AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
49.394

Hjälp att välja tjänstebil för Max 7,5 basbelopp.

Sida 2 av 4
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Mixtus

Och hur ofta sitter Du och vrider på alla dessa knappar egentligen?

Min Audi håller iaf ingen vidare kvalitet. batteriet är kasst, sprickor i baklyktorna, rost, drar kopiöst med olja, insynsskyddet är trasigt osv osv, Hade tidigare en C3 Picasso som vi köpte ny och den funkade felfritt under vår ägo. Skall man höja eller sänka stolsvärmen i min Audi håller man på att köra av vägen eftersom det i princip inte går utan att ta bort blicken från vägen men känslan i knappen den är skitbra:-)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Undermålig kvalitetskänsla är väl ändå lite att ta i? Första generationens C5 är plastig (min 05:a är en sådan), nuvarande generation som kom 2008 är på en helt annan nivå, samma sak gäller Peugeot 508. Naturligtvis är det ännu finare material i en F31 (med vissa undantag, där är förvånansvärt mycket hårdplast på en sådan också).

Jag hade alla gånger valt en C5 eller 508 före en 318d, i synnerhet när det gäller tjänste-/förmånsbil. 318d är lite roligare att köra, men komforten - i synnerhet när det gäller C5 - går inte att jämföra. All extra utrustning som ingår som standard är dessutom ett rejält plus.

/Masten
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@M34ever: Dålig kvalitet på Audi? Ingen idé att argumentera vidare. Vi har helt olika uppfattningar.
@Masten: Åter igen, jag håller inte med.

Vi låter väl trådskaparen testa!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Måste du ta ut en ny bil?
En 1 år gammal bil med riktig motor riklig utrustning vore fint annars.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Kan bara konstatera att Lövet äger tråden. Att man får vad man betalar för, är enligt mig ett något ironiskt uttalande i samband med "premiummärkena".
BMW har flera andra föreslagit men kolla Mercedes.

Man kampanjar C 220 CDI kombi för 7.5 basbelopp och sedanen för 7.
Även E-klass sedan finns för under 7,5 basbelopp.

Jag skulle iaf inte bestämma mig utan att ha provkört en MB.

/Niclas
edit

Även E 220 cdi kombi ryms under 7,5 basbelopp. Måste anses vara betydligt bättre än en passat eller skoda för samma pengar.

Länk
E-klass under 7.5 basbelopp måste anses väldigt prisvärt...konstigt att man inte ser fler av dem!
M3
1.024
M34ever

Mixtus

Det jag stör mig på att härinne (ja jag vet det är ett BMW forum)men ändå låter det på vissa som allt annat än BMW, AUDI Merc, är rena skiten. Kvalitetskänslan är kanske marginell högre i en F31 än C5a/508 men det är betyder ju inte C5/508 eller någon annan liknande bil är rena skiten.
Att döma ut varenda bilmärke på detta viset är bara löjligt enligt mig. Och som sagt äger jag för tillfället själv en A4a och den är allt annat än problemfri och det är väl inte så Premium. Alla bilar dras med problem skillnaden är bara att du betalar mer för problemen hos Tyskarna och du får ge avkall på en massa lull lull, utrymme, komfort säkerhet etc för prestigen. Och att ange körglädjen som det främsta köpargumentet när vi pratar om en slö 318d som skall gå som tjänstebil håller inte i min värld iaf. men alla är vi olika

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Körde en C5 av senaste modellen (-08) ca14000mil. Mkt problem, oväntade driftstopp, saker som gick sönder.
Fin känsla i reglage, otroligt bra komfort (gashydraulisk på "min").

Sitter och åker bak i min nuvarande Passat Alltrack (-10) Okomfortabel ljudnivå/dålig akustik.
Startar alltid, fantastisk på att svälja last. Ok inredningskänsla.

Byter nästa år och hoppas klämma in någon fyrhjulsdriven Bmw.

Min röst faller dock på Mercedes (vi får inte välja MB själva). Bra lastutrymmen, genomtänkta, bra reskomfort.
M3
1.024
M34ever

Thomas M

Baksätet i min A4 är också under all kritik tur man inte sitter där så ofta känns som en skolbänk:-)

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Skulle aldrig köpa en 5 år och +15000mil fransk bil. Men ny tjänstebil med garantier är annan sak.
Honda Accord och Mazda 6 är fina bilar. Har du kollat på dom?
Mycket tjafs och lite konkret! Som många föreslagit, åk och provkör, välj de du själv känner är intressant och låt provkörningen avgöra (mot vad du prioriterar).

