AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.767

Rost i underrede

24
5
24karatgrus
318ti e36 compact -95
323i e36 coupe -97
Tjena! Har tröttnat ordentligt på mitt annars förträffligt fina exemplar av en 323i e36 -97, i all sin technovioletta lyster.
Hur kan man tröttna på technoviolett? Rätt enkelt när technorosten träffar ögat hårdare än ett betongblock mot vänster testikel.
Förra ägaren har klåpat till det ORDENTLIGT med sina enligt konstens alla regler äcklande rostlagningar bestående av 3 liter grovspackel över befintlig rost, övermålat med sprayburk i all världens skiftande färgskalor.
MEN, detta kan jag leva med och fixa vid senare tillfälle.
Gränsen nåddes när jag för att kunna lyfta ur motorn som läcker olja från packbox och oljetråg för att renoveras hörde ett ljuvligt krasande ljud och en bil som sänktes några centimeter från lyften - den lilla faktiska metall som fortfarande existerade bakom all rost under lyftpunkterna gav vika.
M3 kjolarna mådde ju såklart jublandes bra efter att de fick stötta upp hela bilens vikt.

SÅ - nu behöver jag all hjälp jag kan få innan jag antingen ruinerar mig genom att lämna in för rostlagning, eller gör mitt livs misstag och mister min vän på skroten i ren ilska.
Hur byter jag ut underredet så enkelt som möjligt och bra som möjligt? Har tillgång till MIG-svets och alu plåt i någon millimeters tjocklek, men köper såklart in plåt utefter vad som behövs.
Någon som gjort ett lika omfattande arbete innan? Är väldigt medelmåttig som svetsare, och ännu sämre på allt som anbelangar rost. Vad behöver jag, vilken typ av plåt och hur tjock, hur kommer jag enklast åt eftersom jag inte kan lyfta bilen ordentligt på pelarlyft, vad borde jag ta och kolla över/fixa samtidigt? Det mekaniska ligger i blodet, men plåt är en helt annan historia.

Tacksam för alla svar.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Du behöver vanlig plåt inte aluplåt !! Tjocklek ca 0,8 - 1mm.
Det kanske är lättast att laga bilen genom att ställa den på 4st leca stenar så du slipper att ha domkraft.
Sedan är det bara att riva ur HELA bilen mattor stolar allt!!! Så det inte börjar att brinna i den.
Har en kompis som struntade i detta och garaget o bilen brann ner tyvärr.
Kolla runt lite så hittar du kanske färdigbockad / pressad ekonomiplåt till golv mm.
24
5
24karatgrus
318ti e36 compact -95
323i e36 coupe -97
Tack för svar! Okej, vanlig plåt runt 1mm. Vad menas med vanlig plåt? Heter det något speciellt?
Herrejösses, riva hela inredningen? Detta börjar låta mer och mer som ett skrot-projekt. Men det ger iochförsig möjligheter att kolla över resten av bilens skick...
Hur ser det ut i skikten med plåt - är det ett skikt plåt under stolar och dylikt, sedan ett skikt till som t.ex lyftpunkterna sitter på? Eftersom lyftpunkten brakade igenom, men inte igenom golvet in till kupén verkar det som. Så - finns det två golv?
Vill komma in i detta så förberedd som möjligt!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är inte direkt svårt egentligen att plocka ur stolar och golvmatta/isolering, det är mer det att det tarlite tid. Så även att kapa, blästra, svetsa, grunda, lack, rostskydda etc, men omöjligt är det ju inte på nåt sätt.

