AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
24.495

Högtryckstvätt = totalförstörd lack… :(

Sida 1 av 2
BM
13
BMWBjorn
BMW 428i Coupe -15
Hej!

Jag har precis köpt min första bil, en 320i E90. Bilen var i jättefint skick och jag var naturligtvis glad och nöjd. I helgen gjorde jag dock något idiotiskt som förändrade allt. När jag stod och tvättade av plattor med högtryckstvätten och sneglade på den pollenfyllda svarta lacken tänkte jag att det inte skadade att spola av bilen lite snabbt (..det finns ju alltid högtryckstvättar i GDS-hallar etc. så det borde väl inte vara någon fara, tänkte jag… trots att jag alltid annars tvättar extremt försiktigt med slang)

Sagt och gjort. Så fort vattnet torkat ser jag dock att jag sprutat bort klarlacken i stora fläckar/flagor över hela bilen :( Detta trots att jag höll munstycken på 1,5-2 m avstånd mm.

Nu är hela bilen full av fläckar på allt från 0,5 cm - 5 cm i diameter och jag är fint uttryckt både irriterad och deppig.

Någon som har tips på hur jag bäst går tillväga nu? Tror ni det finns någon som helst möjlighet att få ut en sådan här sak på försäkring, jag har helförsäkring hos Länsförsäkringar + en extraförsäkring som ska täcka tex. fläckar på interiör osv.

Eller är det bara att bita i det otroligt sura äpplet och lackera om hela bilen för ca en tredjedel av bilens värde?

Otroligt tacksam för svar!

Allt väl,
Björn
Låter ju helt otroligt, en billack ska absolut tåla en högtryckstvätt om allt står rätt till. Vad har du egentligen använt för slags tvätt?
BM
13
BMWBjorn
BMW 428i Coupe -15
Precis vad jag alltid också trott, vilket gjorde mig väldigt förvånad. Använde farsans helt vanlig högtryckstvätt från något budgetmärke, inköpt på jula. Så svårt att tänka mig att den har någon hårresande prestanda. Dessutom var jag noga med att inte spruta länge på samma ställe eller hålla munstycket nära lacken.

Lacken måste väl varit dålig/väldigt känslig. Kunde möjligen förstå att detta hänt om jag haft mycket stenskott eller liknande, men lacker har som sagt släppt över precis hela bilen. På såväl huv som baklucka, tack, dörrar etc.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Låter som en fusklackering! Tala med föregående ägare.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Även om jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att använda högtryckstvätt utanpå bilen tycker jag det låter konstigt att "färgen" lossnat när du sprutat på så långt håll (den borde inte lossna ens om du sprutat mycket närmare).

Om jag inte visste något skulle jag gissat på att bilen nyligen fått ett nytt lager klarlack på sig och att man fuskat med att först göra rent (från tex vax) och matta ner lacken.

I så fall är det en reklamation på lackjobbet. Kanske inte så lätt att bevisa men att försöka kostar ju inget.

Och även om du inte lyckas med att reklamera jobbet så är detta något du bör/måste ta hänsyn till om du skall "lacka om". Dvs all löst sittande "lack" bör/måste bort innan ny "lack" läggs på.

Per L
BM
13
BMWBjorn
BMW 428i Coupe -15
Stort tack för svar! Nej det var idiotiskt, vet inte vad som for genom mitt huvud då jag normalt är så rädd om lack vid tvätt. Ja, känns väl som att BMW orginallack med största sannolikhet inte skulle bete sig såhär? Att få någon att erkänna kan som du nämner bli svårt med bevisbörda etc, men värt ett försök.

Bifogar en bild så man kan få en aning om hur det ser ut (även om det är svårt att återspegla på foto):

Länk

Vad tror ni om möjligheten att få någon ersättning på någon försäkring? Är det minimal sannolikhet då jag "själv orsakat" det? Utöver den vanliga helförsäkringen sam folksams Bilextra teckna jag även Blockets begagnatförsäkring för dolda fel etc.

