AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.235

Mäta temperaturen på Katalysatorn BMW 523 -97

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Vilken temperatur ska katalysatorn komma upp i när man mäter utvändigt i båda ändarna? Jag har höga avgasvärden och när bilverkstaden mätte tempen på katalysatorn vid varmkörd bil ( ca 1,5 mil innan mätning) så visade temperaturen ca 210 grader i båda ändarna, det var ok enligt verkstaden vilket även bekräftade att det inte var något fel på katalysatorn enligt dem. För mig låter det som att tempen var väldigt låg, ska inte en katalysator bli mycket varmare än så? Dom rekommenderade tändstiftsbyte men det gjorde jag för ca 2500 mil sedan (Biltemas stift) så jag tycker att det verkar lite långsökt. Jag har bytt olja, filter, luftfilter och en lambdasond som det var felkod på.

Vid runt 300 grader så "tänder katten", o över (?) 1000 grader så är risken den att "katten brinner upp". Skulle säg att normaltempen är kring 500-700 grader OM den får jobba "hårt". Moderna motorer förbränner bra vilket kan göra att "katten" knappt behöver jobba alls, o är således betydligt svalare. Ju hårdare katten jobbar desto högre temp!

210 grader i båda ändarna har jag ingen koll på om det är en rimlig temp eller ej, men eftersom det skiljer lite är min lekmannamässiga gissning att katten inte "tänder" eller är död (man borde ha runt 60-70 grader högre vid utloppet!)

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Jag har kört med trasig Lambdasond, okänt hur länge då inget fel har visats i displayen. Enligt verkstaden där jag bytte katalysator för två år sedan så orsakar en längre tids trasig Lambdasond att katalysatorn förstörs efterhand. Är detta rimligt eller är det bara ett sätt för verkstaden att komma undan ett garantijobb?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
När lambdasonden inte fungerar är det fasta värden i motorstyrningen. Vet ej om även adaptionen från när den fungerade kopplas bort då. Eftersom ingen blir glad av en motor som går magert så sprutas det hellre in för mycket än för lite, särskilt under uppvärmningen. Mina lambdasensorer brukar visa tvåsiffiga minissiffror just när de vaknat och motorn fortfarande är kall.

Utan lambdasensor kan alltså katalysatorn få ta en del halvförbränt bränsle och det mår den inte bra av. Särskilt om du gasar på med kall motor.
Just pga detta tar ingen katalysatortillverkare några reklamationer om inte lambdastyrningen fungerar.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Biltema har en universal Katalysator för motorer upp till 2,5 L, är det någon som har använt sig av dessa? Mekonomen verkstaden där jag bytte Katalysator för två år sedan hävdar att Biltemas Katalysatorer enbart är skräp, men dom vill ju förstås att man köper deras produkt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.