|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Första posten här, valde att bli medlem här pga att det verkar vara Sveriges bästa forum för bil. Nu till min fråga, jag har fått förmånen att plocka ut en tjänstebil för Max 7,5 basbelopp = 333000kr om utsläppen är under 120g co2 alt 7 basbelopp om co2 är mer än 120g. Så jag skulle gärna vilja ha tips från panelen om vilka bilar ni rekommenderar, kraven är kombi, aut, sköna stolar samt drag. Sen vill jag såklart ha så mycket annat lull-lull som möjligt. Har kollat på bl.a. Golf sportcombi, passat, octavia, superb och i40. Har ni några andra förslag? Mvh Marcus | |
|
Givet val: BMW 318d Touring Business Advantage Edition. 119g. 302 000 kr + aut + drag. Mer info: Länk Länk Länk |
|
| BMW om du vill ha en kul bil, VAG-bil (ex Superb kombi) om du söker rejäla lastutrymmen. | |
| Hade gärna tagit en bmw 318d, men med aut så ligger co2 på 123g om inte jag har fått fel uppgifter? För med drag och aut går den inte in under 7 basbelopp antar jag, vet inte vad tillägget för aut och drag ligger på dock. | |
| Automat 21000 kr, drag 10900 kr. Utsläpp 119 g/km med automat. | |
|
Har du ansvar för andrahandsvärdet? Om inte skulle jag tittat på "uddamärken" istället. Du får så mycket mer för pengarna hos Peugeot, Citroen, Honda, Mazda osv. Nackdelen med dessa är annars de relativt sett dåliga andrahandsvärdena. Det var länge sedan "premiummärkena" gjorde bilar som är så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden. ------- //Lövet |
|
|
318d Touring automat har lägre utsläpp och är snålare än manuell! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Andreas: roligt och billigt att ha den synpunkten. Jag testade en kunds Peugot 5008, tror jag den hette, och där är det mycket för pengarna. Mycket junk närmare bestämt. I detta fallet felsökte jag handsfreefunktionen som fungerade dåligt. Eko för mig och motparten. Enligt bilhandlaren fanns inget att göra, det gick enligt servicemannen inte att jämföra med ex BMW. Bilen i övrigt var fruktansvärd att köra, styrservo som hörs när man svänger etc. Skärmen till Navin var sämre än min cykeldator. Detta på en bil som är nyare än min F11. Att påstå att Citroen och Peugot skulle vara i närheten blir ju bara fånigt. Men, bryr man sig inte är det ju jättebra. |
|
|
Jag håller med Lövet här, ta en titt på fransoserna. Peugeot 508 är en alldeles utmärkt bil, Citroën C5 likaså (ja, jag är partisk). Du får en C5 Tourer med 200-hästars diesel, 6-stegad automatlåda, gashydraulisk fjädring, läderklädsel, xenon, Webasto med fjärr, navi, 18" LM-fälgar etc för under 7 basbelopp. /Masten |
|
|
Hellström. När jag köper bil köper jag en bil, inte en naviskärm eller handsfree. För övrigt är det fruktantsvärt överdrivet det du skriver. Skärmen är inte sämre än exempelvis E61 och då var det ingen här som klagade. För då satt den ju i en BMW. Och då är den alltid bäst. Jag skulle _mycket_ hellre åka exempelvis 508 GT 2.2 istället för en snålutrustad 318d med mopedmotor. Där löser sig ju iofs naviproblemet sig själv eftersom det inte finns en chans att få in en sådan för 7.5pbb på F31 och det är ju bra. Eller nåt. ------- //Lövet |
|
|
Tackar för tipsen, ska säga att jag inte ens hade en tanke på citroen eller peugeot men jag skall definitivt åka och kolla på de. C5 blev jag riktigt sugen på efter att ha lusläst allt om den på nätet då den verkar vara mycket tyst och ha sköna stolar, sen tycker jag den är rätt snygg faktiskt :) Just ljudnivå och stolar är två av de saker som har gjort att jag inte gillar vissa bilar. tex octavia har ok ljudnivå men inte så bra stolar, i passaten kunde jag inte ens tilta stolen!? Mazda 6 wagon hade för dålig ljudisolering och skulle bli jobbig på långresor. Golfen hade bra stolar och ljudnivå men där måste jag välja GT paket för att få rätt motor och då blir den lite för stötig tycker jag sen gick det inte ens att få förarstol med minne vilket jag tycker är på tok för dåligt på en VW årsmodell -15. Får se om man hinner förbi en citroen handlare efter jobbet så man kan bilda sig en egen uppfattning. |
|
|
