|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Bra tips! Vad landade du på för förbrukning på långresan? | |
|
Blev bra fart i tråden, det uppskattas! En lite update har nu vart iväg till citroen efter jobbet idag, blev dock ingen provkörning då demobilen inte fanns hemma fick dock klämma och känna lite och blev positivt överraskad :) Gillade stolarna rätt bra, lite kort dyna bara men de var bra sidostöd, kvalitetskänslan tyckte jag var bra, klart bättre än tex i40 som jag körde förra veckan. Utrymmena var mkt bra och barnvagnen känns det som att jag bara skulle kunna kasta in i bagage, baksätet var det lite låg sitthöjd i som i de flesta andra bilarna så stöd för låren var i stort sätt obefintligt men där kommer det knappt sitta nån vuxen person ändå så det spelar mindre roll. Gillar skarpt utseendet på den både invändigt och utvändigt. Blir en provkörning på fredag så sambon också får säga vad hon tycker. Hann även förbi Opel strax innan stängning så ingen provkörning där heller, men det känns inte heller som att det behövs då jag tyckte att bagaget inte alls höll måttet på en sån pass stor bil, så den är bortplockad från listan numera. Passar även på att fråga om nån vet när octavia scout släpps i Sverige och ev börjas att levereras? Då kan jag ju få DSG ihop med 4x4 vilket tilltalar mig :) |
|
| Ford ska definitivt besökas och kolla in vad de har att erbjuda. Var in där för nån vecka sedan och kollade på en Kuga dock var stolarna och sittställningen ett stort problem för mig med den bilen som i övrigt var ganska trevlig. Har dock lite svårt med "suv" då det i de flesta av dessa bilar sitter så upprätt. Hade då dock inte en tanke på deras övriga utbud. Focusen bör vara bättre sätesmässigt än kugan, så kan man ju passa på att titta på mondeon samtidigt. | |
|
Mondeo skulle jag inte köpa nu den är gammal kommer ju snart en hel ny som ser riktigt fin ut. Vad med Volvo då? |
|
| Precis, Volvo. Gissar att V60 är för liten, men annars är det en fin bil. En kamrat till mig köpte nyligen en D5 och han är supernöjd. | |
|
V70 d4 kanske? |
|
|
Har otroligt svårt för volvo, speciellt V70. Kanske för att jag är saabägare?.. Men nån volvo kommer det inte att bli den närmaste tiden. Säkert en jättebra bil men den attrahera inte mig det minsta. V60 är rätt snygg, men har alldeles för litet bagage. Hade jag inte haft aut och drag som två absoluta måsten så hade utbudet växt något, men det är två saker jag inte kan tumma på. Vilka rabatter kan man räkna med? Fick 9% på golfen, 10% på octavian och 16% på i40. Kan man räkna med ca 8% min? |
|
|
Vet inte hur det funkar 8% får man ju säkert som privat kund. På mitt jobb har vi 20% på Volvo. V70 d4 med nya 8vxl lådan e annars riktigt nice. I senaste numret av teknikens värld vann den mot e220 520d xf3,0 och a6 2,0 tdi |
|
| Jag låg på strax under 0.6 och då stampade jag på bra på autobahn med sträckor runt 200 km/h utan minsta problem | |
|
Nu har jag vart iväg och provkört hela dagen och tror jag har bestämt mig för en Superb combi tdi 170 4x4 dsg6 tre kronor edition, utöver standard utrustningen på tre kronor ed lägger jag till ljudsystem, dragpaket samt ventilerade stolar :) Det som fällde avgörandet var utrymmen samt utrustningsnivå. Landar med rabatt då på ~ 310 000kr vilket är precis under 7pbb som är gränsen då utsläppen är mer än 120g co2. |
|
|
Låter som em bra bil Grattis |
|
| Bra val, mycket bil för pengarna. | |
|
Ett bra val, eller ska man säga förnuftigt. Ingick det dieselvärmare i den också? |
|
