|
|
|
|---|---|
|
Har kört knappt 250mil med min nya 320d och serviceindikatorn säger service om 2500 mil. Men jag tänker inte vänta så länge utan tänkte bekosta ETT extra oljebyte innan det indikerade. När tycker ni det är lämpligt? Snarast, vid 500mil eller 1000mil? | |
| Det mesta slitaget är så klart i början, men tror att du som har dieselbil kan vänta till 500 mil sedan byta olja och filter utan att nolla serviceindikatorn. Själv bytte jag vid 1000 mil mest för jag tyckte det kunde vara lämpligt då, och jag kom hem från sjön då. | |
| Hur länge har du tänkt att behålla bilen? | |
| Jag skulle byta vid 800 - 1000 och inte nollställa indikatorn utan sedan följa intervallena framöver | |
| Jag bytte vid 1100 mil(utan att nolla datorn...). Resonerade lite fram och tillbaka själv om det här men kom väl fram till att om BMW säger ungefär 3000 mil på ett byte så borde man vara safe oavsett. Jag kommer dock fortsätta att byta ca var 1500 mil (halva intervallet) mest för att det känns bra. | |
|
Det är en personalbil så om 3 år kan jag välja att köpa den eller inte. Skulle jag vilja köpa den så kommer det kännas rätt bra att jag gjort ett extra oljebyte. Efter era svar så lutar det åt att göra en service i början av 2015. Då bör den ha gått ca 500 - 800 mil. Tack för era svar. |
|
| Första oljan hade jag bytt efter 500mil tillsammans med filter. | |
| Första bytet borde göras efter typ 50 mil egentligen. Mycket skräp som initialt samlas i en helt ny motor. | |
|
Gör en insats för mänskligheten istället, och donera dom pengarna till bättre behövanden. Varken du eller din bil kommer märka av nån skillnad så länge du äger den. |
|
| Antagligen så är ett extra byte inte nödvändigt. Jag valde dock själv att göra ett byte i mellantid för min bil bara för att vara extra säker och då jag kör mycket relativt korta sträckor och använder motorns kapacitet. | |
|
Gör bytet själv vid 250 mil och donera arbetskostnaden istället. :) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Det skadar aldrig att byta oljan oftare än vad som rekommenderas. |
|
|
Ett extra oljebyte gör skillnad, hur stor kan man alltid spekulera kring - det är nog omöjligt att säga exakt! Jag skulle dock vilja hävda att det första "extra oljebytet" gör mycket större skillnad än efterföljande byten just pga alla små metall- och andra slitpartiklar som ansamlas i oljan vid inkörning av motorn. Som en liten jämförelse kan jag nämna att oljan i farsans nyköpta Hondamotorföredda Klippo-gräsklippare hade ett mycket märkbart "glitter" i oljan efter inkörningsperioden vid första oljebytet. Därefter har oljan sett fin ut och motorn går klanderfritt... Iofs har dessa småmotorer inget oljefilter, men å andra sidan ser man då tydligt hur mycket slitpartiklar av metall det faktiskt blir i oljan under inkörningen! Jag skulle gjort första oljebytet efter ca 500 mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.