|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska köpa en bil åt min flickvän då hennes har rasat.. Har hittat en fin bmw 320i 2005 e90. Och undrar om det är rem eller kedja.. Den har gått ca 12k mil. Någon dyr service på ingång då eller? Samt hur är förbrukningen lugn körning? Mvh | |
| Kedja. Övriga frågor får andra svara på. | |
| Tackar för svaret:) | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det bör sitta exakt samma motor i den bilen som i min (E87 120i) dvs en N46B20. Den har som sagt kedja, och är relativt enkel och straightforward motor med Valvetronic och vanlig port-injection. Det var efterföljaren N43 som fick direct-injection som är lite mer avancerat (dvs dyrare komponenter) bränslesystem. Var lite uppmärksam på om det rasslar vid framkant på motorn vid start som sedan försvinner. Tecken på att kamkedjespänningsfunktionaliteten och kedjan inte är riktigt som den ska. Om allt är frid och fröjd och inget rassel så kan man ändåså överväga byta en komponent som är en del av kamkedjespänningen. Det är inget kritiskt, men vid nästa oljebyte kan man alltid passa på att byta kamkedjespännaren till den nya varianten som BMW tog fram runt 2007. Den gamla har en liten och hög skruvskalle medans den nya har en större och lägre skruvskalle. Går att se utan problem bara genom att lyfta motorhuven och köra ner huvudet på höger sida av motorn. Finns ett par klassiska ställen för oljeläckage. Vakuumpumpen bak på motorn har en tendens att läcka. Brukar då droppa ned på grenröret så man märker ganska tydligt inne i kupén och kan även se det tydligt när man lyfter motorhuven om man har det problemet. Inget tokdyrt att fixa, mest ett irriterande fel som kan behövas åtgärdas. De två solenodierna längst fram på motorn kan börja läcka förbi sina o-ringar. Enkelt och billigt fel att åtgära, eftersom det är så billigt bör man göra det direkt när man ser att det läcker från dessa två så slipper man att de grisar ned hela framsidan på motorn. Finns inget direkt angivet vid just 12 000 mil. Gissar på denna E90 precis som min har CBS (Condition Based Service), så tiden kvar till de vanliga service-arbeten finns i menyn (tändstift, olja, mikrofilter, bromsvätska, bromsar osv). Vill minnas att bytesintervallet för olja sätts till vartannat år / 3000 mil (vilket som kommer först) när man nollställer det (kan nog ändras beroende på olika faktorer). Fast gillar inte alls dessa intervall, det är oljebyte minst en gång om året som gäller för mig. Annars är det helt vanliga slitagedelar. Bromsar kontrollerar jag själv, infon som CBS ger är enligt min mening bara trams. Sen är det som på vilken vanlig bil som helst, alltifrån vattenpumpar, avgassystem, givare, kylare, lysen osv osv osv. |
| Oj. Bästa svaret genom tiderna. Tack!:) | |
Just det, angående förbrukningen. Alla kör olika, även om två personer säger "lugn körning" så betyder det ändåså helt olika körning. Blandad körning i storstad mot blandad körning i en sömning småstad är två helt olika saker - fast man använder samma ord. Kort och gott, bränsleförbrukning från oss vanliga bilister är på tok för grovt mått till att göra jämförelser med. Det enda du kan jämföra med är på sin höjd dig själv. Det bästa hitintills är de standardiserade körcykler som används och är grunden till bränsleförbrukningen som uppges av tillverkarna. Men tyvärr är dessa så vansinnigt långt ifrån verkligheten man kan komma och de håller på att driva iväg ännu längre (garanterar att dessa körcykler inte innehåller Malmö's Stop&Go vägnät med tusentals vägbulor, gupp, minityrvägar och allt annat för att maximera störningen av ett jämnt flöde - det är hela tiden gasa,bromsa,gasa,bromsa,gasa,bromsa..) I Autopower's guide står det 0.75 på min 120i och 0.76 på denna E90 320i som förbrukning vid blandad körning. Nollställde min förbrukningsräknare för två veckor sedan, just nu uppger den ett genomsnitt på 1.1 liter/mil med min blandade körning :-) |
