AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.221

Bmw 530xd -08 byte skivor o klossar bak

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej

tänkte byta skivor klossar bak åkt 10900mil men verkstaden sa att man måste byta handbroms backarna också? stämmer det? man måste det tydlingen så tänkte höra med er låter det sant?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Opel Corsa A GSi turbo -91
Jag bytte inte mina handbromsbackar då dom såg helt okej ut. Och inget krånglar på min bil.

De är nog mer om de är slitet så ska de bytas. Tänk dock på att du MÅSTE byta beläggvarnaren, annars går de inte att nolla i datorn för slitna backar.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Konstigt att han sa så han bars om du inte byter kan det skada skivorna sa han?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Man kan undra hur han tänkte. En yta där själva belägget/bromsbacken går emot slits lika och sitter lika i trumman på skivan.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
ja han sa dom sitter i skivan också o det kunde tydligen skada skivan om den är dålig. nån som kan förklara om man ska göra det eller ej
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Om handbromsbackarna inte är slitna och allt ser bra ut så behöver du absolut inte byta! Men jag vet att många byter när dom ändå har isär allt! Känns bra att veta att allt är nytt!!

Klabbarparn
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
bilen har åkt 10900 mil är det dax då?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Man kan inte säga de emot milen. Alla använder handbromsen olika. Man ser de bara när man tagit isär hur slitet de är.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
En handbromsbacksats kostar inte mycket.

Du måste endå lossa på fjädrarna till backarna med en skruvmejsel genom bulthålen på bromsskivorna för att kunna demontera skivorna.

Jag skulle iaf minst köpa ett fjäderset om du nu inte vill byta backarna för att se till att skiten inte kärvar.

Sedan när du monterat dit nya skivor så spänner man fjädrarna med en skruvmejsel igen, lättast tycker jag är att man spänner lite för mycket sen kollar man om hjulet vill gå runt eller inte. sen lossar man fjädern ett "hack" i taget tills man tycker att backarna inte ligger på och hjulet går runt med handkraft tämligen lätt.
Sen skulle jag dra i handbromsen ett "hack" i taget för att se till att den tar tidigt så mna slipper dra handbromsen upp i taket för något ska hända. och man kan gärna köra med handbromsen i 50-100 meter för att "köra in" backarna om dom skulle ligga emot iaf.

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Hej

Tänkte fråga bromsarna tar jätte dåligt måste trampa hårt för att det ska ta i och vissa ggr funkar det bättre men märkte att bak skivorna såg ganska slitna ut och klossar var 700mil kvar men fram är nya skivor o klossar kan det vara skivorna o klossarna bak? Eller är det ett annat fel?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Har du bytt bromsar nyligen fram ?
Det kan ta 100mil innan bromsarna har slitit in sig med beläggen.
Har du bara satt ihop det och inte kört in beläggen så kan beläggen glasas och tar då sämre.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Jag har kört ett fulltank men fortfarande den tar bra ibland o ibland måste jag ta i som fan kan det vara sliten skivor o belägg bak eller gammal bromsvätska?
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Nån som vet vad det kan vara? Hjälp uppskattas
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Den största vikten & bromskraften brukar ligga fram men det kanske är ändrat på nyare bilar.
Du får byta klossar o skivor bak och hoppas det hjälper.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Kanske kolla broms servon om det är så att du måste "ta i som fan" ibland. Men ibland fungerar det bra.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Hur kollar jag upp broms servon?
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Har inte haft problem med bromsservo på mina BMW, men på en Passat diesel där bromsen fungerade bra i bland och man fick trycka ordentligt ibland. Trodde först det var luft i systemet och pumpade därför med bromspedalen, men det blev sämre. Märkte sedan att bromsen tog bra de första gångerna jag bromsade, men gjorde jag upprepade bromsningar så blev den sämre. Detta tydde på att vakumet tog slut vid upprepad bromsning och vi letade därför läckor på vakumslangar, men hittade inget. Det visade sig sedan att vakumpumpen var slut. Passaten hade då gått 23000 mil.
Jag vet inte hur bromsservot är uppbyggt i detalj, men i princip finns väl en vakumpump, slangar, bromservodelen och ventiler som kan krångla.
Ett sätt att kolla att bromsservot fungerar är att trycka på bromsen, därefter starta motorn. Då skall bromspedalen sjunka något om bromsservon fungerar.
När det gäller bromsbackar till handbromsen så tycker jag också att det är lika bra att byta både dom och alla fjädrar när man ändå byter skivorna bak. Jag var småsnål en gång och tog inte nya bromsbackar, vilket gjorde att jag fick limma på en bit av belägget som släppt!
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Min bil har rullat 10900mil men ska testa o kolla om broms servon funkar sen får jag titta luft i systemet sen ska jag kolla läckage återkommer resultaten skriv gärna om jag ska kolla på mer saker:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.