M34ever: jag föreslår att du säljer AUDIn eller försöker byta den, du verkar inte särskilt nöjd och det är ju direkt korkat att åka runt i en sådan...

Personligen tycker jag de tyska märkena håller högre upplevd kvalite men jag skulle definitivt utvärdera noggrant om jag stod inför valet av en ny kärra.
M3
1.024
M34ever

Den finns på blocket vill ju egentligen ha en bmw ju:-)

Good call! ;)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Oj, här var det många åsikter. Kul!

För ordningens skull vill jag bara poängtera att franska bilar inte är skit. Jag tycker bara att de generellt sett är sämre (och fulare) än tyska bilar. Smaken är som baken, det står förstås var och en fritt att ha en annan uppfattning.

För länge sedan hade jag en Renault 19 och det var en bra bil. Citroën och Peugeot har jag aldrig ägt, men varje gång jag får en fransos som hyrbil (eller åker med någon bekant) så slås jag av hur sunkiga de är. En kollega köpte en Peugeot-cabriolet och han var alldeles lyrisk över sin nya bil. Jag kunde knappt hålla mig för skratt. Men han var glad och lycklig, och det är väl det viktiga!

Sanningen är nog att många väljer alternativ som Citroën och Peugeot eftersom de tvingas prioritera av ekonomiska skäl. Tyska premiummärken är dyrare, både i inköp och när det gäller utrustning. Åter igen så är det upp till var och en att räkna på hur mycket man vill och kan lägga ut.

För egen del så tittar jag nästan bara på Audi, BMW och Mercedes då det gäller förmånsbilar. Om det uppstår några problem så är det bara att åka till verkstaden - företaget betalar. Privat så åker jag Porsche, så antagligen är jag såld på tyska bilar.

Jag åker ungefär 4000 mil om året med min Mercedes (förmånsbil) och det har inte varit några som helst problem med den. Tidigare har jag haft Audi och Volkswagen (både privat och som förmånsbil) - inte heller där några problem.

Det kommer en ny Passat vid årsskiftet, så frågan är om det inte går att få en bra deal på en Passat-kombi? Det är en bra bil. Annars är Mercedes 220-diesel som kombi svårslagen som pendlarbil, precis som någon annan var inne på. Skoda har annars spottat upp sig rejält och de har ju några bra kombimodeller.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jösses, jag som just köpte min C5 -09 med 17000 mil på mätaren - ekonomisk ruin väntar! Eller förresten, jag gav 45000 kr för den så jag har ju gott om pengar över.

Jag rekondade för en tid sedan en Audi A3 -06 åt en kollega, en 2.0 TDI med 22000 mil på mätaren. Samtliga plåtpaneler hade rostangrepp av olika grad (taket hade klarat sig) - det är premium det. Men dörrarna hade fin klang när man stängde dem...

/Masten
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Masten: Det går förstås och vända och vrida på allt, bara man vill. Som en travesti på din kommentar så finns det ju folk som åker Mercedes och Porsche och har gott om pengar över.

Tittade förresten på Teknikens Världs test 14/2010 där resultatlistan på mellanklasskombivagnar blev som följer:
1. VW Passat
2. Volvo V50
3. Toyota Avensis
4 Ford Mondeo
5. Mazda 6
6. BMW 318
7. Citroën C5
8. Subaru Legacy
9. Skoda Superb
10. Audi A4.

Mercedes kommer inte ens topp 10 och Citroën kommer före Audi. Det stärker ju bl.a. din tes om att Audi inte håller måttet!

Freude am Fahren! (Det är ju trots allt ett BMW-forum detta.)
Jag kan rekommendera något som kanske många anser som otänkbart eller en outsider

Jag köpte nya modellen av Ford Focus förra veckan i Belgien. varianter är Ford Focus Kombi Titanium 2.0 TDCi 163 hk med tilläggen Business Executive och automat

Snacka om att jag blev positivt öeveraskad av den på hemvägen. Helt otroligt skön bil med härlig prestanda, mycket låg förbrukning och en 5 sidor lång utrustningslista

Nya modellen som kom 2011 är betydligt större än tidigare modeller och känns som en V70 i storlek inuti. Dessutom snygg design

Så här ser min ut

Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nya Ford Focus kombi är en riktigt fin bil faktisk. Mycket fina köregenskaber för en bil i den klassen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.