|
Vattenpumps byte på den snart, kan hamna mellan 4-8000kr beroende på vilket ftg som utför arbetet. |
|
| Jo jag förstår dig. Vi bor ute på landet och kör E4 ca 3 mil enkel till jobbet, och min 330xdrive e91 ligger på otroliga 0.68/0.7l/mil (0.85) innan jag satt i en bsr programvara. | |
|
Länk Rätt pris eller är det prutmån på någon tusing tror du? |
|
| Jaså är det en sån service på gång?.. Vad säger du bmw-slangen? | |
Har nog liknande körcykeln, mycket körning består av pendling dagligen till Lund (2 mil enkel) på motorväg och sen övriga ärenden i och runtomkring Malmö som kan vara alltifrån 40 km/h (nu har de fått för sig att även infartsleder till Malmö ska ha 40 km/h) till tex 90 och 110 km/h. Fast här i Malmö/Lund tävlar vi alla (frivilligt och ofrivilligt) i en sport där vi försöker tävla om vem som kan ligga närmast varandras kofångare, vilket gör att du måste göra kraftiga gas- och bromsjusteringar kontiunerligt under 2 mil - det drar upp förbrukningen något. Dessutom innefattas numera Malmö stad av flera undantagsregler med avseende på de svenska trafikreglerna. De vanliga reglerna om körriktningsvisare och framförallt högerregel är tagits bort, de har numera ersatts av en regel som säger att ju fortare du kör desto större chans till företräde får du. Får du runt 0.7 i förbrukning med blandad körning i en 330xi E90 !?! |
>> Jaså är det en sån service på gång?.. Vad säger du bmw-slangen? Nej, såvida inte någon lyckats klura ut hur man i förtid kan räkna ut när en vattenpump ger sig. Man byter inte vattenpumpar enligt fördefinerade servicescheman. Se sista stycket i mitt första inlägg >> Sen är det som på vilken vanlig bil som helst, alltifrån >> vattenpumpar, avgassystem... Vad jag menade med mitt sista stycke är att du ska budgetera (som för vilken bil som helst - må vara Volvo, Toyota, BMW) för slitadedelar såsom vattenpump, kylare, stötdämpare osv osv osv när man kommer över 10 000 mil och närmar sig 15 000 mil. Vad som håller och vad som inte håller verkar vara mycket individuellt. Vattenpumpar på mina gamla M20/M30-motorer - höll i evigheter och ett par evigheter till. Renoverade min M30-motor vid 30 000 mil, den där vattenpumpen hade klarat av 30 000 mil till. Fortfarande originalkylare trots snart 40 000 mil. Många plastiga kylare numera klarar inte ens 15 000 mil - de gamla M50/M52/M54-motorerna verkade ju vara rena katastrofen med avseende på hela deras kylsystem. Vi får hoppas detta är korrigerat på lite mer modernare motorer. |
Har inte full koll på priserna, men priset verkar vara normalt (inte för högt iallafall). Sist jag kollade på en (alltför) billig E90 så var det på tok för många pedaler i den där bilen - och mycket riktigt när jag kollade upp ägarhistoriken så hade den ägts av en körskola :-) Bilen ser ut att matcha hur den byggdes. Det är originalfälgar och ratten verkar vara standard multifunktion läder. Såg det inte i annonsen, men den ska vara utrustad med PDC (Park Distance Control). Kan ju vara värt och kolla höger fram spolarmunstycke så att det fungerar och att det bara är locket som lossnat (kanske inte så dyrt att byta dessa ändåså - men kan ju vara värt att kolla när man funktionstestar bilen). |
|
Okej oj jag förstår. Hör i Norrland så år trafiken lugn och harmonisk:) nejfan har en 330xdrive diesel:) går dock att få den att dra mycket om man ska köra om någon Volvo t5;) Okej då ska jag ej vara orolig. Men såg du länken till annonsen? Har du någon kommentar på den? |
|
>> nejfan har en 330xdrive diesel:) Aha, ok då förstår jag. För du skrev 330xdrive och det tolkade jag som 330i xDrive vlket är bensinmotor. 330d xDrive däremot är dieselmotor. Den där lilla bokstaven i eller d betyder mycket :-) |
| Haha förstår det. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.