Uppskattar er hjälp mycket!
/Björn
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl frågan om inte detta går på just bilens drulleförsäkring. "Jag tvättade med högtryck, och lacken flagnade bort." Givetvis skall du dokumentera vilken högtryckstvätt det var, med modell, tryck och liknande så att skaderegleraren tycker att "Jo, det ska ju en lack klara, vad konstigt, typiskt allriskmoment".
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det var väl knappast idiotiskt, vem hade kunnat räkna ut att lacken skulle flyga av? Ingen.
Kontakta försäkringsbolaget alla gånger. Kan kanske vara läge o kolla om bilen "fusklackats", men tag även kontakt med BMW (om original lack!) för att höra vad de säger...Jag tror att det är 50/50 att din försäkring täcker, med en viss övervikt för positivt beslut ur din synvinkel.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Du hade väl rätt munstycke på maskinen jag menar det brukar följa med olycka munstycken tex en variant som typ blästrar för göra rent marksten osv eller altan..Men va fan 1-1½ tåla bilen iaf
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Finns inte på kartan att det är nåt annat än ett fuskjobb på den lacken. Tvättar alltid i OK:s GDS-hall och de tvättarna är bra mycket kraftigare än 95% av alla konsumentmaskiner och jag har bara haft problem med klarlackssläpp på bagageluckan på en E39 en gång. Inte ett problem annars, ens på relativt nylackade delar. Tål det inte högtryckstvätt är lacken skräp, punkt slut.
BM
13
BMWBjorn
BMW 428i Coupe -15
Stort tack till er alla som bidrar till att min ångest lättat något.. Det uppskattas mycket!

Även skönt att höra att ni inte anser att lacken borde vara så skör iaf, då kan jag åtminstone vara lite mindre sur på mig själv om inget annat.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter konstigt...

Men jag förstår inte hur nära du höll munstycket, din mening "Detta trots att jag höll munstycken på 1,5-2 m avstånd mm" är lite svårtydd?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Min klarlack flyger oxå av när jag tvättar.. Allt är omlackat av tidigare ägare och en lackerare jag känner säger att klarlacken är för hård.
Har lackat om stora delar och det är väl vara att fortsätta med resten.
Försäkringen har jag inte ens tänkt på, ska kolla det!

///Micke
BM
13
BMWBjorn
BMW 428i Coupe -15
ErikW: Jag höll aldrig änden på vattenmunstycket närmre lacken än 1,5 meter. Vattnet hade mao minst 1,5 meter att avta i styrka innan den träffade lacken.
Har hört samma som Micke, om klarlacken "lossnar" är lacken för hård, gäller främst plastytor har jag för mig, där är det extra viktigt med "mjukare" klarlack. Sen kan man nog få all klarlack att lossna bara man riktar en tillräckligt kraftig högtrycksstråle optimalt o länge nog(?). Min Passat har för hård klarlack på plastkofångarna, märks genom att när man får ett stenskott så kan det bildas lite "luftspalter" mellan klarlack/kulör. Nu lossnar det inte i sjok direkt utan max ca 5-7mm diameter, men jäkligt störigt ändå. På plåtdelarna däremot är det inga problem...Passaten tvättas som vanligt med högtryck ala "Gör det själv", o lacken lossnar inte av den behandlingen iaf, inte ens på kofångarna...
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Per L, kör du inuti bilen då eller ? :)

Att det skulle vara dumt med högtryck är lite kul, hur gör ni på vintern ?
Vattenslangen och gnuggar? herregud.

Högtryck är ett måste för att tvätta en bil.
Jag har folk på jobbet som spolat av bilen nästan varje dag på tvättplatsen speciellt vintertid med högtryck och jag lova den är det drag i det sitter en kompressor i ett separat rum.

Det måste vara något fel med din lack när man lät den härda eller nåt.
Tror du bara hade extrem otur att det hände i detta fallet och du hade nog sett klarlacksläpp förr eller senare.

Prata med försäkringsbolaget.
Att gå på tillverkaren av högtryckstvätten är nog lönlöst.

Nästan så att jag är lite sugen på att prova den på min gamla bil bara för att se om samma sak uppstår.
"Detta trots att jag höll munstycken på 1,5-2 m avstånd mm."

Om högtrycken höll så högt tryck att det berodde på den och detta uppstod på 1,5-2m avstånd så skulle du inte kunna hålla i handtaget utan att flyga bakåt eller att det flög ur händerna.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eller så var det ett munstycke med riktad stråle?
Skulle nog klara det på 1,5m ändå iofs.

Jag har allt kört ganska hårt med högtryck eftrsom jag är rädd för tvättrepor och vill ha bort så mycket som möjligt innan jag kör med svamp. Det enda jag blåst bort är en bättring i ett hörn som jag gjort själv men då tänkte jag som så att det var ju bra att jag fick reda på att det inte tagit bra just där (andra lagningar har klarat sig fint) annars hade det kommit rost där när fukt letat sig in.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag använder ett munstycke med roterande stråle som ger riktigt "vass" stråle gör rejält ont att sätta handen framför gröper ur cementplattor t.o.m och håller den betydligt närmare ca 50 cm, de ggr jag fått klarlacksläpp är när bilen är omlackad och dimmad dock enbart på små fläckar. Så din bil är fusklackad om klarlacken släpper. Aldrig hänt på en originallack eller bra omlackad bil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.