AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.778

Resultat vid "halvlackering"?

Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Hejsan!

Jo det är så här att jag imorgon skall lämna in bilen för lackering - vilket kanske gör det lite sent att posta den här tråden men jag gör ett försök.
Jag står dock fortfarande i valet och kvalet om jag skall göra en halvlackering eller hellackering.
Vid en halvlackering så kommer de "grönmarkerade" delarna enligt den här bilden att lackas:
Länk
(Min bil är ganska identisk denna)

Det enda som gör mig lite orolig med halvlackering är om det kommer bli ett ganska så tydligt färgskifte mellan den nya och gamla lacken. Lackeraren menar dock på att om jag efter lackering lämnar in bilen på polering av den gamla lacken så kommer man inte direkt märka någon större skillnad om man inte står och inspekterar noggrant.

Prisskillnaden mellan en hellackering och en "halvlackering" enligt bild är 8000 kronor, sedan får man väl lägga på en tusenlapp till för polering om man gör halvlackeringen. Alltså blir prisskillnaden ca. 7000 kronor.
Färgen jag har på bilen är en svart solid.

Anledning till omlackering är rost på bl.a. bakskärm och under bagagelucka - men det finns även några stenskott som rostat runt om på bilen, och nere vid framskärmarna.

Är det någon här som har erfarenhet av halvlackering och hur resultatet blir?
Om skillnaden inte är större prismässigt än så är valet enkelt: Hellackering, om allt ingår (kofångare samt tak!). Hos vissa så lackas inte taket om vid "hellack", konstigt nog...
Hej
Gör inte det,satsa på hellackering.

A_M_P
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Tackar för svar!
Kanske bäst ändå att lägga ut de extra tusenlapparna och slippa oroa sig för att bli missnöjd. Förhoppningsvis kan jag ha bilen i några år till. Förutom den förbannade rosten så är den i väldigt gott skick, och har bara gått 10 000 mil - vilket ändå är ganska lite för en 2001 års modell.
Förhoppningsvis så kryper inte rosten tillbaka på ett tag.

Tack för tipset Dawwe, skall kolla så verkligen kofångare och tak ingår.
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Jag gjorde nåt liknande i höstas, båda bakskärmar, trösklar, och halva dörrarna. Sen blev de grovpolering, nästan omöjligt att se någon skillnad om man inte står och inspekterar riktigt noggrant, enda skillnanden man kan se på riktigt nära håll är s.k tvättrepor och den nya lackan är något blankare. Annars är de ingen som kunnat gissa att bilen varit omlackad :)
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hur blev det? Bilder?
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Kanske inte dom bästa bilderna, men här kommer några

: Länk

Länk

Länk

Varit på några träffar med bilen och de är verkligen ingen som kunde tro att bilen blivit halvlackerad!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Den såg ju väldigt fin ut på bild, tom de nya regskyltarna ;)
be
78
bertman
Bmw e39 touring
Jodå, min brors lilla ögonpärla.. :) Jag som stått för fotona! Själv tycker ja inte alls om dom nya skyltarna, men kändes tråkigt att ha kvar dom gamla plåtarna när resten av bilen ser fräsch ut... :)
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Bertman, det där blev riktigt fint ju - skulle inte kunnat gissa att den bara var halvlackad!

För min del så fegade jag ur och körde på hellackat istället för halvlackat.
Jag är i alla fall helnöjd med resultatet, vilket kändes som det viktigaste för min del. Förhoppningsvis håller sig rosten borta ett tag i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.