig det viktiga. //Ulf |
|
|
Att se och kanske provköra bilen framstår just nu som ett i det närmaste oöverstigligt hinder med alla nedfallna kontaktledningar. Resan är lång till Sundsvall från Hultsfred och flyg är inte att tänka på. Vi får se hur det blir. Att byta olja är ett måste och på en annan bil som jag äger så har det varit så. Den bilen går som ett urverk fortfarande efter 45.000 mil. Mvh Peter |
|
| Vänta ut ett finare ex. Som ligger närmare | |
|
Tyskland! Blir ju närmre och det finns ett större utbud av bilar i bra skick. Tyvärr så ligger de något högre i pris än i Sverige men det är möjligt att pruta där med. Många bilar är till salu länge och nu börjar ägaren nog mjukna. Sen får du ju en liten semestertripp på köpet med, o det är aldrig fel. /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
| Just den här bilen såldes till en lokal spekulant. Så jakten går vidare. | |
| En bilhandlare som jag känner har sagt till mig när det gäller köp av gamla lyxbilar. Köp en så dyr så möjligt för det blir ändå billigare i längden:). Lite rätt har han. Att köpa en billig kan bli dyrt. Det kan det visserligen med en dyr också men risken är kanske mindre. | |
|
Bara för att tala emot dig lite grann. Som bekant så letar jag efter en BMW 850. Det är min första BMW 850. Och jag har sett både dyra och mindre dyra till en som kostade 50 kkr. Den ville jag se men objektet försvann rakt under näsan på mig. Någon köpte bilen före mig. Det var för 1 vecka sedan. Idag kom samma bil ut på blocket igen, samma foton men en annan säljare. Man kan fråga sig om det är samma bil? För nu har den airbags över allt, förare, passagerare samt sido-airbags. En fråga, finns sido-airbags till 8-serien? Att bilen enligt den tidigare ägaren läckte servo-olja och skramlar i hjulupphängningen nämns inte men det finns händiga och kreativa människor. Och priset.... 110kkr Jag frågar mig nu hur en bil på 1 vecka kan stiga med 60kkr i värde. |
|
|
@Peake Hej. Jag är glad att du vill köpa E31. Hoppas att du är i familjen snart! Vad gäller ditt resonemang här på Autopower. Vill du ha en felfri E31 så är det lika stor chans att du vinner 183 miljoner på Eurolotto som att du kan köpa dig en felfri E31 för 50.000:- eller 100.000:- det är GAMLA bilar vi pratar om. Märk väl jag vill inte vara otrevlig, jag pratar ur erfarenhet. Det du gör rätt i är att prova flera bilar. Köp den som känns rätt för dig oavsett färg/utrustning osv. När GT-bilar som är ca 20 år gamla trilskas är det inte många som vill stå för räkningarna. Min kostade mig 80.000:- förra året och då fungerar fortfarande inte väsentliga delar såsom EDC eller taklucka och jag har en i mycket bättre skick än de flesta som cirkulerar på Blocket. Hur roligt är det för Thomas 18 år som vill glänsa vid korvmojen att betala 20.000 för övre trågpackning och koppling tror du? Han lägger förmodligen hellre de pengarna på eftermarknadshjul med Linglong däck... Och vad gäller bilen som gick upp i pris, ja vad ska man säga? Det är en fri marknad... Och nej E31 har inte sidoairbags. Vet flera i Sverige som har finare bilar än mig, men då pratar vi också "gossar" som lagt mer än 100.000:- utöver inköpspris på att få det de vill ha i fråga om skick. De bilarna är INTE till salu för 50, 70 eller 100.000:- och de har garanterat rullat runt 20.000 mil. Garagerade bilar har en tendens att läcka allsköns vätskor. De ska användas och mår bra av det. Ut och provkör, har du tur kan du springa på ett objekt som är så bra att säljaren inte förstår det. Det hände mig när jag köpte en BMW 750IAL Highline -91 av Hells Angels i Tyskland för 100 år sedan. En av 800 tillverkade... Nu har jag avverkat 3000 mil på tre år och ju längre jag kör ju bättre fungerar bilen. :) |
|
|
Jag har haft en hel del olika BMW och även andra bilar. Men en sak ska man va klar över en 8 är inte som andra bilar och inte som andra BMWs heller. Bilen kräver mer kärlek o omtanke än din flickvän kommer vilja förstå. Som någon redan nämt mår en 8 bra av att röra på sig, varmgarage på vintern är nära nog ett måste. Men behöver inte köra lång mil för det, men ca 10-20mil/veckan under sommar säsongen gör att bilen inte fosileras. När jag köpte min 8 så hade den bara rullat ca 1000 mil på 5 år och alla möjliga funktioner hade oxiderat i kontaktytorna. Gubben tyckte att då han inte använt bilen så behövdes den inte städas o tvättas så ofta. Han hade haft bilen i 12 år men inte så värst benägen om att laga småsaker som går sönder. Hans motto var att så länge inte BMW påtala något ut över det som ingick i servicen så fick det vara. Maskinellt i motor o drivlina var/är bilen i bra trim och servad som den skulle