|
|
|
|---|---|
|
Hej, 318 -02 som har gett upp , kamkedjespännaren är slut så avgaskammen har kuggat samt att mittersta glidskenan spruckit. Ventilerna verkar har klarat sig så jag tänker chansa på att köpa ny spännare samt glidskena för att därefter nolla motor samt kammar och hålla tummarna på att man kan tuta och köra vidare. MEN, är i behov av bmws specialverktyg för att kunna låsa/nolla kammarna, kommer det att räcka med biltemas kit? Är i behov av bilen snarast möjligt så har ej tid att handla från ebay eller liknande och original verktygen verkar vara svindyr.. Länk | |
|
Ja. Även Schmiedmann har vill jag minnas. Är halvbökigt att komma åt att sätta dit och ta bort låsningen för svänghjulet. Jag rev insuget. Och då har jag ändå lyft, men det var hopplöst underifrån. Jag rev även tråget för att rensa plast från den trasiga skenan och det var tur för oljepickupen var proppfull med plastflisor. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Ok, får inhandla den då! Hur pass bökigt var det att plocka ner tråget tro? Har endast en sprucken glidskena men man vet ju aldrig hur mycket skit det kan ha lossnat för det.. | |
|
Inte värst, men knappast kul... --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Jag kör på ett ett oljebyte så får det nog räcka. Förövrigt så har jag numera de tidigare nämnda kittet över till bättre behövande.. mvh |
|
|
Väcker denna tråden. Jag har en spricka i övre glidskenan, går det att byta den utan att behöva nolla kammarna? Kedjan har inte hoppat några kuggar. Ser att skenan sitter delvis bakom vanos-enheterna, så jag antar att de måste lossas? Kan jag i teorin lossa dem, dra ut dem 2 cm, hålla kedjan sträckt hela tiden, byta glidskenan och skruva tillbaks vanos-enheterna utan att behöva nolla? |
|
| Ja, intressant hur det gick för dig, Dirigo! | |
|
Hmm, jag och mitt bristande minne.. men är jag inte alldeles ute och cyklar så var man tvungen att lossa kamdreven för att få lös den översta glidskenan. Och iomed det så är du tvungen att ha verktygssatsen för att kunna nolla dreven efteråt. Då du skriver vanos-enheter, menar du inte egentligen kamdreven? Dom är iallafall ej styrd av någon krysskil eller liknande så då du lossar bulten så kommer dom snurra.. jag köpte biltemasatsen, ny kedjespännare och just den glidskena du nämner, sen var de bara tuta och köra igen. Snubblade dock över denna annons efter att jobbet var gjort, Länk Den där satsen är 1000kr billigare och har alla verktyg som krävs för detta arbete. Lycka till |
|
|
"då du lossar bulten så kommer dom snurra.." Det där gör det hela lite tråkigare. Kommer du ihåg om kamdreven är fjädrade så de går tillbaka till ett utgångsläge när oljetrycket försvinner från dem? |
|
| Njaee tror ej dom var belastad på något vis, jag nollade motorn med hjälp av verktygssatsen sen demonterade jag dreven och bytte de jag skulle, men sen för att sätta ihop de igen och för att nolla kamdreven mot resten av motorn så behöver du verktygssatsen igen, det är enbart de yttersta brickorna på dreven som man justerar.. | |
|
Jag lyckades faktiskt byta övre glidskenan igår utan verktygssatsen. Hittade en manual till ett liknande verktyg på nätet så det gick att följa stegen där, pluss din info Dirigo. Hade jag tappat kedjans läge på insugskamdrevet och vevaxeln så hade jag inte jobbat vidare utan verktygen. Om någon mer vill försöka sig på det lantliga utförandet så gick det kortfattat till såhär. Observera att man måste veta att kedjan inte har kuggat över någonstans för att detta ska funka: Jag nollade genom att kolla när kolv 1 var i övre dödläge samtidigt som de runda sidorna av de bakre delarna av kammarna stod rakt uppåt. Låste vevaxeln i det läget med en hylsnyckel förlängd med ett rör ner till marken. Sedan kände jag på kammarna så att kamdreven var i sina utgångslägen, märkte upp allting och mallade av givarbrickornas lägen i förhållande till varandra och topplocket, med en trälist. Det räckte sedan att lossa avgassidans kamdrev och vanosventilerna för att kunna byta glidskenan. Jag gav kedjan mer spel genom att skruva ut kedjespännaren nästan helt. Kedjan hölls sträckt hela tiden med en bagagestropp najad mot kedjan. Svåraste med att få loss övre glidskenan är att den är fastklämd i insugssidans plastskena. Det gick att sära på den senare med två mejslar och varsamhet. Avgaskamdrevet och givarbrickan monterades sedan tillbaks med kammen vriden till rätt läge. Där hade verktyget underlättat för kammen fjädrades till fel läge av ventilfjädrarnas kraft. Kedjespännaren skruvades in igen innan jag lossade bagagestroppen. Allt kollades genom att vrida runt motorn och stämma av alla lägen. Bytte sedan packningar till vakuumpumpen, vanosventilerna och ventilkåpan, vilket var anledningen till att jag började rota under ventilkåpan från första början. Motorn startade enkelt och när oljetrycket byggts upp spann den hur fint som helst. |
|
| Kan tillägga att anledningen till den spruckna övre glidskenan troligtvis är att bilen inte fått kamkedjesträckaren uppgraderad till den nyare längre varianten. Jag bytte den så fort jag köpte bilen, men troligtvis var skadan redan skedd. Bilen har bara gått 16000 mil. Förra ägaren sade att han brukade gasa lite om den lät illa vid kallstart, för att missljudet skulle försvinna fortare... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.