Jag tycker mig ana en viss bitter underton från lövet som uppenbarligen inte ens har en bil från BMW. En 318d Touring Business Advantage Edition + valfri Line (Sport Line, Modern Line eller Luxury Line) + aut + drag skulle jag kalla allt utom snålutrustad. Påståendet mopedmotor är bara skattretande. Jämfört med lövets drömbil (?) 508 SW 2,2 HDi så skiljer det 0,2l i motorvolym. 0,8s från 0-100, men 1,5l extra bränsleförbrukning per 100km. Vad jag vet är dessutom försäljningssiffrorna för denna modell mycket sämre än för BMW:n. Undrar varför? Marcus, bra idé att provköra och bilda dig en egen uppfattning. För min del är dock valet enkelt :) |
|
|
Vad jag har själv i garaget är inget jag skriver längre just pga personer som du som ska tolka in en massa tramsiga slutsatser av det. Men jag kan lova att det inte är en liten fyrcylindrig diesel i den. Bitterheten kommer väl snarare från personer som betalat hundratusentals kronor extra med motivet att det är dålig handsfree och skärm i de billigare bilarna? ------- //Lövet |
|
| Har haft 508 som hyrbil några gånger och kört några hundra mil. Det är ingen bil jag skulle springa benen av mig för att få åka och provköra. Jag är ganska lång och satt inte bra i en den, i övrigt väldigt pappig inuti. På motorvägen rakt fram så rullade det väl på skapligt fint trots allt. | |
|
Det enda tramset jag uppmärksammar i denna tråd är lövets egna inte helt genomtänkta utrop. Jag och säkerligen övriga i tråden, skulle uppskatta om du håller dig till ämnet, samt fakta om du ska göra ett uttalande. |
|
|
Tramset är ditt snack om "drömbilar" hit och dit. Var ligger "faktan" i det uttalandet? Poängen är att man kan få betydligt mer för pengarna och utnyttja sin budget om man överväger och jämför andra märken än BMW. Att ensidigt stirra på ett märke är enbart trångsynt. ------- //Lövet |
|
|
Nu är du bara löjlig Andreas. Om du läser mitt inlägg i sin helhet så ser du att jag styrker mina påståenden med fakta, till skillnad från ditt orerande. Substansen är att du kan räkna med att någon bemöter dina uttalanden om kastar ur dig saker som "snålutrustad 318d med mopedmotor". Då får du även räkna med att någon skojar lite på din bekostad och skriver drömbil med ett frågetecken i parentes. Det finns massor av olika modeller och bilmärken. Fint att du poängterar det. Jag hoppas dock att vi kan hålla en bättre nivå på diskussionen utan primitiva påståenden om den ena bilen eller den andra. |
|
|
Har provkört C5an med 200hk dieseln grym bil med snygg design och överlägsen komfort o plats jämfört med en 318d iaf |
|
|
Jag uppskattar Lövets förslag och ser inte att han ska ha skrivit nått trams eller liknande nånstans. Att han föreslår andra bilmärken än Bmw tycker jag är positivt då man i ärlighetens namn inte får så himla mycket bmw för 7,5pbb. Men för att återgå lite till frågeställningen, vad tycker ni om Opel insignia? De kör ju just nu en drive på en business insigia, där jag bla får 4x4, aut, navi, krok och dieselvärmare. |
|
|
Marcusgustaf Som du alldeels riktigt själv skriver får du mkt mera för pengarna hos andra än BMW in o testa bara är säkert en grym bil som nyligen fått en facelift |
|
|
Om du funderar på Citroën eller Peugeot så bör du absolut provköra. Personligen så tycker jag att kvalitetskänslan är undermålig. Har man kört tyskt (Audi, BMW eller Mercedes) så blir det näst intill omöjligt att "byta ner sig" till franska bilmärken. Bara det att sätta sig i kupén och trycka på lite knappar gör att skillnaden blir uppenbar. Därmed inte sagt att det är dåliga bilar. Min poäng är att du får vad du betalar för. Om du nu ska "köpa en bil" (för att citera någon tidigare tråden), så köp en riktig bil. BMW 318 låter som ett bra alternativ. Jag ska själv byta bil till hösten och tittar på ett alternativ till min Mercedes C-klass. 3-serien känns som ett bra alternativ och jag har tittat på 320d. Alternativet är förstås att gå på VW som också har fina bilar. Golfen borde du kunna hänga på en hel del utrustning (du borde dessutom få en del rabatter). Tror till och med att det går att få rattvärme på vissa modeller. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.