| En kollega till mig hämtade nydligen ut sin Superb combi tdi. Är helnöjd, baksätet ska tydligen vara enormt. Bra val Mackan. | |
|
Ett vettigt val, jag är inne på min andra Superb som tjänstebil och har nu en 2.0 TDI 140 DSG 4x4 combi-13 som rullat drygt 5000 mil på 1 år och några månader. Min är en Drivers edition med DSG med paddlar, navigation, adaptivt xenonljus, elbaklucka, drag, Webasto värmare med fjärrkontroll och en hel del annat. När jag köpte fanns inte Tre kronor edition men hade jag köpt en idag hade jag givetvis valt en sådan och fått ännu mer utrustning och starkare motor för lite mer pengar. Se till att få med Webasto värmaren som någon tidigare skrev, det är guld värt på vintern. Superben är extremt prisvärd och rymlig, baksätesutrymmet får BMW 7-serie Lang att framstå som trång. Bagaget är däremot inte speciellt imponerande. Bägge min Superb har rullat felfritt med undantag för småsaker som skrammel i en dörr och en PDC sensor som falsklarmar ibland, men inget som har åtgärdats. På det hela taget är jag nöjd, men negativt är relativt högt vägljud, den trötta och törstiga motorn som kombination med liten tank gör att jag får tanka hela tiden. I förhållande till priset tycker jag Superben är en kanonbil, men jämför jag med min nya F10 som jag fick för några veckor sedan blir det givetvis platt fall, det är en helt annan division. Däremot hade jag absolut kunnat tänka mig att köpa en tredje Superb idag om det var dags att byta, men troligen blir det en Octavia RS TDI DSG combi för mig nästa gång istället BMW CS #5139 |
|
|
Webasto ingår i tre kronor paketet :) Så den är törstig alltså? Vad brukar du snitta och vid vilken körning? För att svara på min egen fråga ang octavia scout kan jag säga att den kommer i juni/juli, en tdi dsg 184hk 4x4 kommer att ligga på 289 000kr med ett paket som i stort är det samma som elegance paketen för vanliga octavia. Är lite sugen på en sån också. Har blivit en liten huvudvärk det här för mig, är så svårt att välja. Har aldrig haft en bil så länge som jag kommer behöva leva med tjänstebilen, tidigare har jag haft bilarna i Max 1,5 år och nu ska jag ha den i 3-3,5 år vilket skrämmer mig lite. Fast man kanske bara får ta sig i kragen och beställa en superb nu :) |
|
|
Jag brukar ligga någonstans runt 0,75 men då är jag å andra sidan inte känd för att spara. På vintern när man kör Webastovärmaren eller när jag kör med släp går den upp ytterligare ganska mycket. Jag skulle säga att den drar ca 2 deciliter mer än motorsvarande BMW med 20d motor som dessutom är betydligt snabbare. Vad jag förstått har man dock fått sänkt förbrukningen på faceliftmodellen. Du har inte tittat på Octavia RS då? Det är ju en betydligt roligare bil att köra som också känns modernare än Superb, som också går att få med väldigt mycket utrustning till ett bra pris BMW CS #5139 |
|
| Jag har en fråga angående prissatta business-modeller. Ofta så går de ju inte kombineras med andra rabatter väl? Men hur är det om man plockar på mer utrustning, kan man förvänta sig få rabatt på den? Och isf hur mycket ligger den vanligtvis på? | |
|
Man får i regel ingen rabatt alls på utrustningen om man väljer en Buisness modell. Vidare har man nu lagt till nästan alla dieselmodeller som Buisnessmodeller vilket ju ökar rabatten en hel del. |
|
|
Om man har ett företagsavtal som ger säg 10% rabatt på bil + lös utrustning, men inte utrustningspaket så borde det väl fortfarande ge 10% på lös utrustning som inte ingår i vald businessbilmodell? Däremot får man ju ingen rabatt på bilen eller utrustningspaket. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.