vilket också för mig var ett krav. Men det tog mig 4-5 veckor bara att få puts på bilen så man kunde sitta i den, sen börja vandringen att få alla möjliga funktioner att komma igång igen. Nu ett år senare och ca 500-600h arbete så kan man inte tro det är samma bil längre. Vad jag vill säga är att med en 8 finns inga gratis luncher. Med +20år på nacken så kommer saker hända fort om man inte kontinuerligt håller det i trim. Basala saker som städ, tvätt, vaxning, smörjning, laga stenskott, mm måste göras ofta för att hålla bilen ovan vatten linjen. Lädersätena som är gamla och måste ha smörja varje säsong annars spricker de. Packningar som torkar o spricker för att det inte får smörjning av att motorn går, bussningar som ger upp, elektronik som plötsligt inte vill göra som tänkt etc etc. Allt går att laga men det kostar, det finns inte mycket på skroten eller på eftermarknaden, så det blir ofta BMW som man får vända sig till om man vill ha originalskick så långt som möjligt men ibland finns gränser. Så oavsett vilken väg du går så kräves det pengar. Antingen köper du en dyr i bra skick och håller den i det skicket. Eller så gör du som i mitt fall där jag valde att köpa en bil som inte var funktion och utseendemässigt i toppskick men då till ett betydligt lägre pris, men har därefter lagt ca 30-35% till för att komma till en acceptabel nivå men tro inte att det slutar där. En förutsättning här är att du verkligen kan skruva själv, och en bra bonus om du även behärskar elektronik vilket har varit mig till fördel. Jag vill inte skrämma dig eller någon annan från att skaffa en 8a. När du väl har en bil som är i ordning så finns det få bilar som ger sån körglädje o känsla tillbaka. Totalt beroendeframkallande vill jag hävda. Så titta under ytan bortom alla putsade fälgar o stylade detaljer och var ärlig mot dig själv, välj den bil du och din ekonomi klarar av samt tänk på vilka förutsättningar till att skruva själv som finns, så sover du gott sen. Med vänlig hälsning, /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
Tack F1 Power och Iwarsson, det var långa och innehållsrika inlägg. Jag tror inte att jag kan hitta en felfri 850, det vore naivt att tro att en sådan finns på Blocket. Men min punkt i mitt inlägg är den att det inte är särskilt ärligt mot en presumtiv köpare att inte berätta att bilen har vissa brister, allra helst när den tidigare säljaren har berättat om felen och i dagens informationssamhälle så sprids information mycket fort. Att det kostar pengar att ha bil och kanske mer pengar än så när det gäller en BMW det är en sanning som är känd sedan bilen kom till. Jag har ägt flera Mitsubishi Galant under 20 år och kan skriva under på detta. Att BMW skulle ha extremt dyra reservdelar kan vara men det har Mitsubishi också, 2 katalysatorer till deras V6:a går på 27kkr, en syresensor 3.400:- och du kan behöva 4 st som exempel. För tillfället så söker jag objekt i prisintervallet 80 - 110 kkr. Att hitta en felfri bil, nej det tror jag inte på men att få reda på vilka fel en bil har så jag kan bestämma mig för en strategi vad avser reparationer och kostnader innan köpet det försöker jag uppnå. |
|
|
Jag håller med, det var ett mycket insiktsfullt inlägg av F1 Power. Särskilt det där med att "En 8 kräver mer kärlek och omsorg än din flickvän kommer att vilja förstå", haha! Min bil är ett bra exempel: Den kostade 40 i inköp, rätt så billigt alltså. Därefter har jag lagt ner ca 100 i renovering på den, utöver någon inspektion och oljeservice. Nu har jag en bil som är i så bra skick så den inte skäms för sig på träffar. Den är fortfarande inte i utställningsskick och har fortfarande inte EDC återställd t.ex men den är snygg att se på, snygg att sitta i och går bra maskinellt. Det finns en alpina-stylad för 195 till salu i Påarp. Den har varit till salu sedan jag slutade med blöjor (typ) och den har enligt info inte gått särskilt långt; ca 6000 mil men som F1 skriver så skall en bil gå 500-1000 mil per säsong för att inte börja läcka lite överallt så vem vet hur bra den bilen mår? Visst, den kanske funkar fint maskinellt, men vem vet hur många packningar och bussningar som behöver bytas på den? |
|
|
Tyvärr så får jag meddela att den bilen är såld och det gjorde den redan i höstas, sett den och var o mycket gott skick. Lägga pengar en bil är inga problem men att kunna förbättra eller underhålla en bil till hyfsade/låga priser kräver oftast eget kunnande, reservdelspriserna anser jag inte är mycket dyrare än andra bilar men det största problemet är att delar börjar att ta slut på BMW så man får leta på andra ställen. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.