Hur stora är skadorna? Är det kex mest överallt ä det nog skroten som gäller, är det vissa ställen (helst inte bärande balkar) som är murkna kan du laga.
Att du får ihop det är nog inga problem om du kan svetsa, däremot bör du kanske fundera på om du är beredd att lägga den tid som krävs? I så fall sätt igång!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det är dubbelplåt på vissa ställen (2st plåtar på varandra)
Vill du komma in i detta förberedd är det bara att gå till farbror doktor o be om nervlugnande :)
Om du kolla tex. på Biltema så säljer dom vanlig plåt fast dyrt.
Tror plåten kan heta Dc01 eller Dc08 (kommer inte ihåg riktig beteckning just nu..
24
5
24karatgrus
318ti e36 compact -95
323i e36 coupe -97
Just tiden är problemet här. Det och att jag inte ens får av kjolpaketet utan att ta sönder det än mer än vad som redan gjorts av lyften eftersom skruvarna är så rostiga att fattningarna vittrar sönder likt mitt hopp om att någonsin köra denna bil igen. Jag är dock rätt fast bestämd på att fixa denna bilen, jag gillar den och håller de halvmoderna klassikerna varmt om hjärtat.
Jag har inte haft tillfälle att plocka ner och undersöka nåt närmare eftersom jag hållt på med att lyfta ur motorn, men när motorn väl är ute och allt är stabilt ska jag plocka ner så mycket plast och plåt jag kan för att komma åt att titta ordentligt.
Det har aldrig sett så väldigt illa ut underifrån, faktiskt helt okej - det är bakom kjolarna det värsta verkar gömma sig. Så digestive såväl som ballerina finns det gott om, men mycket verkar vara intakt och hållbart. Borde jag rostskydda inifrån med exempelvis tektyl på de plåtar jag svetsar, eller kommer det hålla sig fräscht om jag bara kör utifrån? Tänker att mycket fukt och salt verkar ha gömt sig under kjolarna, men ovansidan av plåten kanske inte är i nån vidare riskzon för rostangrepp?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det är nog trösklarna du måste byta antagligen.
Du kan skydda i balkar och hålrum med olika vätskor gjorda för ändamålet.
Det finns tectyl , hålrumsvax mm.
När bilen är fin igen och rostskyddsmålad färdigmålad så kan du undereds behandla hela bilen.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Glömde att tillägga..om det är tröskellådorna som är slut så kan du nog leta efter dom här. Länk
24
5
24karatgrus
318ti e36 compact -95
323i e36 coupe -97
Jag har aldrig någonsin förstått vad folk menar med "trösklar" för att vara ärlig. Jag är inte skygg för att fråga och har gjort detta flertalet gånger, men jag är väldigt säker på att min omgivning är än mindre plåtbelevade än mig och anser att trösklarna är allt ifrån sidoskärmar till a-stolpar.
Det där ser dock väldigt intressant ut, tack för länken och tipsen. Ska se om jag kan finna styrkan att orka med detta. Jag gick för satan till julottan i kyrkan när jag var 8 - hur kan jag behöva råka ut för rost? Låt pedofiler och våldtäktsmännen i fängelsena fixa sånt här.

Förresten! Kan man ringa de där och beställa direkt då? Då blir det bara att kapa bort existerande plåt och svetsa på de där färdigstansade/skurna? Är det resonliga priser? Står ju inte mycket i produktkatalogen mer än att det existerar.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Ring någon som återförsäljare som säljer plåtdela och säg vad du vill ha, detta är katalogen som dom beställer ur.
Gå tex in på Länk och ring närmaste för din del.
Kryssa i alla delgrupper o skriv tröskel så får du nog prisuppgift på nya.
Känns det svårt kan du ju alltid anlita (hederliga harry på hörnet)
För min del får gärna internerna fortsätta att vika pärmar i fängelsena och våldta varandra ingen där som ska pilla på någon bil inte.
Och tröskel är ju något man kliver över , det ovanför borde vara karm :)
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Fungerar det inte att få ekonomidel på skroten så kan du kolla på mekonomen , autoexperten eller vad som ligger i din närhet.
Men dom flesta beställer från klokkeholm åt dig.
24
5
24karatgrus
318ti e36 compact -95
323i e36 coupe -97
Känner mig relativt redo inför detta personliga helvete nu. Kanske det inte blir så hemskt farligt som mardrömmarna fått det att se ut. Tack och åter tack för all info och hjälp! Återkommer när jag kastat in handduken eller är klar med ett resultat värdigt en rysk tsar.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om du ballar ur så finns det öl att dricka alt. öppenvård på psyket :)
Ta det lugnt och metodiskt bara , tror inte du kan ha bilen på en lyft om du ska laga tröskel men det ser du ganska snart.
Köp en e36 och flytta över alla slitagedelar? Bromsar länkarmar osv. Blir billigast i längden. Och rostskydde det nya aset sedan också... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.